/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rester/fløde
Fra : upyoursmate
Vist : 9978 gange
100 point
Dato : 14-02-06 13:30

Er det "farligt" at spise en 4 dage gammel ret bestående af flødestuvede kartofler m. champignon?Jeg har hørt noget med at fløde må varmes op to gange...?

Mvh. U.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 13:34

Nej, problemet er snarere champignonerne. Der vil ofte være lidt jord på. Jordbakterier formerer sig hver gang det bliver varmet op og kølet ned.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 13:35

Fløde i sig selv er ikke farligt at varme igen

Kommentar
Fra : akrolle

Dato : 14-02-06 13:44

Føde bliver kun bedre af at være lidt "gammel".er champinongerene fra glas er der intet problem,bare retten har stået koldt,ellers har du vel renset svamppene grundigt for sand/jord.De er bare lidt slatne og mørke,Velbekomme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-02-06 14:01

Jeg vil så mene, at 4 dage gammel mad med fløde i, der er fløden altså sur, jeg ville ikke spise det, uanset det har været i køleskabet.

Men fløde må ellers gerne genopvarmes.

Der er ikke så meget hvor man kan tage skade af at spise det når det varmes op igen, men
ting man absolut ikke bør genopvarme er persillesovs, stuvet spinat eller grønlangkål, idet disse planter kan udvikle nogen farlige bakterier.

M.h.t. champignoner mener jeg ikke det er et problem, såfremt det er nogen fra glas.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : laksepote

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-06 14:24

Nej Dova, Champignons er ikke et problem hvis de kommer fra Glas, ligeledes er persille, spinat m.m. heller ikke et problem, hvis det er frysetørrede forarbejdede produkter. Jeg gik, som udgangspunkt ud fra, at der var tale om rigtige friske champignons, hvor det er jorden der er problemet, akkurat som med persillen, spinaten m.fl. Spørgsmålet går på FLØDEN. Den er absolut intet problem. Hvis fløden oprindeligt har været varmebehandlet da retten blev lavet, vil det kun forbedre dens holdbarhed, såfremt retten altså er blevet afkølet forsvarligt dvs. at den er blevet nedkølet til en kernetemperatur på 5 grader senest 3 timer efter tilberedning.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-02-06 14:44

Er retten lavet under ordentlige hygiejniske forhold, og varmet godt igennem første gang, kølet hurtigt ned, og varmet ordentlig op igen, skulle der ikke være noget problem.

Det er så heldigt at mad varer som indeholder patogene bakterier som regel vil lugte/smage grimt/træls.
Det er også så heldigt at de fleste patogene bakterier nemt ”omkommer” ved varmebehandling.
Varmes retten op til 75C og holdes ved den temperatur i et par minutter, er der ingen patogene bakterier, som vil kunne skade din mave.

Det som er farligt, som der henvises til fra champignonerne er toxiner (giftstoffer som ikke kan smages eller lugtes, kan heller ikke varmebehandles væk) De toxiner fra jordbakterier, de bakterier som laver disse meget farlige toxiner skal have nogle helt specielle forhold, som hedder strikt anarobe altså helt uden luft, disse forhold opfylder du næppe i dit køleskab.

Men ganske kort...... Er du ikke sikker, så smid det ud.

Hvis man sidder og spiser noget som man ikke er sikker på er helt godt, vil maden helt naturligt ikke smage ret godt (psykisk).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-02-06 14:55

upyoursmate

Skal du have "hadevenner" til middag så vil de få "myldrebæ" de næste par dage.

Hvis du har frosset retten ned, vil der ikke ske noget, men hvis det har stået i køleskab i 4 dage ville jeg ikke spise det.

Tag selv en smagsprøve.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 14:56

Ja Thulin, du redegør jo bare nærmere for hvad der allerede er sagt. Med fare for at bringe denne diskussion et sted hen, hvor den ikke hører hjemme, vil jeg da lige påpege at det, for anaerobe bakterier vedkommende, ikke er så vigtigt, hvor lufttomt (iltfattigt), der er i dit køleskab, men snarere hvor kompakt og iltfattig din mad er. Det er jo ikke uden grund at man taler om "pølseforgiftning", som en ubehagelig konsekvens af disse bakteriers tilstedeværelse, vækst og produktion af toxiner.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-02-06 15:30

"Pølseforgiftning" lever kun under "strikt anarob", så der skal virkelig noget til før de vokser, vacumpakkede madvare opfylder ikke kravene til "strikt anarob". Så pølseforgiftning skal man ikke være så bange for, men stadigvæk påpasselig. Den type forgiftning sker som oftest under helt specielle forhold, ikke i en sådan ret.

Ud med maden, medmindre du er på SU

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 15:38

Hmmm, hvor er vi henne ? Spørgsmålet gik på hvorvidt det var farligt at spise retten, og om det var "ulovligt" at genopvarme mælkeprodukter. NEJ, det er det ikke !!!

At nogle så kommer med gode råd, som "smid maden ud", og "steriliser dit køkken", eller "søg omgående læge", er jo fuldtsændigt irelevant. Spørgsmålet er besvaret for længst.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-02-06 17:06

Der er da ikke blevet spurgt om det var "ulovligt" at genopvarme mælkeprodukter.

Det er da lovligt at genopvarme mælkeprodukter, men er det forsvarligt at spise efter 4 dage, hvis det ikke har været frosset ned.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 17:31

Ans, du er skarp som en stanley.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-02-06 17:41

Personligt har jeg det sådan, er jeg så meget i tvivl som upyoursmate - så vil det ikke blive nogen nydelse at spise, fordi det vil sidde i baghovedet "er nu ok eller bliver vi syge" og derfor ville jeg hælde det ud, uanset svarene her.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 14-02-06 21:46

Tak for svaret laksepote.