/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
"knude"
Fra : bublebee
Vist : 2009 gange
50 point
Dato : 16-02-06 18:25

Min kat er kommet hjem med et lille stykke avrevet hår. Den mangler hår i en lille cirkel i hovedet. Under den er der ligesom en knude nærmest. den er ikke øm, har prøvet at trykke på den. Renser såret med varmt vand og brint-over-ilte et par gange om dagen.

Men nogle der ved hvad det kan være ???

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-02-06 18:36

Det ved dyrlægen helt sikkert.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 16-02-06 19:06

En lille bule kan være en lille blødning under huden.
Hvis såret er kommet for lidt længere tid siden, så kan der være gået betændelse i.

Men hvis det er en hel ny skade, så kan det være en reaktion på skaden. Vent og se til i morgen. Hvis hævelsen er blevet mindre, så kan du bare blive ved med at rense, og selvfølgelig holde øje med, at der ikke opstår betændelse de næste dage. Hvis din kat har været oppe og slås, så kan der meget nemt opstå betændelse. DET er en sag for dyrlægen.

Men der er altså HUL i bulen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-06 19:23

Der er sandsynligvis tale om en lille "lomme" under huden fra en klo eller tand og i den kan der være urenheder som kan forårsage alvorlig betændelse.

Følg Birgittas råd, rens og hold øje, men tøv ikke for længe med at kontakte dyrlægen hvis det ikke hurtigt bliver bedre.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-02-06 19:41

Der er intet hul og den er ikke øm når jeg trykker på den. Der er nærmest bare en bar plet på ca. 1 cm i diameter hvor der ikke er nogen pels. herfra væsker det ik lille smule, og det er det jeg renser godt og grundigt. Det eneste tidspunkt jeg har set katten brokke sig over at det gjorde ondt, var da den kløede sig i det .

Den spiser helt fin og er som den plejer at være.....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-02-06 19:42

Tror det var i forgårds den kom hjem med den bare plet og igår opdagede jeg så bulen og sørger nu for at rense den tit

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-02-06 19:43

Selve bulen er måske en 2-3 cm i diameter, svært at mærke. Men katten lader sig ikke mærke af den, har nemlig holdt øje med dens appetit. Da hun normalt er meget mad glad.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-06 20:09

Ved forværring kontakt dyrlægen!

Hvad vasker du med?
Jeg bruger altid klorhexidin til skrammer på både mennesker og dyr. Dyrlægen har sagt god for det.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-02-06 20:35

Jeg vasker i varmt vand og bruger derefter brintoverilte

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-02-06 22:18

må man godt bruge brintoverilte til at rense et sår på en kat ????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-06 22:26

Det tror jeg, men brintoverilte har jo den effekt at det bruser op og fjerner urenheder i skummet, og det lyder ikke til at være det du skal bruge i dette tilfælde og så svider det en smule.

Klorhexidin er godt at have i huset og er antiseptisk.
Det bruges på skadestuer og svider kunlidt i selv dybe sår (erfaring).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-06 23:29

Jeg ville tage katten til dyrlæge.

Nu synes jeg du burde kunne se, om det er en skade, altså et sår katten har fået pludseligt, eller om det nærmest er en eksemagtig plet der væsker og med fortykket hud (bulen)

Umiddelbart synes jeg det kunne det lyde som om den evt. er blevet smittet med en hudsvamp der hedder Ringorm.

Og det er meget smitsomt og kan også smitte mennesker.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-02-06 01:07

Det væsker lidt ind imellem, og bløder en lille smule hvis katten har fået kløet i det....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-02-06 01:08

Men det var noget den kom hjem med en dag lige pludelig, og ikke en lille plet der nærmest var vokset frem. Det skete fra den ene dag til den anden. Lukkede den ud om aftenen og næste morgen havde den den runde plet.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 17-02-06 11:41

Årstiden er helt forkert; men det kunne være et sted hvor der har siddet en skovflåt.
Spørg din dyrlæge.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-02-06 12:09

Du siger altså, at der IKKE er hul i bulen, men den er hårløs... HVOR på hovedet sidder den bare plet? Panden, nakken, kinden, mellem ørerne?

Og er din kat steriliseret? --Jeg tænker på, om det kan være et "elskovsbid.."..

Når der ikke er noget hul i bulen, så tror jeg, at du skal stoppe med at vaske med brintoverilte og bare lade det tørre, og så se, om det ikke går over af sig selv. Hvis det gør det, så var det bare en eller anden skramme opstået i slagsmål eller elskov.

Hvis den bare plet breder sig, så kan man begynde at overveje hudsygdomme, -ringorm, ræveskab eller lignende. Men det er en sag for dyrlægen.
Hvad med lopper? Hun har ikke loppeallergi?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-02-06 13:13

Jeg ved ikke om hun er sterilliseret, for det var en herreløs kat vi tog til os i sommers. Men hun går ikke og hyler og sådan ?

Den sidder højt på kinden i venstre side, lidt skråt ved siden af øjet. Lidt over.....

Skal jeg så bare nøjes med at vaske den af i noget varmt vand ind imellem....

Det er svært at mærke om knuden er blevet mindre eller ej, men håber da, at det går over af sig selv. Men jeg kan ikke mærke på katten at den er der, hun spiser, vasker sig og sover meget (som hun altid gør om dagen).

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-02-06 13:14

ved ikke om hun har lopper eller loppe allergi. Hun klør sig ikke ret meget, og hvorfor skulle pletten så lige dukke op der med en så stor bule under ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-06 16:15

Når man tager en kat til sig har man forpligtigelsen til at sørge for den eller evt. at lade den aflive.

Hvis katten er steriliseret vil den normalt være chip eller øremærket.

En bule/knude gemmer oftest på noget der ikke skal være der. Du skal til dyrlæge med den.
Ring evt. til en dyrlæge og hør hvad de siger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-06 16:38

Hvis du vil tjekke for lopper bruger du en fintandet redekam og kører den i lige strøg hen over ryggen. Hvis du så putter det "snulder" der bliver samlet op af kammen ned i lidt vand vil der blive rødbrune pletter hvis den har lopper. Loppernes eskrementer indeholder indtørret blod som vil opløses i koldt vand.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-02-06 19:42

Den lille "bule" skal have mulighed for at tørre. Du skal nok prøve at lade være med at bade den.
Når katten ellers har det godt, så er der næppe noget akut i vejen, og du kan lige se tiden an week-enden over.
På mandag kan du så se, om det er blevet værre, -så er det dyrlæge- -eller det er det samme eller måske bedre.
Mange småskader går jo over af sig selv.

Når det er en kat, du har taget til dig, så synes jeg, det er vigtigt, at du ofrer et dyrlægebesøg på hende. Du må jo også overveje, hvad du vil med hensyn til brunst og killinger. Hvis du stadig ønsker, at hun skal være udekat, så skal der nok en sterilisation til. Så få en snak med dyrlægen under alle omstændigheder.

Det KAN være hun har dyrket lidt hårdhændet sex, og det er ikke så smart, for der er altså sygdomme, som kan ramme sådan en kat med et frit sexliv. Det er ikke så meget anderledes end hos mennesker....

Har du haft kat før, så du ved noget om hvordan en kat opfører sig, når den er i brunst?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-02-06 22:48

Ja jeg har før haft en hun kat, og hold da op hvor var hun irriterende når hun kom i løbetid. Hun kravlede hen af gulvet og mjavede og sådan.

Og bare rolig folks, hun skal nok komme til dyrelægen på et tidspunkt og blive vaccineret og sådan.

Og giver det lige weekenden over og ser hvordan det er blevet....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-06 13:06

Det lyder godt... Husk lige at fortælle hvordan det går..

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-06 13:12

Ved du om det er en han- eller hunkat du har? Er det en hankat, vil man nemt kunne se om den er kastreret, (dens "kugler" er væk), i så fald vil den ikke være så interesseret i at løbe for langt væk hjemmefra. En hunkat, der er stereliseret, vil ikke komme i løbetid, desuden kan man også ane arret på maven efter en sådan operation. Årstiden taget i betragtning, er det højst sandsynligt at din kat har været ude for at slagsmål - eller også blevet parret, alt efter hvilket køn den har.
Vedr. lopper, så starter dette ikke i hovedet med allergi, men der i mod på kroppen, langsmed rygraden, - så dét er udelukket. - Ringorm symptomerne er bare pletter i pelsen, men hver enkelt bare plet har en lille pels"dusk" i midten. Dette kan godt opstå i hovedet, og i så fald skal katten undersøges for ringorm ved dyrlægen.
Personligt tror jeg det drejer sig om et sår forårsaget af en katteklo.
Det burde ikke være nødvendigt at rense pletten mere, hvis såret er lukket. Lad tiden arbejde. Er det en katteklo, der er indkapslet, vil denne komme ud på et tidspunkt, ved at der dannes en byld. Muligvis skal denne byld på et senere tidspunkt skæres op. Hold derfor øje med kattens tilstand, da bylder kan give høj feber, alt efter om såret er inficeret, men lukket inde.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-06 13:35

Akle, læs tråden, det er en hun...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-06 14:20

OK, Birgitta. Læste det hele lidt for overfladisk, - dog først længere nede på siden fremgår det et "hun".
Synes godt nok resten er relevant i forhold til spørgsålet.
MVH Akle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 14:42

Du læser vist aldrig de øvrige indlæg, Akle!

Hvis der er en indkapslet betændelse kan den brede sig ret voldsomt under huden - vi ved jo ikke om den er dyb og hvad der har forårsaget den, men bulen skyldes uden tvivl, at det der er der ikke kan fylde indad på grund af kraniet og derfor vil der være en synlig "knude". Hvorvidt det gør ondt afhænger jo ofte af hvor skaden ligger. Hvis det var i forbindelse med muskelvæv ville kattens gener nok være voldsommere.
Jeg har set gårdkatte med kæmpe gevækster på hovedet som følge af ubehandlede skader og sådan vil vi vel ikke have det skal være med vores misser og vi ved vel alle sammen, at dyr og ikke mindst kattes oplevelse af smerte er meget anderledes end menneskers og derfor bør vi overlade det til erfarne og trænede fagfolk (dyrlæger) om at vurdere det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-06 14:44

Ja,ja.. Det er det da, akle. Jeg skrev det osse bare fordi jeg kunne se, at bumblebee ikke var "on", så hun (m/k) ikke kunne svare selv.. -Det var ikke for at genere dig...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-06 15:02

BjarneD - Aldrig er et ret så ensidigt ord i dets betydning.

Birgitta, - jeg følte mig ikke generet af din henstilling, for din kommentar var da rigtig nok, - men som sagt, jeg løb lidt hurtigt ned over siden vedr. kommentarerne.
En sidebemærkning; ikke alle kommentarer er lige interessante og mange af dem er også gentagelser.
MVH Akle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 15:10

Gentagelse er åbenbart nødvendig for at fremme forståelsen.
..og 'vist aldrig' er en opfattelse baseret på almen iagttagelse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-06 15:11

Tjah, det BLIVER jo let gentagelser, hvis man ikke giver sig tid til at læsede tidligere indlæg...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-02-06 23:26

Halløj folks.

Der er lige gået hul på knuden og har kunnet trykke en del hvidlig væske ud af den, så det var dejligt. Nu må vi bare holde lidt øje med det og rense det fint, så der ikke går betændelse i igen

Skønt.....

Til Birgitta - jeg er en quinde

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 23:44

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-02-06 00:07

Dejligt at der er gået hul på bylden og fint at du har trykket betændelsen ud, som nok er forårsaget af en lille katteklo. Prøv dagligt at trykke lidt betændelse ud, indtil det bløder lidt til slut, da dette renser såret indvendigt. Hold fremdeles øje med katten, om den muligvis får feber, for så skal den have en pennecilin-kur og måske også have skåret fremmedlægemet ud af en dyrlæge. For det meste klarer dog naturen det hele selv.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-02-06 00:09

hvad bjarneD ??

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-02-06 00:11

Jeg trykkede idag til det kom blod ud, det blødte en del, men nu er det pænt igen, det var dejligt.

Var nu ved at blive godt nervøs for min lille missekat

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-06 12:20

Nææh, en byld var heller ikke lige det, jeg havde i tankerne efter din egen beskrivelse, bublebee.

Men så kik her:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=582/sprog=1/grp=2/menu=11/

Og tillykke med, at det gik så fint, og du har gjort det helt rigtige..

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-02-06 13:30

Jamen, dét havde jeg forventet, og linket til dyrlægevagtens beskrivelse og mit indlæg d. 18/2 (13:12) passer da helt godt. - For det meste klares en lille slogskamp med div. skrammer for katte, efterfølgende helt fint fra naturens hånd. Først når det er mere dybtliggende sår og andre voldsomme skader, skal der en dyrlæge til. Det vigtigste er, man holder et godt øje med katten, om den ændrer sin adferd eller får feber, for så skal man kontakte dyrlægen.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-02-06 18:44

Så er katten klar igen. Den var lidt skidt tilpas igår, men idag er hun sig selv igen med en meget stor apetit. Hun har åbenbart ikke kunnet spise det hun ville mens hun havde den knude, så nøøj hvor har hun ædt idag

Men hun vasker selv såret nu, og så er hun stadig en sovetryne. Så det ser ud til, at det går fint over nu......Heldigvis for det.

Men vi må hellere ned og have den vaccineret alligevel. Så er vi mere på den sikre side

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 20-02-06 18:48

Tak for svaret Birgitta.
Det er rart lige at blive beroliget ind imellem, for man bliver jo bekymret for sit lille kæledyr....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-02-06 19:54

Fint!
Bare bliv ved med at holde øje med såret.
Og så helbredscheck og vaccination hos dyrlægen.
Tak for accepten af mit svar, og god bedring med missen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-02-06 20:54

Jo tak birgitta :)