/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Lommepenge - hvor gamle skal børnene vær~
Fra : JanneP
Vist : 610 gange
300 point
Dato : 22-11-02 17:28

Hvad er den generelle opfattelse....?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-11-02 17:45

Hej JanneP

Når børnene er store nok til at hjælpe til derhjemme, er de også store nok til at få lommepenge. Glæden ved penge, man har tjent, er større end glæden ved penge, man bare får - også for børn.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 22-11-02 18:12

Når de er gamle nok til at sætte pris på dem!

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 22-11-02 18:15

Hej Rellom og andre!

Jeg har en bekendt, hvis søn er 4 år og hun starter vist snart på det, med lommepenge. De nærmere omstændigheder kender jeg ikke, men jeg synes, det er for tidligt.

Mine børn hjælper til herhjemme med at bære deres tallerkner ud i køkkenet efter maden hver dag, og engang i mellem med med vasketøjet. Burde jeg så give dem lommepenge for det, selv om de kun er 4½ og 3 år?

JanneP

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 300 point
Dato : 22-11-02 20:08

Hej JanneP

3-4 år er efter min mening lige tidligt nok. Det kan jo også diskuteres, om de skal have penge for at bære deres egen tallerken ud.
Jeg vil sige, at de er store nok til at få lommepenge, når de er omkring 6 år - altså når den alder, hvor de begynder i børnehaveklasse. Så vil de også være i stand til at yde en mere reel hjælp derhjemme.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 22-11-02 21:57

Hej JanneP
Jeg vil også mene omkring 6 års alderen en god ide er, at stille et glas hvor børnene kan se det, og putte penge i efterhånden som de hjælper til med noget fx. tage af bordet Det er en god motivation, for samtidig med, at de kan se beløbet vokser, så bliver de også helt klar over hvorfor de får pengene....yde/nyde Min søn på 13 år, får 100,- kr. om ugen, men så skal han også selv afholde udgifter til fritidsinteresser, slik, fødselsdage og lign. På den måde lærer han at administrerer penge og spare op

// Toupie

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 22-11-02 22:47

Vi kender et par, hvis 2 børn, har en seddel der hænger på køleskabet, hvor der står hvad de forskellige ting giver, f.eks. gå ud med skrald=2kr. Støvsuge=5kr. Dækkebord=3kr. og så videre.
Børnene lægger så pengene i en sparebøsse hver for sig, og hvis de vil have noget for pengene, eks. en walkman, så skal de selv have ½ delen af det den koster, ellers må de vente.
børnene er 7 og 10 år, og den plan har kørt i 3 år nu. og alle er glade for den. og hvis de har fået noget nyt, går de meget op i, at de selv har betalt halvdelen, hvilket jo også gør, at de ved at penge ikke bare gror på træerne, men at der skal ydes, før der kan nydes....

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Loenfeldt

Dato : 23-11-02 14:05

Min søn er 3 1/2 år, og jeg mener, at det er for tidligt, at give ham et beløb for, at hjælpe til der hjemme. Han hjælper gerne til og synes det er sjovt. Han er dog begyndt, at intressere sig for penge, og derfor har vi valgt, at engang imellem, får han et mindre beløb fx 10 kr, som han selv kan handle for. Det er sjovt selv, at kunne handle. Han får da også lidt penge til sparebøssen.
Loenfeldt.

Godkendelse af svar
Fra : JanneP

Dato : 02-12-02 12:46

Tak for svaret Rellom.