/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Isolering af rør under gulv.
Fra : sybil3
Vist : 2825 gange
200 point
Dato : 16-02-06 20:31

Hej

Jeg har idag været på min grund og set min VVSer arbejde i fundamentet, meget mod min forventning opdager jeg at de laver både koldt og varmt vand i uisolerede pex/tomrør.

Det mener jeg ikke kan være lovligt?

BRS 98
Citat
7.1.4: Installationer herunder rørledninger og beholdere skal isoleres mod varmetab og kondensation efter DS 452, Norm for termisk isolering af tekniske installationer.

DS452 er bare ikke lige tilgængelig, er der nogen der kan oplyse mig om krav til isolering af rør til brugsvand.

Michael

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-02-06 21:30

der er ingen krav indendørs hvis det ligger endenfor husets alm isolering , og er det udendørs , skal brugsvand bare ligge i frostsikret dybde , ligger det højere skal det isoleres , derimod skal centralvarmerør isoleres i jord og udenfor husets alm isolering

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-02-06 21:31

en anden ting er så at det nok vil være anbefalingsværdigt at isolere rørene , men det er jo en anden sag

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 16-02-06 21:43

det er også det varme vand og det er placeret under isoleringen i gulvet

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-02-06 21:56

ja , det er lovligt , da det er brugsvand , og det er jo frostsikret der
men en ting er hvad der er lovligt , en anden hvad der er fornuftigt
langt de fleste vil isolere dem , men det er ikke nødvendigt
men fortvivl ikke , selvom det ville være fornuftigt , så vil du ikke kunne mærke det , når de ligger under gulvet , det er meget minimalt hvad der vil være af varmetab på dem
det var noget andet hvis det var centralvarmen , de er jo varmet op hele tiden

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-06 09:07

Jeg har ikke DS452 her, men det er da for dumt. De par længder cai-flex koster nærmest ingenting. Alt mit vand der blev lagt ned i gulvet inden isolering og støbning, fik da en omgang. Om ikke andet kan man synes at cai-flex'en "beskytter" pex'en lidt ekstra.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-02-06 09:14

Det undrer mig at du skriver under isoleringen i gulvet. er det på den varme eller kolde side?
Jeg har mine rør i kælderen hvor der er ca. 15 grader om vinteren, efter jeg isolerede dem er vandet stadig rimelig varmt når man åbner hanen efter 10 min, det var det ikke før. Jeg sparer tid og flere liter vand da der ikke først skal løbe koldt vand ud af hanen før det varme når frem. Der er 8 m fra vandvarnmer til aftapningssted.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 17-02-06 09:30

Det er i sandet under isoleringen.

Aftalen er at Varmvantsrør bliver isoleret idag, og at vi så senere må tage snakken om regningen.

Jeg mener at det må være indeholdt i tilbudet, da det er et lovkrav, hvorimod VVS argumenterer med at "det plejer de ikke at gøre, da det ikke gør nogen forskel (og at det nok ikke er et krav)"

ØV.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 17-02-06 09:32

Alså på den kolde side

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-06 09:39

Møgsmed du har fundet der! Uanset krav vil jeg kalde det "kutyme".

Jeg skal lige lede lidt rundt Sybil!

Hvod'den med VE-anlæg? Gik du fra det igen?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-02-06 09:43

Det er dybt godnat ikke at isolere på den kolde side, det vil jo sige at hvis du ikke bebor deit hus i en periode skal du tappe alt vandet af. Der er også et varmetab af dimensioner på den kolde side.
Selvfølgelig skal de isoleres, det er dybt uproffesionel. Undersøg om firmaet er med i en byggarantiordning, er de det er jeg sikker på at de isolerer rørene uden extra omkostninger for dig, ellers er det en oplagt sag der vil gå glat igennem.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 17-02-06 09:45

Jeg har lige lige snakket med smeden igen alle rør bliver isoleret på mandag. (godt!!!)

Han argumenterede for at det ikke var god håndværksskik, og at det ikke nyttede en skid.

(nu er jeg ved at blive lidt sur)

mht VE anlæg, så er opgaven i næste uge at snakke konstruktionsdetaljer. Som tegningerne er pt. så har jeg 50 mm til VE rør på tværs, og det er alt for lidt.

Jeg vil dog gerne have ekstra 50 mm isolering i loftet og så kommer jeg op på 100mm så kan man muligvis lave noget. men det er en snak jeg starter på i næste uge.

Michael

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-06 09:49

Du hiver bare en mail, så er jeg klar!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-06 09:55
Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 17-02-06 10:07

Jeg har selv set lidt på:

http://www.teknologisk.dk/_root/media/erderpladsnok.pdf

side 23, som jo er meget klar.

PS. Jeg har som så mange andre også lavet en hjemmeside

http://blog-fa.britius.dk