/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Clausen slægten fra Glumsø
Fra : arnely
Vist : 2536 gange
100 point
Dato : 16-02-06 14:38

Søger oplysninger om Clausen slægten fra Glumsø på Sjælland.

Lad mig starte med og sige at jeg er ny i det her.
Men er blevet nysgerrig på og finde noget mere om ens slægt.

Jeg ved at min Farfar hed Niels Johan Ove Clausen, muligvis født 1898. Var gift, men navn ukendt!
Min farfar havde en søster, navn muligvis Elga og en bror Carl.
Deres forældre hed Niels og Johanna. Niels skulle efter sigende være ingeniør.

Det er hvad jeg kan oplyse på nuværende, men hvordan kommer jeg egentlig videre.

Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-02-06 14:47

Du kan jo begynde her:

http://ddd.sa.dk/ddd.htm

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-02-06 14:49

Og fortsætte her:

http://www.arkivalieronline.dk/

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-02-06 14:50
Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-02-06 14:53

Se også denne tråd:

http://www.kandu.dk/spg77077.aspx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-06 17:03

Ikke mange blev ingeniør den gang…
Altså Niels Clausen født ca. 1870 også i: Glumsø sogn, Tybjerg herred, Præstø amt. Gift med Johanna ca. 1893? Din farfar og hans søskende er nok for unge til at vi kan finde dem på nettet.
Svend, mest for at komme med på listen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-06 17:18

Den eneste Niels (Jørgen) Clausen jeg kan finde født i Præstø Amt med passende alder...
(hvor jeg ikke er kendt) Er Fanefjord i nærheden af Glumsø?, Svend
"
CLAUSEN, Niels Jorgen   Christening    Birth Date:   28 Feb 1864
   Christening Date:   6 May 1864   Recorded in:   Fanefjord, Praesto, Denmark
   Father:   Jorgen Peder CLAUSEN
   Mother:   Karen Kirstine HANSEN
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-06 17:43

Folketællingerne i 1880 for Glumsø findes på nettet...
Men ingen Klausen?
(mange Niels, ingen Johanna??)

Er du sikker på oldeforældrene, Svend

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 16-02-06 18:36

Sjovt jeg modtager igen mail når der komme nye indlæg, så har slet ikke bemærket alle de kommentar der er kommet.

Læser dem lige og vender tilbage

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 16-02-06 18:49

svendgiversen Jeg tro du har fat i noget rigtig

Jeg har lige fået en oplysning mere om min Farfars far Niels (Tipoldefar). Han var brygmester og muligvis kemiingeniør. Han skulle være død lige om kring 2. verdenskrig omkring 80. år gammel.

Min farfar Niels Johan Ove, var gift 3 gang. Den sidstegang med min farmor som hed Åse Work.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 16-02-06 19:34

Hej Svend

Fanefjord er på Møn. Glumdø på Midtsjælland.

Hvis Niels er født i 1898, kan hab vel dårligt optræde i FT 1880

Jeg vil foreslå at Morten Henvender sig på arkivet i Næstved og spørger om de skulle kende noget til denne familie.

Adressen til arkivet kan findes via www.danskearkiver.dk under punktet arkivvejviser.

Dernæst må turen gå via rigsarkivet for at se Folketællingerne 1901 - 1906 - 1906..... osv.
herefter landarkivet i København for at finde fødselen i Kirkebogen.

God jagt

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-06 22:42

>Hvis Niels er født i 1898, kan hab vel dårligt optræde i FT 1880

>>Jeg ved at min Farfar hed Niels Johan Ove Clausen, muligvis født 1898. Var gift,
>>Deres forældre hed Niels og Johanna. Niels skulle efter sigende være ingeniør.

Det var altså Mortens farfars far Niels, gift med Johanna, jeg søgte.
Men rigtigt Lis, man kan vel dårligt komme længere fra hinanden i Præstø Amt...

Hvis denne brygmester er 80 år ca 1940 er han altså født lidt tidligere ca 1960,
men sønnen Niels Johan Ove Clausen er jo født lang tid efter at navneskiftet ophørte...
Altså må han hedde Niels Clausen, næppe uddanet kemi ingeniør i MidtSjælland på den tid.

Også rigtigt, for at finde næste, dine bedsteforældres generation Morten, må du på arkivet,
da de er født efter 1880 kan vi ikke finde dem på nettet, Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-02-06 22:46

Hej Morten!
Hvor og i hvilket årstal døde din farfar? I kirkebogen for det pågældende sogn, vil der stå hans fødselsdato og sted.

Undskyld jeg kommer med en så trist og ukreativ løsning, men det er vel den sikreste, istedet for at gætte sig frem til ALT MULIGT. Tænk hvis du begynder på slægtsforskning med den forkerte person?

Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-06 22:47

Selv om Niels Clausen er lidt ældre, mon ikke ham her er for gammel, Svend
"
KLAVSEN, Niels Povel   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   21 Feb 1850
   Christening Date:   21 Apr 1850   Recorded in:   Everdrup, Praesto, Denmark
   Father:   Klavs POVELSEN
   Mother:   Ane Marie LARSDR
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-06 23:01

Men da vi er så langt vestpå; langt fra Præstø, nærmere Sorø...
Hvis han Bryggeren Niels nu er født i Sorø Amt? Hvad med ham her??
"
CLAUSEN, Niels Christian   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   11 Sep 1861
   Christening Date:   16 Sep 1861 Recorded in:   Gunderslev, Soro, Denmark
   Father:   Jorgen CLAUSEN
   Mother:   Johanne Kirstine NIELSEN
"
Jeg kan heller ikke finde Gunderslev? Minder jo lidt om Gundsø??

Bemærk at Clausen bevaredes som efternavn dér på den tid,
det gjorde det ikke i Himmerland, hvor jeg kommer fra, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-06 06:41

Jeannie har naturligvis ret.

Jeg kommr kun med forslag til evt. oldeforældre...
(lidt sjovere, kan ikke andet).

Du skal naturligvis gå baglæns fra dine "sikre" bedsteforældre...
(ud fra Kirkebøger og arkiver, findes ikke på nettet).

Men mærkeligt at der (vist) ikke er nogen Clausen i Glumsø 1880?
God Morgen, Svend

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 17-02-06 09:59

Jeannie
Det er ikke en negativ løsning du kommer med, min farfar døde ikke i Glumsø. Jeg mener han er begravet i Værløse. Jeg skal lige finde ud af hvornår han døde.

Min tante er lige ved og undersøge nogle ting. Bl.a. hvornår han døde og hvor han ligger!

Svend
Du kommer med mange perler Mange i min famileie er opkaldt efter vores bedste forældre. Min egen far hedder "Jørgen", min bro hedder Niels, opkaldt efter min farfar. Min faster hedder "Hanne", måske et udspring af Johanne.
Men Svend hvad er det for nogle databaser du søger i, dem kunne jeg da godt tænke mig lige og studere lidt.

Lis
Prøver også som du anbefaler. Kan man bare skrive en mail til arkivet i Næstved, eller skal jeg møde op!

Vender tilbage

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 17-02-06 11:26

Har lige fået og vide at min tante skulle ligge inde med min farfars dåbs atest.
Det er jo en gave og få, da den indeholder navn på hans forældre.
Min tante skal lige holde kaffe selskab her i eftermiddag, så hun ville kigge efter den i wekkenden.

I mellem tiden har jeg så fået oplyst hvor min farfar døde. Han døde i Horsens men blev begravet på Garnisions Kirkegården i københavn. Han skulle være død i 1959, men ikke helt sikkert.´

Der er også kommet oplysninger om at familen har en tråd til Langeland. Min far har et billede med en forograf Clausen, fra langeland.

Og så skulle der også være en tråd til Ordrup, og det skulle være her brygmesteren boede, alså Niels Clausen. Og herfra skulle tråden muligvis gå til Glumsø.

Vender tilbage
Morten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-06 12:26

Nu er det mig der ikke får advi.

>Men Svend hvad er det for nogle databaser du søger i...

Såmænd kun mormonernes Family Search
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

hvor jeg dog har et Skandinavisk uddag på CD...

Og folketællingerne, allerede nævnt af maj_britt:
http://ddd.dda.dk/d4/dddweb/asp/dddform.asp

kik også under sognetræf, der er to slægtsforskere i Glumsø:
http://www.sognetraef.dk/

Nu har du det meste, men det kræver nok lidt øvelse at tilpasse (begrænse) svarene...
(spørg ikke på kun "Clausen" i hele Danmark, alle år)
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-06 13:14

Når du spørger om "Clausen slægten fra Glumsø", tror vi jo de har deres rødder der...

Dette er noget helt andet: Ordrup sogn, Sokkelund herred, København amt

Hvor vi jo så nok finder flere Clausen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-06 16:47

Så først her kl 16.20-30 fik jeg meddelelser om dine svar fra i formiddags Morten

Ordrup er ikke med i mit uddrag af Familiy Search,
og jeg finder heller ikke folketællinger med din Niels Clausen der...

Afventer din fasters nye informationer...

Ordrup er det ikke tæt på Tuborg? Men vel for nyt til at han var brygmester der??
(hvad får mon en højt uddanet brygmester til at flytte til Glumsø).

Vi må nok skifte lokaliteter igen, Svend

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 24-02-06 13:44

Hej igen,

Har nu fået flere oplysninger, og der er flere på vej med posten

Min farfars far hed Niels Julius Clausen, Brygmester. Gift med Johanne Dorothea (ikke sikker på stave måde), født Hansen
Min farfar er født i Glumsø, har ikke den helt nødagtige dato, men det er 1897 eller 98.

...Morten

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 24-02-06 13:45

Hej igen,

Har nu fået flere oplysninger, og der er flere på vej med posten

Min farfars far hed Niels Julius Clausen, Brygmester. Gift med Johanne Dorothea (ikke sikker på stave måde), født Hansen
Min farfar er født i Glumsø, har ikke den helt nødagtige dato, men det er 1897 eller 98.

Men jeg kan ikke finde ham - underligt

...Morten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-06 17:14

Så er han måske født i Svendborg, Svend
"
CLAUSSEN, Niels Julius   Christening    Birth Date:   11 Mar 1861
   Christening Date:   12 Apr 1861   Recorded in:   Bostrup, Svendborg, Denmark
   Father:   Niels CLAUSSEN
"

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 24-02-06 18:17

Hej Svend

Ja ham er jeg også stød på, og det er ikke utænkeligt at det er ham.
For vi ved at der er forbindelse til det sydfynske ø-hav. De oplysninger stammer fra en gammel onkel.
Men min tante sender en hel kasse med spændene ting fra min fafars tid, så jeg håber og kunne finde nogle flere oplysninger.

Men når jeg går ind under ham du kommer med, og ser husstand. Hvem er så alle de navne der dukker op der?

...Morten

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 24-02-06 18:26

Har lige talt med min far. Han kan ikke mindes han også var postfuldmægtig, som det oplyses i Udtræk fra DDD.

Men det her bliver da vist svært, når man ikke ved så meget om de personer man skal lede efter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-06 18:55

Jeg fandt ham fra Svendborg i uddrag af Family Search...
Du refererer til folketællinger? Hvor og hvornår??

Indtil nu har jeg kun fundet ham, ikke fra Svendborg by, men fra Lohals Nordlangeland,
her som ung, og ganske rigtig Postfuldmægtig? Kan man blive det som 19 årig??

Mon han så senere bliver brygmester? næppe...
Navnene er jo de, der bor på samme bopæl på det pågældende tidspunkt, Svend
"
holbaek, Ods, Nykøbing Sjælland Købstad, Holtets Plads, , Matr. nr. 20, forhuset stuen a; Ejer: Bødkermester Jens Villumsen, 1, FT-1880
Georg Leopold Sponneck, 36 , Gift, Husfader, postmester, pr. lieutn., greve, , Kjøbenhavn
Camilla Gruner??, 35 , Gift, Husmoder, hans kone, , St. Thomas i Vestindien
Carmen Sponneck, 8 , Ugift, Barn, deres datter, , Kjøbenhavn
Olga Sponneck, 4 , Ugift, Barn, deres datter, , Kjøbenhavn
Clara Preuss, 18 , Ugift, Jomfru, , Kjøbenhavn
Hanne Salling, 21 , Ugift, Stuepige, , Århuus
Sine Petersen, 32 , Ugift, Kokkepige, , Århuus
Niels Julius Clausen, 19 , Ugift, Postfuldmægtig, , Lohals, Stoense sogn, Svendborg amt
"

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 24-02-06 19:21

Hvis det er ham, hvorfor kan man så ikke finde ham i senere FT??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-06 20:33

>>>Lad mig starte med og sige at jeg er ny i det her.
Ja Morten, det afslører du senere:
>>Hvis det er ham, hvorfor kan man så ikke finde ham i senere FT??

Fordi de nyeste folketællinger ikke findes på nettet,
Lidt afhængig af hvor man søger, skal man over 100 år tilbage før man finder folketællinger der.

Det er altså lettere at finde dine oldeforældre end din farfar,
derfor begyndte jeg at søge efter bryg(post)mesteren…

>CLAUSSEN, Niels Julius Christening Birth Date: 11 Mar 1861
> Christening Date: 12 Apr 1861 Recorded in: Bostrup, Svendborg, Denmark

Bøstrup ikke Bostrup (Mormonerne har jo ikke ø derfor o; ikke oe som vi nok ville bruge)
En landsby på Nordlangeland, så rigtigt: Lohals, Stoense sogn, Svendborg amt…
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-06 13:48

Men pas på Morten når du søger...
Der er flere byer der hedder Bøstrup,

Her bliver Niels Julius' forældre gift; i det rigtige Bøstrup:

Severine Christine SORENSEN Age At Marriage: 24
Event(s): Birth: <1838>
Marriage:
Spouse: Niels CLAUSSEN Age At Marriage: 29
Marriage: 02 Nov 1862 Place: Bostrup, Svendborg, Denmark

Er datoen for Niels Julius fødsel rigtigt: ” Birth Date: 11 Mar 1861” er han altså ”uægte” barn, Svend

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 25-02-06 14:47

Hej Svend

Så har jeg de rigtige datoer på min farfar. Min far har lige haft ringet og læst op fra dåbsattesten.
Han har også et brev hvor der står at Niels Julius var brygmester. Så ham Niels Julius Clausen fra Langeland er ikke den rigtige.

Min farfar, Niels Johan Ove Clausen, Født den 21. marts 1891 i Glumsø. Døbt den 16. maj 1891.
Hans far, Niels Julius Clausen, Brygmester og det er 100 % sikkert nu.
Hans mor, Johanne Dorothea Frederikke Clausen, født Hansen

Ham Niels Julius Clausen fra Langeland er ikke den rigtige.

Jeg begynder også og lede i Sønderjylland, da min tante har oplyst at vi for mange år siden indvandrede fra Frankrig.
Min egen far kan huske svagt at min farfar har nævnt det på et tidspunkt. Men disse udtagelser er jeg nød til og undersøge til bunds.
...Morten

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 25-02-06 15:12

Jeg kan også lige nævne at min farfar var apoteker bl.a. i Broager i Sønderjylland.
Der kan min far huske at Niels Julius var på besøg lige omkring eller efter 2. verdenskrig slutning.
...Morten

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 25-02-06 15:32

Ups, jeg har stavet Dorothea forkert det er Dorthea

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-06 16:27

Altså mor: Johanne Dorthea Frederikke Hansen, nok født ca. 1860-70, men hvor?
Jeg finder ingen med alle tre fornavne; mange med to, men ikke i nærheden af Glumsø.

Og far: Niels Julius Clausen; hvis han levede indtil ca.1945 må han jo være lige så ung.
Jeg finder kun omtalte Niels Julius fra Langeland. Navnet er jo stadig rigtigt.
Og selv en postmester kan vel lære at lave øl, men mærkeligt at skifte branche sådan…

Det med Sønderjylland og Broager er interessant,
(jeg bor selv i Sønderborg lige overfor),
men det hjælper os ikke uden flere oplysninger, Svend

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 25-02-06 17:52

Hej Svend

Jeg er selv født i Sønderjylland i Padborg. Mine bedste forældre (mormor og morfar) var ikke helt ukendte i Kollund og Padborg. De ejede bl.a Kollund Strand Hotel og Padborghus tilbage i 50 og 60, men det er en anden sag.

Hvad vil du gerne have af flere oplysning fra Broager? Vi far har nogle breve underskrevet af Kongen og arveprins Knud, i forbindelse med at min farfar blev apoteker i Broager.

Men jeg er vel også nok nød til og tage til København og kigge i arkiverne, for og kan komme videre her.

...Morten

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-06 18:31

Din farfars apoteker gerning, selv med kongelig anbefaling, hjælper jo ikke til at finde
dine oldeforældre. Det var mere oplysninger om indvandringen sydfra jeg tænkte på....
Ja du må på arkivet, Svend

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 26-02-06 11:41

Hej Svend,

Du får tak for hjælpen.

Har fået kontakt med en slægtforsker på Lolland, som nu vil prøve og arbejde lidt med sagen.
Hun har nogle kontaker som hun vil prøve inden jeg evt. skal i arkiverne.

Hvis du har lyst kan jeg sende dig en mail, når jeg er kommet frem til noget positivt.

Ham Niels Julius, du har fundet kan måske godt være den rigtige. For som hun siger er det jo ikke sikkert at der er tastet rigtigt ind i databasen, hvor det står han er postfuldmægtig.

Men tak endnu engang

Med venlig hilsen Morten - Odense

Godkendelse af svar
Fra : arnely

Dato : 26-02-06 11:43

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-06 12:14

Selv tak,
jeg vil gerne høre om Niels Julius er den rigtige,
og hans bevægelser Langeland Glumsø Hellerup Tuborg?
Svend