/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blommeviklers
Fra : brokke44
Vist : 720 gange
100 point
Dato : 14-02-06 12:49

Plantede for 2 år siden et blommetræ og havde sidste år regnet med at kunne guffe store saftige blommer i mig.
Der var blomster nok på træet og forventningerne var derfor store.
Men frugterne var misdannede, små og faldt af.
Træet var angrebet af larver, der efter sigende skulle være være viklers.
Har søgt på nettet, men ingen giver svar på bekæmpelse.
Har set at hormonfælder skulle være sagen, men det udrydder vel intet ?
Skal man virkeligt vente til træet bliver 4-5-6 år, så det har så mange frugter, at de djævle ikke kan nå at æde alle mine blommer ?

Mirakelkur søges !!!

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-02-06 13:05

Det er ikke viklere der er skyld i de problemer du nævner der, så vidt jeg ved.

Viklere sammenspinder blade, skud og knopper og gnaver i dem.

Men de er ikke skyld i små misdannede frugter der falder af.

Det lyder nærmere som en sygdom i selve træet, eller at det er nogen andre, meget mindre skadedyr end viklerlarver, der angriber blomsterne på træet, og derfor er skyld i, at frugten ikke udvikler sig.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-02-06 13:12

http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/17.html

http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/64.html

Du får lige et par link, som jeg nærmere synes beskriver problemet med dine blommetræer.

mvh dova

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-02-06 13:16

Viklere i sommerfuglestadiet lægger æg på blade, ved blomst/frugt.
Larverne gnaver sig ind i de spæde frugter og danner derved misvækst.
Alt dette iht min havekyndige svigermor, hvis eneste kur er bønner, men da jeg ikke er medlem af folkekirken, er min forbindelse opad ikke den bedste og forventes derfor at være virkningsløs.

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-02-06 13:53

Okay.

Viklere kan forsøges bekæmpet med sprøjtning med et middel der hedder Malathion.

Men , det er vigtigt at vide hvornår man skal gøre det.

Og ved frugttræer er det før frugterne begynder at udvikle sig.

Altså med det samme du ser larverne på blade eller i blomster på træet.

Virkningen af sprøjtemidlet holder ikke særlig længe, så måske er det nødvendigt at sprøjte flere gange.

og derudover er det vigtigt, hvis ikke man slipper helt af med problemet, at fjerne dem, såsnart man opdager frugter der viser tegn på angreb.

(Fra bogen Havens sygdomme og Skadedyr)

mvh dova

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-02-06 14:22

Dova

Har søgt Malathion på nettet - Det ser ud til at være noget giftigt stads.

Det ser ud til at være relateret til Maladan, men der er åbenbart stor forskel i emballage/pris/drøjhed.

Har du - eller andre - selv erfaringer med midlet ?

mvh
Brokke44

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-06 14:52

Ja, det er opgivet som Fareklasse Xn: sundhedsskadelig.

Du kan læse nærmere om hvor farligt stoffet er på:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/pesticid.htm

Jeg har ikke selv brugt midlet og har derfor ikke personlig erfaring med det.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : brokke44

Dato : 18-02-06 13:19

Tak for svaret dova.

Der kommer åbenbart ikke flere indlæg, men jeg blev da lidt klogere undervejs.

Dit link til Per Hansen førte til en imponerende, gennemarbejdet hjemmeside, som jeg vil gøre brug af fremover.