/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
krænkelse af privat ejendom på arbejde
Fra : nageldk
Vist : 876 gange
100 point
Dato : 22-11-02 21:43

Hvad siger loven hvis en leder i et firma, skaffer sig adgang med firmanøgler til de ansattes private skabe med en íkke nødretslig grund, uden at tillidsmand eller lign er tilstede?

Accepteret svar
Fra : JanneP

Modtaget 110 point
Dato : 22-11-02 22:29

Det er indbrud.

JanneP

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 22-11-02 22:30

... Men du ledte måske efter en paragraf?

JanneP

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-11-02 23:56

Det er muligt at denne § i straffeloven kan tages i anvendelse, men det vil kræve en politianmeldelse

Straffeloven:
§ 264. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt sted,

Ovenstående er kun et uddrag.

Ram2

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 23-11-02 02:00

Det er som sådan indbrud, men spørgsmålet er hvilker regler som gælder på virksomheden? Og af hvilken grund skabet blev åbnet?
I visse tilfælde er det indbrud, i andre er det lovligt nok. Kom gerne med lidt flere oplysninger.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 23-11-02 02:00

Ja, det er jo indlysende - at hvis han uden grund skaffer sig adgang er det forbudt - og skal han absolut have adgang ( evt. mistanke om tyveri fra arbejdspladsen ) vil jeg nu mene at som minimun skal både den ansatte og en tillidsmand ( hvis ikke også politiet ) være tilstede.

- man kan som ansat blive bedt om at fremvise hvad man har i skabe og tasker m. m - men det har man ret til at nægte - gør man det er det så at politiet kan tilkaldes, og så SKAL man jo som bekendt gøre det .....

det er i hvert fald helt sikkert ulovligt det der er foregået der - begrundet mistanke eller ej.

Godkendelse af svar
Fra : nageldk

Dato : 23-11-02 20:23

der er tale om en manglende effekt til en værdi på få hundrede kroner som der findes reserver af i afdelingen. der var ikke tale om tyveri anklager, men man ville bare lokalisere dimmeren! man har ikke kontakten nogen som helst bare iværksat.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 26-11-02 01:26

Under disse omstændigheder, vil jeg faktisk mene det er retmæssigt, altså ikke ulovlig indbrud.