/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Lungelæsion
Fra : Jagd
Vist : 2960 gange
50 point
Dato : 23-11-02 10:39

1.Hvordan lægger man en forbinding på en perforeret lunge, hvor en genstand er passeret helt igennem ?
2. Hvordan lejrer man personen til der kommer hjælp ?

Accepteret svar
Fra : bente64

Modtaget 60 point
Dato : 23-11-02 10:49

1.Ved perforeret lunge skal lægges lufttæt (plast) ovenpå hullet, derpå en fast forbinding.

2.Personen lejres på den syge side, så blodet ikke løber ned i den raske lunge.

Kommentar
Fra : samaritter

Dato : 15-02-03 22:38

Ved performeret lunge, hvor der er både et indgangshul og et udgangshul, dækkes udgangshullet (normalt det største) tæt til med f.eks. et stykke plastic, således at luft ikke kan komme hverken ind eller ud.
Det andet hul (indgangshullet eller det mindste hul) dækkes med et stykke plastic og gøres tæt på de tre sider, hvorimod der fra den sidste side, skal være mulighed for, at udåndingsluft og evnt. blod kan passerer, medens indåndingsluft vil blive forhindret i at trænge ind i lungen, da plasticet kommer til at virke som en membram.
Herefter anlægges en dækkende forbinding.

Der lejres på den syge side, for at blodet ikke løber ned i den raske lunge og for at den raske lunge ikke udsættes for pres.

Se førstehjælpsbog på www.nyt-net.dk her kan du få alt at vide om førstehjælp