/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min skovkat savler...
Fra : skytten77
Vist : 952 gange
40 point
Dato : 15-02-06 15:25

Når min skovkat er meget kælen,savler han en del... Har aldrig oplevet det med min alm. kat, er der nogen af jer-der også har oplevet det??? Det er MEGET mystisk

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 50 point
Dato : 15-02-06 15:33

Hej
Min kat ((normal huskat)) gør nøjagtigt det samme, kun når den bliver kælet for, så spinder den og savlen løber ud af munden. Og det er temmeligt meget.
Og så vågner den pludseligt op, og løber sin vej, og kan ikke forstå, hvor al den vand kommer fra.
Skægt fænomen, tror ikke, der er mange katte, der gør det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 15:35

Behøver ikke at være årsagen, men savlen kan komme fra fremmedlegemer i munden eller tandsten.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-02-06 15:38

Okk jo, - dét er der mange katte, der gør. Oplevede det hver gang vi kælede med vor egen huskat, samt for nylig ved nogle venners kat, hvor den savlede i stride strømme. Der er intet unormalt ved dét, - dog blot måske lidt irriterende for ejeren. Katten nyder bare kæleriet så enormt, at den får mere mundvand end normalt. Lidt i prinsippet det samme, som når man kan dufte lugten af god mad, - så flyder mundvandet frem. Katten lider dog ikke under fenomenet!
MVH Akle

Kommentar
Fra : skytten77

Dato : 15-02-06 15:55

Tak for svarene-dejligt at høre at min kat ikke er helt unormal... Jeg har bare ALDRIG oplevet eller hørt om det før...
Men det er da sjovt at den gør det...

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 16-02-06 10:42

Begge mine katte savler også. Killingen kravler op og 'pumper' med poterne på min arm og bryst og savler så mit ærme bliver gennemblødt. Man kan tydeligt se at han nyder det i fulde drag, og selvom han er kastreret får han også 'stådreng'.
Den gamle kat, som er langhåret, kan også finde på at savle når han bliver bange, så spinder han også. Det er i sær når han skal have redt en særlig slem filter ud af pelsen, og er nok et signal til mig om, at nu skal jeg være ekstra forsigtig med ham.

hilsen amanda

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-02-06 12:27

Godkendelse af svar
Fra : skytten77

Dato : 16-02-06 18:05

Tak for svaret sofus.dk.