/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Er sand et kapillærbrydende la
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 4000 gange
200 point
Dato : 13-02-06 17:05

Min kone og jeg vil fylde vores krybekælder op med sand/leca/flammingo og med et armeret betondæklag med PEX-rør.

Er der nogen der ved om vi kan nøjes med Sand + flammingo + dæklagget ?

Er sand i sig selv kapillærbrydende - og eventuelt hvilken tykkelse skal det have ?

Er der nogen der ved hvor man kan finde regler omkring dette ?

Mvh Thomas

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 13-02-06 17:17

Sand er ikke godt nok.
Grus med min. 4mm. er kapilarbrydende.
Jeg har selv lavet det sådan - dog med Rockwool støbebats net og 20 mm gulvvarmeslanger.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-06 17:18

sorry - du havde jo skrevet armeret.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 13-02-06 18:43

Nu skriver du jo ikke hvilken landsdel du kommer fra, så det er ikke lige til at vide hvad du forstår som sand. I det jydske er sand det man i resten af landet kaldet grus og kan godt have kapilarbrydende egenskaber. Der må dog ikke være ler eller filler i gruset (små partikler).

Du kan godt bruge sand til at fyldmateriale, men husk god komprimering.

Da du vil have gulvvarme vil jeg anbefale at det bliver varmeisoleringslaget der bliver kapilarbrydende. Kravet til lagtykkelsen for kapilarbrydende lag i bygningsreglementet er min 15 cm.
Men som allerede sagt skal du under alle omstændigheder skal bruge et trykfast varmeisoleringsmateriale, så lad det udgøre det kapilarbrydende lag.

En væsentlig grund ttil at man laver krybekælder(det er ikke den billigste konstruktion) kan være for at få plads til diverse installationer under gulvet (det skal du lige checke) Du skal også finde ud af hvor det det kapilarbrydende lag findes i fundamenter/vægge (både ved ydervægge men endelig også for skillevægge. Du skal sørge for at dit nye kapilarbrydende lag ligge de 15 cm under murpappen i væggene, for ellers vil du alligevel kunne risikere grundfugt.
Husk også at få lavet radonspærre. Problemet findes ikke når man har ventileret krybekælder, men nu fylder du jo op og lukker for ventileringen, så radongasserne kan trænge op i huset, hvis du ikke laver en fornuftig radonspærre.

Du kan finde meget mere på internettet. Her er links til Rockwool og Sundolit (Flamingo er ikke et byggemateriale, men navnet på et firma der er lukket for mange år siden).

http://www.rockwool.dk/sw8736.asp

http://www.rockwool.dk/graphics/RW_DK/Brochurer/Byg/pdf/Terrandak_og_krybekalder.pdf

http://www.sundolitt.dk/default.asp?menu=204&id=

http://www.sundolitt.dk/upload_images/A19DC47670284D059BDD02B1FC71E9A7.pdf

http://www.sundolitt.dk/upload_images/43A3665238DA40CF9F44643C4CA11B39.pdf

http://www.sundolitt.dk/upload_images/2EA150C0145344EBB00F7806E345A5D9.pdf

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-06 19:20

Nej Flamingo er en fugle art.

Ekspanderet styren mener i nok. Husk at det svinder med tide og derfor ikke kan bre noget som helst. Hvis det armerede beton ovenover er stærkt nok og bæstet til murerne er bæreevnen for underlaget jo underordnet, men der kommer med tiden en spalte mellem beton og plastskummet. hvis den har forbindelse til det fri, er der ikke megen isoleringsevne tilbage.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-06 19:32

Kapilær virkning er den egenskab der gør at vand kan flyde opad, det er bittesmmå kanaler som er i jord (sand, ler, muld, humus med mere) også planter benytter kapilær virkningen når saften skal fra rødderne op i planten og ud i de yderste blade, sand er altså ikke kapilær brydende der skal større kornstørrelser til for at bryde vand transporten op, grus er kapilær brydende og grus er ikke sand, det er vist kun på djævleøen man har den opfattelse

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-06 19:59

Et armeret betongulv skal "svømme" ellers er der kuldebroer til fundamentet.
Husk at Leca og jern er ikke så godt sammen. Fugt og Leca danner syre og angriber jernet.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-02-06 20:50

Sand er ikke kapilærbrydende, men med 220 mm sundolit ( flamingo ) ovenpå sand overholder du bygningsreglementet. 220 mm sundolit er ikke kun isolerende men også kapilærbrydende.

mvh Kirsten

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-02-06 21:49

Tak for svaret emesen.