/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Cellulose klister bogbinding
Fra : Ole
Vist : 1675 gange
200 point
Dato : 13-02-06 11:34

Jeg har læst at man ikke må bruge celluloseklister til bogbinding, men har ikke kunne få oplyst hvorfor, er her et klogt hoved som kender svaret.
Mvh
Ole

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-02-06 11:43

Hej Ole
Aner det ikke, men måske du kan finde det omtalt på: http://www.visible.dk/videnom/Limbinding.php

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-02-06 12:18

'der fik du mig godt nok sat på arbejde
Mere om lim på http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-530-6/html/kap23.htm
Mere om bogbinding på http://www.bogbinderkaelderen.dk/
mon ikke de kan besvare dit spørgsmål ved henvendelse til:
Bogbinderkælderen
Telefon 36 72 07 08 eller mobil 20 77 05 09
men måske du er 'den Ole?
Jeg kender nogen hos Grenaa Bladet http://www.grenaabladet.dk/ og har sendt dem samme spørgsmål på mail, men har endnu ikke modtaget et svar. Jeg vender tilbage når det indløber.
Min umiddelbare tanke, efter læsning omkring limtyper, er at celulose klister bliver for hårdt (ikke er blødt nok), og derved "knækker".

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-02-06 12:20

det har noget at gøre med papiret - kan jeg huske min far fortalte

Der bruges cellulose til at lave bleget papir for eks. til at skrive og trykke på. Det rene cellulose papir bruges for eks til akvarelmaling.(dyrere)

Når man laver genbrugspapir bruger man cellulosebehandling til at fjerne tryksværten.

Altså - det kan skade trykket i bogen

Sådan nogenlunde hvad jeg husker

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-02-06 12:45

tilbage... hæ, hæ - 'det ku de ikke give et entydigt svar på, men mente dog, at det f.eks ved en flexbundet bog ku' skyldes, at de andre limtyper som skal benyttes, lak osv. ikke kan binde på cellulose lim. Dermed ikke et entydigt og forklarende svar, måske miritdk's far har ret... jeg ved det ikke. Måske andre har en entydig forklaring/svar på dit spørgsmål - beklager ikke at ku' hjælpe 100%

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 13-02-06 21:20

Tak for jeres forslag

Men der hvor man ikke må bruge celluloseklister er ved håndindbinding i forbindelse med fastgøring af forsats samt dækpapiret på bindet,

Så der skal ikke arbejdes med papiret efter at det er monteret.

Jeg har forsøgt at kontakte "Bogbinderkælderen" dog uden resultat

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-02-06 23:41

kan udemærket forestille mig at det vil skade netop der - prøv at ringe til et bogbinderi og forhør dig - - de plejer at være glade for interesse omkring deres fag.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-06 17:16

muligheden for at cellulosen trækker fedtstof ud af for eks læder kan jo være der - desuden opløser det jo lak og plastik.

Kan desværre ikke huske hvad årsagen ellers kunne være - selvom jeg faktisk burde vide det