/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Sikker formatering
Fra : syrena
Vist : 573 gange
100 point
Dato : 16-02-06 17:23

Et stort dokument på 25 sider i 2 spalter med indsatte billeder "skred", så en masse flyttede rundt. Er der nogen mulighed for at sikre sit format, så det ikke sker igen?
Kan man bruge Autoformat og være sikker?
Venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-06 07:22

Den har jeg selv været på - et dokument på 36 sider med en masse indsatte billeder og clipart, hvor billederne koksede rundt, fordi jeg ændrede lidt på layoutet.
Det lærte mig det kloge i:
1. at skrive al tekst færdig, før man formaterer. Det gør det også lettere at få alle overskrifter og den slags ens ved at bruge formatpenslen.
2. at højreklikke på alle billeder, store som små, gå ind i "formater billede" (eller objekt), vælge layout, tekstombrydning "tæt" og derefter videre til "Avanceret", hvor man kan vælge en fuldstændig nøjagtig placering af billedet, eller man kan lade billedet flytte sig med teksten. Der er mange muligheder, prøv dig frem.
3. Hver gang, der skal ændres i et stort dokument, først at gemme det under navnet "prøve", og først når man er helt tilfreds, atter gemme det under det rigtige dokumentnavn og så slette "prøve".
Så har man nemlig altid mulighed for at gå tilbage til det oprindelige dokument, hvis det går galt. Og man bliverlidt mere modig til at forsøge med nye opsætninger.
---
Endelig er der jo feberredningen Ctrl og Z, hvis et eller andet smutter, så helt galt bør det ikke kunne gå.
Nu hvor skaden er sket, så tror jeg, det hurtigste er at kopiere al teksten og sætte den ind i et nyt dokument, formatere den, og så hente billederne ind og placere dem efterhånden.
God arbejdslyst

Godkendelse af svar
Fra : syrena

Dato : 21-02-06 19:08

Mange tak for dine gode råd. Jeg vil for fremtiden følge dem.