/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Er ext. Maxtor død ?
Fra : myg
Vist : 1034 gange
50 point
Dato : 14-02-06 10:55

Fra dag til dag - efter at have været slukket om natten - var min 300 Gb ext. Maxtor "død".
Dvs. den roterer normalt, kan jeg høre, men det blå lys foran lyser kun en gang imellem når jeg tænder den, og PC'en kan ikke finde den.
Den har kørt firewire (på løst kort), og jeg har prøvet den med USB og med USB på en anden PC, men ingen af PC'erne kan se den. Alle drivere er installerede om flere gange, og jeg har prøvet med andet kabel.
Der er garanti på den (3 mdr. gammel), men hele indholdet ryger jo ad h... til, så det vil jeg helst undgå.
Hvad kan jeg mere gøre ???

Jeg har siden købet hørt rygter om at sådanne Maxtor ext. hdd holder i ca. 3 år, og så dør de. Har andre hørt det ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-02-06 10:59

Hvad siger diskhåndtering??

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 14-02-06 11:00

Fjern alle USB og FIREIRE driverne i endhedshåndtering og lad din harddisk være tilsluttet når du genstarter skulle windows finde det alt sammen igen.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 14-02-06 11:20

Hej
jeg kender ikke denne model,
men kan den ikke tages ud af den box den er i
og sættes over i din pc ?
hvis det er tilfældet så kan du bare overføre indholdet til en anden hd.
det kan jo være styre elektronikken der er galt med.

mvh Mad-Nuser

Accepteret svar
Fra : stjuma

Modtaget 25 point
Dato : 14-02-06 12:54

Hej.

Jeg har haft en Maxtor, som gjorde nøjagtig, som du skriver. Den var knapt 2 år gammel. Efter at være oppe på tæerne, fik jeg den ombyttet med en Western Digital. Nu er der ingen problemer.

mvh

Steen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-02-06 13:48

Prøv lige at snakke med DiskHelp www.diskhelp.dk/sporgos.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-06 16:51

Monteret som USB
Er den sat som master
Har du været i diskhåndtering og gøre den synlig.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-02-06 17:46

Sorry - har været ude af huset.
Her er lidt spredte svar.

Diskhåndtering ser den ikke.
Drivere er installerede fra den medfølgende disk.
Modellen hedder "one touch"
Den kan godt tages ud - men så ryger garantien. Så det er et spørgsmål om jeg tør satse på at den virker som intern IDE disk og beholder så mine data - eller den ikke virker og jeg så har brudt seglet og derfor mister retten til en ny harddisk (næsten 2000 kr.!).

Resten arbejder jeg lidt med.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-02-06 18:01

-> stjuma

Hvor havde du købt den / hvem fik du til at ombytte den ??

Kommentar
Fra : stjuma

Dato : 14-02-06 20:50

Hej myg.

Den var købt ved noget, der hedder LabTech i Aalborg. Jeg havde fakturaen i hånden. Det var en god ide, for sælgeren startede med at sige, at der ikke længere var garanti på harddisken. Men på fakturaen havde de skrevet, at der var 2 års garanti - ikke reklamationsret. Da din disk ikke er ret gammel, har du ikke det problem.

mvh
Steen.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-02-06 21:47

-> stjuma
Nej, jeg er godt klar over, at jeg kan få en ny Maxtor, men som du ved: "Brændt barn lugter ilde" - eller hvad det nu er det hedder så derfor ville jeg nok også være interesseret i at få et andet fabrikat.
Havde du nu købt samme sted som mig, så kunne jeg jo referere til dig.

Maxtor bytter ikke altid til nyt, har jeg fået at vide. De kan lige så godt finde på at sende en anden hdd, der har været i udu, og som de har restaureret. Og hvor står jeg så ???
Jeg havde engang den opfattelse, at Maxtor var et solidt produkt, men .......

Kommentar
Fra : stjuma

Dato : 15-02-06 06:58

Hej.

Det er rigtigt, at de prøver at springe over, hvor gærdet er lavest. Men med købeloven i hånden, kan de bankes på plads.

mvh

Steen.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 11-04-06 12:34

Tak for svaret stjuma - jeg har ikke fået noget ud af mit spørgsmål her, men det var fint at høre om dine oplevelser.
HDD er røget tilbage til Maxtor, så må vi se, hvad der sker.