/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kadett B 1972, bruger meget vand !
Fra : lyng
Vist : 477 gange
70 point
Dato : 23-11-02 08:20

Min dejlige Kadett B, helt org. og på sorte plader bruger vand. Masser af vand. Jeg tror ikke der er gået en toppakning.Sidst stod den ca. 20 min. med motoren startet,kølerdækslet var af og kommer der ingen bobler i vandet i køleren men vandet forsvandt heller ikke ! Der kommer heller ikke damp ud af udstødning. Temperaturmåleren kører op og ned samtidig.

Ingen vand er lig med ingen varme !
Hvad sker der ?
Jeg er ny og har desværre ikke mange point at give af , endnu.
Lyngkilde

Kommentar
Fra : svendsvend

Dato : 23-11-02 11:17

I betragtning af bilens alder kan årsagen være kølerdæksel, køler, vandpumpe, kølerslange eller toppakning.

Lækager viser sig ofte som hvide belægninger ved kølerdæksel eller på køleren. Det hvide skyldes frostvæsken i køleren.
Hvis du ikke kan finde synlige tegn / hvide belægninger, så er årsagen sandsynligvis at vandpumpen er utæt. Toppakninger går sjældent, og viser hvid/lysegrå damp ud af udstødningen.

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : lyng

Dato : 25-11-02 22:24

Køleren er nu blevet trykprøvet og der var ingen utætheder ! Kølerslanger, kølerdæksel og termostat er skiftet. Toppakning er udelukket, da der ikke er tegn på vand i olie, ingen damp ud af udstødning og ingen luftbobler i vandet på køleren med motoren igang.

Men.... den bruger stadigvæk vand !!!

HVORFOR ?

Lyngkilde

Kommentar
Fra : hattemager

Dato : 26-11-02 04:16

køleren kan være skæv i studsen der for hjælper det så ikke at skifte dæksel det kan også være køleren der er beskidt i gitteret på lastbiler der kører syd på skiftes køleren ofte efter cirka 4 år da køler lammeler så er lukket af fluer gummi og opkørt asfaldt vis din bil aldrig har fået skiftet køler er dette en oplagt mulighed

Accepteret svar
Fra : buggyman

Modtaget 70 point
Dato : 28-11-02 17:06

Prøv og tjek om bunden i bilen er fugtig. Det kan meget vel være varmeapperatet i bilen der er utæt eller hanen til do.