/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Eu overførsel??
Fra : scrubber
Vist : 539 gange
200 point
Dato : 13-02-06 23:45

Jeg har netop fundet ud af at man i 04-07-2003 vedtog en lov der bland andet saget : FRA OG MED 1 JULI 2003 GÆLDER PRINCIPPET OM ENS GEBYRER FOR SÅVEL NATIONALE SOM GRÆNSEOVERSKRIDENDE TRANSAKTIONER (MAKSIMALT OP TIL 12.500 EURO) PRINCIPPET GÆLDER OGSÅ FOR OVERFØRSLER MELLEM BANKKONTI.

Jeg har siden denne dag fortaget mange overførsler hvor jeg har anvendt IBAN Nummer og BIC CODE. Dette har jeg hver gang betalt 15,- Kr for, og nu finder jeg ud af hvis jeg læser ovenstående tekst rigtig at jeg ikke burde betale mere end 0,00 Kr for. Jeg betalere jo ikke mere for mine indenlandske overførsler, og hvorfor også, det er jo mig der laver hele arbejdet.

Mit spørgmål er nu !

1. Kan jeg gøre krav på alle de penge som banken uretmæssigt har "taget" fra mig.

2. Kan jeg fremover "tvinge" dem til at denne service ikke må koste noget ?

Med venlig hilsen

scrubber

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-02-06 02:14

Hej scrubber.

Du kan jo forsøge at stille dit spørgsmål her, det er gratis juridisk rådgivning.

http://www.friproces.dk/ngr/

I sådanne sager - lovgivning - er det jo nogle gange et fortolkningsspørgsmål og der kan en advokat sikkert bedre 'tolke' ordene end vi andre 'almindelige dødelige'.

Held og lykke med det

Venlig hilsen Dorthe.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 200 point
Dato : 14-02-06 08:29

Forudsætningn er at det er 100% elektronisk

Dvs at der anvendes SWIFT/BIC og IBAN kontonummer.
Derudover skal du anvende metoden Europa Økonomi, og ikke forlange extraordinær advisering af modtageren.

Ja, de skal tilbagebetale uretmæssige gebyrer.
Hvis de ikke har gjort dig opmærksom på brugen af SWIFT og IBAN, så synes jeg at de har en vis moralsk forpligtelse til at gøre afbigt og yde dig en vis dekort på de afregnede gebyrer.

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 15-02-06 22:47

Tak for svaret JensT.