/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
min kat lugter.
Fra : makilros
Vist : 4627 gange
100 point
Dato : 13-02-06 14:18

jeg er den lykkelige ejer af en maine cone Oliver nu 7 mdr.er der nogen der kender et mærke på kattegrus der ikke koster en herregård og er efiktivt. hej fra makilros Fyn

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-02-06 14:34

Du kan købe masser af billige mærker i Bilka og sådan. Det gjorde jeg - kan bare ikke huske navnet. Bare sørg for, at købe noget der klumper og noget hvor der står at det ikke lugter.

Tillykke med katten.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-02-06 14:56

Det kan også være maden du giver den, der får eskramenter til at lugte.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 13-02-06 15:01

Mit råd:

Undgå så vidt muligt dåsemad, især det billige. Det indeholder mest vand, smagsstoffer og LUGT.

Køb grus i fakta, deres "dyreste". Koster vist 29,95 kr. og klumper. Den lufter ikke og er billig i brug.

Mvh. MissXX

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-02-06 15:08

Ej det billige dåsemad er altså helt fint. Vores kat lugter da ikke af den grund....

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-02-06 15:18

Kattes afføring lugter ikke normalt.
Men skifter du tit madvarianter, kan det komme til at lugte fælt endda.
Hold dig til et mærke, og giv den tørfoder, godt for tænderne, husk frisk vand.
Alle fodermærker har tilstrækkelig med vitaminer og andet.
Men nu er din ikke mere end 7 mdr, og det bliver til en stor kat, med tiden, så prøv at hør hos din dyrlæge. Kunne være der var andet galt.
Alle dyr der vokser, skal have lidt extra.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-02-06 15:29

Vores kat har altid tørfoder og vand stående fremme, og så får den lidt blødt ind imellem lige til forkælelse

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-02-06 15:50

Hej Makilros.

Jeg køber det der hedder 'BETONIT' i SuperBrugsen, det er pebret at anskaffe men til gengæld holder det såååå længe

Det klumper og man fjerner så bare klumperne og væk er 'duften'. Vi har to misser og kattebakken lugter aldrig nogensinde, jeg ville blive vanvittig hvis den gjorde.

Når man har fjernet klumper, kan man lige 'røre' lidt rundt i gruset, det er ikke nødvendigt at efterfylde hver gang. Sådan en pose holder utroligt længe, jeg tror kun jeg har købt 2-3 poser i den tid vi har haft vore nuværende katte og de fylder 2 år til april.

Pengene er rigtig godt givet ud, det garanterer jeg for.

Venlig hilsen fra Dorthe.

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 13-02-06 16:55

Hej Jeg bruger træpiller til min hankat de suger alt væden op og bliver pårøs så kan jeg bare fjerne det og siden begynte at bruge træpiller lugter det ikke merer så jeg vil anbefalde at du prøver det jeg kommer kun nogle nye piller i og gør kassen en gang om md. du kan købe dem jem og fix eller der hvor du handler katte mad og min kat får tør og nomal kattemad jeg er godt tilfreds.

orpe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-06 17:34

Først og fremmest, det er ikke gruset der får kattelort til at lugte, og heller ikke hvis det er lugten af kattetis.

Og grus kan være nok så dyrt og være opreklameret til at være så og så godt, men det forhindrer eller ændrer ikke lugten af kattetis og kattelort.

mange katte bryder sig ikke om de der ækle mærker af grus, der er tilsat parfume eller antilugtestoffer, men foretrækker det billigste molersgrus der mest ligner sand.

Det der betyder noget hvis ekskrementerne lugter, er hvad katten får at spise.
og hvis det er kattetis der lugter, afhænger det af, om dyret er kastreret eller ej.
Hankattetis lugter særdeles fælt, og hvis din kat ikke er kastreret, har han lige den alder hvor han bliver kønsmoden, og derfor begynder at lugte.

Så til maden:

Billigste tørfoder og dåsemad dur ikke.

Der er ikke de rigtige næringsstoffer i, og for mange af tilsætningsstoffer, som dyrene på sigt kan blive alvorligt syge af, især nyre og urinvejssygdomme.

En kombination af dåsemad og tørfoder, f.eks. tørfoder til det ene måltid om dagen og dåsefoder til det andet.
og så skal man sørge for, at katten drikker vand nok.
Især hvis den får meget tørfoder.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-02-06 18:28

Vores katte har altid fået det billige foder og dåsemad, og de har det helt fint. Masser af krudt i rumpen, sunde og blanke øjne, fin pels og det hele......

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-02-06 18:56

Jeg bruger og har brugt helt fra starten kattegrus der ikke er billigt men effektivt og drøjt i brug -- nemlig catsan - nul lugt og katten elsker det - har videregivet rådet til flere der fra dag et har erfaret at det er sagen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-06 19:27

Det er synd at holde katte indendørs. Katte er nataktive dyr som har godt af en tur ud i fædrelandet, hvor de kan pisse terratoriet af, og få overstået de slagsmål med deres artsfæller, som nu engang er kattens natur og sande livsindhold. Sådanne katte har ikke brug for kattegrus.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-02-06 22:59

Når katten ikke har prøvet at være udendørs savner den det nu heller ikke.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 14-02-06 11:20

hejsa!
Altså lige for at starte op, så er katte-hømhøm ,jo ikke det der lugter bedst.Jeg bruger det parfumerede grus, men det er af betydning om det er en inde- udekat, og selvfølgelig deraf, hvor tit bakken tømmes. Mine misser er både ude og inde (gennemtræk,suk....) og de kan ikke li`at sidde ude i kulden for tiden og besørge. Der er derfor en større post på budgettet p.t.
Jeg tror bestemt ikke at lugten har noget at gøre med, hvor dyrt foderet er, men jeg fodrer også halvt tørkost og ditto dåsemad, hvilket de godt ka lide.Hankattetis lugter afskyeligt, og dens alder passer til at den er ved at blive "mand" og så må du jo tage stilling til om den skal kastreres, men som sagt dufter det ikke af lagkage. Du må ikke tro at den er syg, medmindre der er yderligere tegn på særpræget adfærd!
Hej fra la.

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 20-03-06 00:04

Liseaa skrev "...Hankattetis lugter afskyeligt". - Og det gør hankattelort også, for analkirtlerne tømmes nemlig ved afføring (og det skal de også). Det er det samme "stof", der tilsættes, når en fertil hankat begynder at strinte for at gøre omverden opmærksom på sin tilstedeværelse. Fertile hunkatte gør for øvrigt ofte det samme for at tiltrække hanner, når de er i løbetid. Forskellen er blot, at hunkattestrint lugter, mens hankattestrint stinker. Og husk så lige, at det er lige så umuligt for katten ikke at strinte, som det er for os ikke at nyse, når vi har noget i næsen.

Så skal du ikke bruge din hankat i avl, vil jeg både for hans og for jeres skyld anbefale dig at lade ham kastrere - hellere i går end i morgen! Selv det bedste kattegrus kan ikke overdøve dunsten.

Orpe anbefaler træpiller. Jeg har selv brugt det i en lang periode og var glad for det. Når det blev vådt, lugtede det af fyrretræ, men jeg havde altså savsmuld over hele huset, så jeg droppede det. Hvis du vil bruge det, så væn katten langsomt til det: Et tyndt lag i bunden af bakken og grus ovenpå. Så kan du gradvis bruge flere træpiller og mindre grus.

Hvis du vil læse mere om kønsmodning og tidlig neutralisering, så kig ind på min hjemmeside under 'Artikler'. www.mega-mco.dk

PS: Jeg har opdrættet Maine Coon siden 1987, så du kan måske også have udbytte af at læse 'Vejledning' derinde.

Venlig hilsen

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 27-04-06 19:20

din kat fortjener det bedste foder den kan få...alt det billige skidt fra supermarkedet, er med til at gøre kattene syge i længden med blæresten osv...
giv din kat foder fra dyrehandleren..har set man kan få specielt foder til netop din type smukke kat....

grus...jeg bruger altid grus fra "inges kattehjem"...
det er piller af tørret tang...forgængeligt i naturen og kan skylles ud i toilettet...
er meget drøjt i brug...
ellers bruger jeg træpiller...de kan købes i brugsen/kvickly til ca. 22 kr for en pose....ligeledes drøjt...jeg kan ha' en sådan pose i ca. en måned...
den fra kattehjemmet i flere måneder og den koster bare omkring 90 kr...billigt for at ha' en kat....
min kattebakke har aldrig lugtet, med mindre der har været noget galt med kattens efterladenskaber eller man har "glemt" den...uf....for en sur kat man så har...

mange missehilsner fra de to misser her..."miss.j."

Annuller spørgsmålet
Fra : makilros

Dato : 31-10-06 00:11

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål