/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tegngivning i rundkørsel
Fra : badechamp
Vist : 11246 gange
20 point
Dato : 13-02-06 12:59

Jeg havde imorges en større diskussion med min kæreste om tegngivning i en rundkørsel.

Jeg er af den overbevisning, at en rundkørsel kan betragtes son en "rund vej" med tilstødende veje fra venstre side. Derfor skal man også først give tegn når man forlader vejen (til venstre).

Min kæreste mente derimod (og især vej større rundkørsler med mange veje) at man skal give tegn (til højre), som indikerer, at man fortsætter rundt. Når man drejer fra giver man så tegn til venstre.

Dette mener jeg dog er noget sludder. Man giver da ikke tegn om at man kører rund i rundkørslen. Det svarer til, at man blinker til højre på en vej uden sideveje til højre.
Da der ikke står noget i færdelsloven specifikt o om rundkørsler, er det ofte et spørgsmål om, hvad men selv er blevet prædiket af sin kørelærer.

Hvem har ret ??

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 13-02-06 13:03

du skal give tegn NÅR du er ud for og ved at passere den afkørsel umiddelbart FØR den du selv skal ud af, ellers intet...du har vigepligt når du kører ind i rundkørsel...

Har akkurat lige talt med en der har været til køreprøve om det...

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 13-02-06 13:08

På et tidspunkt blev det bestemt, at man skulle blinke til venstre når man kører i rundkørslen, som tegn på at man fortsætter rundt og først blinke til højre når rundkørslen forlades.

Jeg er i tvivl om regel stadig findes, men i en form hvor man må gøre det i større rundlkørsler, men i hvert fald skal du blinke til højre når du kører ind i en rundkørsel hvis du forlader den ad den første vej og ellers blinker du til højre efter den foregående vej og inden du skal dreje.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-06 13:10

Prøv at læse denne debat om tegngivning nederst på siden
http://www.fdm.dk/motor/pdf/07-2005/80.pdf

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 13-02-06 13:20

Ja jeg ved ikke om det er lov eller bare tilvænning, "mit kørekort er lidt slidt i kanten, fik det engang der var helt andre regler om rundkørsler", men det synspunkt som BjarneD fremfører syntes jeg virker mest fornuftigt. Altså:
1. Når du kører ind i rundkørselen har du ubetinget vigepligt.
2. Inde i rundkørselen blinker du til venstre, og holder dig så tæt på midten som muligt, særligt når der er to eller flere kørebaner.
3. Skal du ud af rundkørselen blinker du til højre og trækker ud i højre bane ca. en afkørsel før du skal ud.

På den måde er der plads til flere i rundkørselen og alle er klar over dine hensigter.

God rundtur

SkipperSej

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 13-02-06 13:21

Det er ikke et lovkrav at blinke til VENSTRE, når man skal hele vejen rundt i rundkørslen. Det kan i visse tilfælde være en hjælp for de bilister, der holder ved en sidevej og gerne vil ind i rundkørslen. Nogle rundkørsler er så store, at der er plads til 2 biler og så er det rart at vide, hvilken hensigt andre bilister har, det giver mulighed for at udnytte den plads og afvikle trafikken hurtigere.

Selv bruger jeg følgende ind i en rundkørsel og skal ud af:

1. sidevej: Jeg blinker til højre, når jeg kører ind i rundkørslen. Dette giver bilisterne ved 1. sidevej mulighed for at komme ind i rundkørslen. Ved tæt trafik kan det være en stor hjælp.

2. sidevej: Jeg blinker ikke, når jeg kører ind i rundkørslen. Når jeg passerer 1. sidevej blinker jeg til højre.

3. sidevej: Jeg blinker til venstre, når jeg kører ind i rundkørslen og holder mig inde mod midten. Det giver bilister fra 1. sidevej, som skal ud af 2. sidevej, mulighed for at køre ind i rundkørslen og køre ved siden af mig. Når jeg passerer 2. sidevej blinker jeg til højre og trækker fra rundkørslens midte til højre på vognbanen.

Da det ikke er nærmere fastsat i færdselsloven kommer det ofte an på, hvad man har lært af sin kørelærer.

Jeg mener, at tegnvisning i en rundkørsel er en del af den generelle hensyntagen til andre bilister, som får trafikken til at glide lettere. Det er irriterende i tæt trafik at holde ved en rundkørsel og misse en mulighed for at komme ind i den, fordi en bilist ikke blinker.

Vi kunne alle spare tid, hvis tegnvisning og hensyn til andre trafikanter blev mere udbredt - også selvom vi med henvisning til loven ikke behøver det.

Ps. bor du i England, eller har du byttet rundt på højre og venstre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-06 13:26

Hvis nogen læste linket til FDM debatten så er linket til det der startede her:
http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2005/86.pdf

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-06 13:29

Der er da lidt forvirring om højre og venstre. I Danmark kommer de tilstødende veje i en rundkørsel fra højre side.

http://www.sikkertrafik.dk/db/files/rundkoersel_biler.pdf

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 13-02-06 13:48

Nå ja! det ville da være dejligt om alle bilister læste de to link som der her i tråden henvises til!
og dereter altid fulgte anvisninger.

Men det ser ikke ud som om det er lov? kun anvisninger!

SkipperSej

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-06 13:51

Jeg mener at:
Blinke til højre fra midten af vejen før den du skal dreje af.
Måske skal/bør man blinke til venstre når man skal dreje fra 3. eller mere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-06 14:03

Jeg fik stort kørekort for 4 år siden, men kan selvfølgelig ikke finde teoribogen, vi havde en debat om tegngivning ved/i rundkørsler, og det blev fastslået at korrekt tegngivning før rundkørslen er: skal du ud af første frakørsel blinker du til højre før du kører ind i rundkørslen, skal du ud af 2.-3. og så videre blinker du til højre når du har passeret den sidste frakørsel du ikke skal ud af, skal du ud af sidste frakørsel skal der blinkes til venstre før du kører ind i rundkørslen jeg håber det blev skrevet så i forstår meningen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-06 14:12

Det svarer til de fleste andre indlæg bortset fra at blink til venstre tilsyneladende ikke er et skal.
Problemet kommer jo når man er ukendt med forholdende og især ved de store rundkørsler først kan orientere sig efterhånden som man ser skiltene.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-02-06 14:36

POSTKORT har fuldstændig ret i hans forklaring og den støtter jeg 100%, slt prut finale i den diskution.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 13-02-06 14:38

Citat
Jeg fik stort kørekort for 4 år siden, men kan selvfølgelig ikke finde teoribogen, vi havde en debat om tegngivning ved/i rundkørsler, og det blev fastslået at korrekt tegngivning før rundkørslen er: skal du ud af første frakørsel blinker du til højre før du kører ind i rundkørslen, skal du ud af 2.-3. og så videre blinker du til højre når du har passeret den sidste frakørsel du ikke skal ud af, skal du ud af sidste frakørsel skal der blinkes til venstre før du kører ind i rundkørslen jeg håber det blev skrevet så i forstår meningen

O.V.N:

Kan du henvise til en paragraf i færdselsloven, at man SKAL blinke til venstre, når man skal ud af 3. vej.?

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0071229.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-06 14:41

Jeg er ikke jurist og dit link virker ikke

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 13-02-06 14:50

Altså nu er spørgsmålet stillet under jura, så derfor er det måske helt rigtig at man skal kunne henvise til en konkret §.

Men ellers syntes jeg, at alt for mange medtrafikanter kører efter devisen "når bare jeg opfylder lovens bogstav, har jeg ret", hvor det istedet burde være "give tegn og signal så dine medtrafikanter aldrig er i tvivl om dine hensigter".
Det kunne måske få trafikken til at glide uden langfingeren.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-02-06 15:26

Der er ingen lov som siger man skal blinke "ind af" når man kører i en rundkørsel.

Som jeg lærte det, var at man gerne måtte. MEN man skal holde op med at blinke ind, 1 afkørsel før man skal af.

Mange blibker ind af, og så blinker de ud, lige ved den afkørsel de skal ud af, hvilket betyder at de faktisk blinker ind og fortæller andre at der er plads til dem, men vupti, så blinker de ud af rundkørslen.
Man skal helt lade være med det ekstra blink hvis man ikke kan finde ud af det.
Det kan bruges til a fortælle andre bilister at man skal videre rundt, så de kan køre ind "ved siden af dig"

Men det fleste DK bilister fatter det ikke, Danskere fatter ikke det med tågebaglygten og at blinke ind i rundkørslen.

Mange danskere kører med deres tågelygte tændt selv om der kommer en bil op bagved dem.

BUHU jeg er bange for at køre i tåge så jeg tænder alle mine lygter (og slukker dem ikke før 3 dage efter tågen er væk).
BUHU jeg er bange for rundkørslen, så jeg blinker lidt ekstra, så ser de andre mig nok.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-02-06 15:27

Færdselslovens § 32:
Signaler og tegn

"§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før vending og svingning. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.

Stk. 3. Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden, skal give tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre. Tegnet skal gives ved brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.

Stk. 4. De tegn, der nævnes i stk. 2 og 3, skal gives i god tid før den påtænkte manøvre og på en tydeligt synlig og utvetydig måde. Tegngivningen skal senest være ophørt, når den pågældende manøvre er afsluttet".

Det har altid været god "latin", at anvende blinklys for at advisere andre traffikanter om, hvad man har til hensigt, derfor kan man godt blinke til venstre, hvis man ikke kører fra ved 1. eller 2. frakørsel, men igen, er der tale om en stor eller lille rundkørsel, men det er ikke et lovkrav.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-06 15:39

Hver gang jeg hører nogen beklage sig overt tændte tågebaglygter i diset vejr spekulerer jeg på om det skulle være nogen af de alt for mange der ikke holder tilstrækkelig afstand, ikke mindst på den fugtige vejbane, der beklager sig.
Just a thought!

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-02-06 15:46

Du har ret, men blinker, når man skal forlade en rundkørsel ikke, når man kører ind i den.

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 13-02-06 15:54

Til BjarneD

Det virker desværre ikke som om deltagerne i tråden alle har læst dine link
Hvad angår dit udbrud "Just a thought" må jeg medgive thulin, at alt for mange kører med tændt tågebaglys alt for længe! Det er da muligt at nogle af os der syntes så er for tæt på
Men i klart vejr og mørke generer tågebaglygter mere end de gavner.
Nå men det var ikke tågebaglygter tråden her går på.

Sorry

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-06 16:02

skippersej, det er ikke det værste for tilsyneladende er der ikke ret mange der er klar over at der i forbindelse med udfærdigelse af love laves vejledninger, cirkulærer og bekendtgørelser, som så løbende bliver justeret via de respektive ministerier. Loven er ofte lavet så man kan lave det der kaldes administrative ændringer som alen er ministerens ansvar.
Mange afsnit og paragraffer er slet ikke fyldestgørende og indledes derfor ofte med: Ministeren kan fastsætte......
eller en pasus om at loven gælder hvor andet ikke er bestemt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-06 16:53

Jeg fandt lige et sted hvor der spørges til reglerne og samtidig er der også en forklaring på hvor man kan læse det:
Citat
Problemet er, at der intet sted i færdselslovens står noget om, hvorledes rundkørslerne skal passeres; faktisk står det kun i Trafikministeriets undervisningsplan, og den bliver kun læst af kørelærere og køreprøvesagkyndige.

Reglerne er altså vanskelig tilgængelige, og derfor kan selv fagfolk risikere at svare forkert, hvilket blandt andet er sket et par gange i radioprogrammet ”Trafik på 4’eren”.

Jeg vil derfor gentage, hvorledes der skal gives tegn, for det er her de fleste stadig er i tvivl. Skal man ud af 1. vej i rundkørslen gives tegn til højre inden man kører ind i rundkørslen; tegngivningen fastholdes indtil man er på vej ud.

Skal man ud af sidste vej i rundkørslen, skal man give tegn til venstre, inden man kører ind i rundkørslen, hvis det kan tjene til vejledning for andre. Man skal eventuelt fortsætte tegngivningen på vej rundt i rundkørslen indtil næstsidste vej, hvor man skifter til højre blinkning.

Grunden til, at der står, at man eventuelt skal give tegn er blandt andet af hensyn til motorcyklister, der ikke er forsynet med blinklys. Disse tohjulede skal helst have to hænder på styret, men har man blinklys på køretøjet, bør man efter min vurdering fortsætte tegngivningen, hvis der er nogen i rundkørslen, der kan have glæde eller blive vejledt af det.

Skal man ud af en vej mellem første og sidste vej, bør man ikke give tegn, men nogle gode kørelærere lærer deres elever, at de skal give tegn til venstre ved indkørslen, hvis der er flere end fire veje i rundkørslen, og man skal ud af en vej på den anden side af rundkørslens midterakse. God idé.

Der står faktisk ingen steder hvorledes man skal placere sig, hvis der er malet to vognbaner i rundkørslen, men i nogle ældre teoribøger er der taget stilling til spørgsmålet. En af de gode teoribøger vejleder om, at man skal blive i 1. (højre) vognbane, hvis man skal ud af første eller anden vej.

Skal man længere rundt, bør man starte i 2. (venstre) vognbane og blive dér, indtil umiddelbart før næstsidste vej, hvor man efter reglerne om vognbaneskift (ikke til fare eller unødig ulempe) skifter til 1 vognbane samtidig med, at man giver tegn til højre.

Tegngivningen til højre fastholdes, indtil man er på vej ud af rundkørslen.

fra:
http://www.bilzonen.dk/raad/artikelvisning:bilpanelet=1:nyheder=1:aid=9356

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 13-02-06 17:02

Ex. 1. En rundkørsel med 5 frakørsler og en vognbane.

Når du køre ind i rundkørsel, giver du ikke tegn!
Når du vil forlade rundkørslen begynder du først og give tegn, ud for den sidste afkørsel inden du drejer ud!
Altså forstået sådan. Skal du dreje af 3. afkørsel, begynder du og blinke når du er ud fra 2. afkørsel.

Ex. 2. En rundkørsel med 5 frakørsler og 2 vognbaner.

Når du køre ind i rundkørsel, giver du ikke tegn!

Skal du forlade rundkørslen ved 3. afkørsel, ligger du dig i den inderste vognbane og blinker til venstre.
Skal du dreje af 3. afkørsel, begynder du og blinke når du er ud fra 2. afkørsel.
Bemærk!! At reglen for vognbane skift gælder!
Skiftet skal ske uden og være til fare og unødig ulempe for dine medtrafikanter.
Kan du ikke skifte vognbane p.g.a. dine medtrafikanter, kan det blive nødvendig og tage en tur rundt i rundkørselen, ind til du kan skifte.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-06 17:43

Nu har jeg ikke læst alle indlæg, så hvis det falder sammen med noget allerede skrevet, undskylder jeg.

Først og fremmest lyder det til, at du har problemer med at kende forskel på højre og venstre

Man viser bestemt ikke af til venstre når man forlader en rundkørsel.

Og så er der helt klare regler for tegngivning:

En rundkørsel er at betragte som et almindeligt vejkryds.

Derfor, hvis vi antager, at der er fire veje der fører ind i en rundkørsel.
Så kører du ind i rundkørslen af den ene af de fire.

Hvis du skal fortsætte ad den første sidevej, blinker du til højre før du kører ind i rundkørslen.

Hvis du skal fortsætte ad vej nr. 2 (sidestilles med ligeudkørsel i alm. kryds), gør du ikke tegn, men kører når der er ledigt.

Hvis du skal med den sidste vej ud af rundkørslen, blinker du til venstre når du kører ind i rundkørslen, og så når du er midt ud for den vej før den du skal dreje ud af, blinker du til højre.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-06 17:46

Jeg glemte lige, at hvis du skal ligeud, skal du ikke give tegn når du kører ind i rundkørslen, men blinke til højre når du skal dreje ud af rundkørslen.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-06 17:50

Og så til diskussionen om tågebaglygter, som godt nok er lidt uden for spørgsmålet:

de er ulovlige at have tændt, såfremt der ikke er grund til det, altså der skal være så tåget, at føreren har en formodning om, at hans almindelige baglys ikke er tilstrækkeligt synligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-06 17:56
Godkendelse af svar
Fra : badechamp

Dato : 14-02-06 09:28

Tak for svaret....og link'et. Det vil jeg slå min kæreste oven i hovedet med

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-02-06 09:37

Bor du og din kæreste i Danmark?

Det du skriver her

Citat
Jeg er af den overbevisning, at en rundkørsel kan betragtes son en "rund vej" med tilstødende veje fra venstre side. Derfor skal man også først give tegn når man forlader vejen (til venstre).

Min kæreste mente derimod (og især vej større rundkørsler med mange veje) at man skal give tegn (til højre), som indikerer, at man fortsætter rundt. Når man drejer fra giver man så tegn til venstre.

Så er der ingen, der har ret.