/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
hvad ender det med??
Fra : syllesoft
Vist : 596 gange
60 point
Dato : 12-02-06 22:40

Hej.

Jeg er ved at være lidt bekymret over alle de uroligheder der er i østlandende, over det med de 12 tegninger der er blevet tegnet. godt nok er jeg ikke specielt meget inde i det, da jeg ikke har haft mulighed for at se så meget fjernsyn. Men kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad i andre mener, og eventulet tror det ender med.

Godt nok er dette her spørgsmål flere hundrede point værd, men jeg har kun 20. sorry.

på forhånd tak.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 12-02-06 22:46

får de det ikke stoppet kan det ende med en krig på teror desvære er der nogle imamer der har opilndet til had mod danmark med falske anklager og tegninger
jeg syntes også at jyllands posten har overtådt grænse mellem satire og racisme det er dem der skal undskylde ogi kke den danske stat for de kan ikke gøre noget ved at jp har gjort som de har man kan vælge at indbringe jp for en domstol for tegninger tanger til blasfami efter min mening men det er også et meget ømtåligt spørgsmål heldig vis er de fleste muslimer fredlige og ikke rabiate
koranen er faktis mere fredlig en den danske bibel koranen tager afstan fra vold er der problemer skal det løses med fred

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-02-06 22:54

prøv at læse om det online i nydernede med opsummerrin bla på www.tv2.dk - eller hvor du selv synes

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 70 point
Dato : 12-02-06 22:57

Man kan nu også sige, at da de islamiske stater tillader satire mod andre religioners helligdomme og derfor ikke har nogen ret til at kræve en undskyldning af nogen som helst.
De har ret til at blive sure og fortørnede, men angreb på fremmede nationers ejendom er grove overtrædelser ikke mindst hvis ejendommene nyder diplomatisk beskyttelse.

Når man forklarer og undskylder at det var krænkende så er det høflighed og intet andet, men desværre bliver vi ikke mødt af samme imødekommenhed og derfor er der nok ingen tvivl om, at høfligheden vil blive betragtet som svaghed og vil blive udnyttet næste gang de rabiate ekstremister er i krigshumør. Det er synd for os danskere, men det er nok egentlig mere synd for de muslimer der gerne vil leve i fred og ro for de bliver udnyttet af de ekstreme der uden tvivl er et mindretal, men et mindretal med stor magt.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-02-06 23:01

De 12tegninger stammer fra september ´05 og er egentlig lavet pga. en bog udgivelse der OGSÅ afbillede en vis herre. Og har været vist i Egypten lige efter der, udenrepsons.
Men så tager en flok "præster" til islamiske lande med 12 tegninger plus lidt ekstra under armen, og så er helvede løs. Mit postulat er, at der dækkes over en anden vrede. En "global" vestlig vrede.

Jeg er ikke racist, men hvis man har meget imod et land og dets grundlæggende principper, burde man så bo i det.???? Eller købe dets mælk??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-06 23:07

syllesoft - jeg har ikke et bud på hvad det ender med, men der bliver da gravet nogle grøfter.
Prøv at kigge med i denne tråd: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=82233
Tråden indeholder lidt stof til eftertanke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 23:08

Jeg er enig med taliskoko, der ligger andet bag og desværre er der nogen der mener, at danskerne og tilsvarende nationaliteter skal underkaste sig den fremmede livsstil i globaliseringens neavn læige som Uffe Ellemann, der jo også ville have os til at tale fransk for at fremme det europæiske fællesskab, som var og måske er meget tæt på at svigte lille Danmark i verdenshandelens navn.
Det her handler hverken om religion eller racisme, men ok kultursammenstød fordi nogle i Mellemøsten desperat forsøger at fastholde befolkningerne i et middelalderligt system hvor præsterne styrer alt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 23:14

BEMÆRK VENLIGST, at jeg ikke kritiserer muslimer eller Islam, men alene de ekstremister der både tænder ild og kaster benzin på det bål der næres af den store ulighed der er mellem vesten og den arabske verden.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-02-06 23:53

hmmm - prøver lige at nuppe fluebenet (virkede ikke fra starten )

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-06 00:17

Man kan evt også fortie det så det snart ka være vi slipper for alt det ballade det hænger jo snart en ud af halsen jeg syntes at det er en tegneseriefarce som" nogle" åbenbart skal have gjort til et stort problem vhj af nogle imamer der burde forlade vores land
Mvh Sune

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-06 01:05

Ja, det er jo ikke til at vide hvordan det ender.

Jeg så lige et interview med FN's generalsekretær her i aften.

Og han var noget rystet over de tolv tegninger, som journalisten Mette Vibe Utzon viste ham, og han synes bestemt ikke om dem, og kunne godt forstå, at muslimerne opfattede dem som krænkende og en hån mod deres religion.

Men det blev så samtidig sagt, at det var forkert at lægge danskerne, danmark og regeringen for had, da det jo kun var Jyllandsposten der var ansvarlig for dem.

Han mente, at ytringsfrihed ikke var ensbetydende med, at man uden omtanke kunne fornærme og forhåne nogens religion.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-06 10:47

Ang. Dovas kommentar om Kofi Annan der jo er muslim så tænker jeg lidt på, hvordan kristne ville reagere hvis Jesus var tegnet med en bombe som reaktion på, at kristne fundamentalister havde selvmordsbombet et eller andet.

Det er jo det der er så fortvivlende og svært at spå om fremtiden for forskellen er jo enorm.
Når indonesiske/pakistanske/aghanske/osv. muslimer dræber kristne og brænder kirker af løber folk ikke rundt i gaderne og kræver at hele nationer skal straffes.

Gad vide om ikke de vestlige lande er blevet så tolerante og selvundskyldende, at vi er at betragte som svage og er svagheden reel kan fremtiden vel betyde at Hitz-but-Tahir får deres ønske om islamiske stater opfyldt!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-02-06 13:07

Den iranske avis der har proklameret at den vil afprøve vestens frie ytringsfrihed, ved at sætte karikaturtegninger fra 'Holocaust', i avisen ved hjælp af en form for konkurrence, har idag iværksat deres kvalme ide

Kofi Annan var god - en stor mand, efter min mening, han sagde mange rigtige ting - MEN i bund og grund sagde han jo blot det der er sagt så mange gange i forvejen - ikke mindst af vores statsminister. Forskellen er så dén at - den muslimske verden, LYTTER mere til Annan og med et mere åbent og modtageligt sind.

I øvrigt sagde han nogle ting som jeg bed mærke i - man skal skrive så lidt som muligt om krisen nu, prøve at 'tie det ihjel' på den måde får sagen og, ikke mindst 'muslimerne på gaden', ikke længere den store opmærksomhed som nu.

Det er sikkert vejen fremad..nu.

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-06 15:00

Hej, syllesoft. Og velkommen til kandu.

Ja, det virker voldsomt og som noget rod, når man ser det på fjernsyn. Men når jeg går tur på gaden eller er på indkøb, så mærker jeg altså ingenting til de der muhammedtegninger. Jeg sludrer stadig et par ord med den sorthårede fyr i kiosken, og jeg råber stadig efter Ali og Mads når de kommer fræsende på cykler på fortovet.

Det er som om de ting i fjernsynet ikke RIGTIG har noget at gøre med vores liv herhjemme.
Det var ikke muhammedtegningerne, der var årsag til den ballade, vi har i udlandet i dag. Men blandt andet manglende forståelse for hinandens leveregler i øst og vest.

Jeg synes, at det er ok, at muslimer har en masse regler for, hvad DE må og hvad DE ikke må. Sådan er det vel egentlig i næsten enhver religion.
Problemet opstår når en religion dikterer hvad folk af ANDEN religion må og ikke må.

Det værste, der er sket herhjemme i forbindelse med de tegninger, er at Pia Kjærsgård har fået flere tilhængere. DET er i hvert fald vejen til større konflikter OGSÅ på hjemmebane.
Men selv DET går over efterhånden.

Kommentar
Fra : syllesoft

Dato : 16-02-06 19:58

Hej allesammen.

Tusinde tak for alle jeres rigtig gode svar, det har virkeligt sat gang i tankerne. Men nu ved jeg snart ikke hvem jeg skal give mine point til, som jeg iøvrigt har forøget med yderligere 20 hehe, jeg så lige at man får point når man logger på også, hehe.
men jeg prøver lige at læse alle svarene igennem igen, så det er lidt lettere at vælge den der skal have mine point.

hilsen Syllesoft

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-06 20:16

Du har vel også læst alle de forskellige SMSer der kører rundt i øjeblikket omhandlende problemet. De er da faktisk meget værre i ordlyden en de 12 tegninger. Set i mine øjne.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-02-06 21:33

Helt konkret og personligt, så er jeg allermest hunderæd for foreninger som Hizb-ut-Tahrir - og imamer som Abu Laban.

Jeg ved godt at Hizb-ut-Tahrir har trukket påstanden tilbage, men blot det faktum at de bebudede det var VORES REGERING, der opfordrede Jyllands-Posten til at bringe de 12 Muhammed-tegninger - får mig virkelig til at frygte, hvad det næste mon bliver.

Med hensyn til alle de "kloge".... Uffe - og senest Nyrups udtalelser. Vor herre bevares. Typisk for Nyrup først at komme ud af busken, når det værste er overstået. Han er typen, der liiiige skal se hvorhen vinden blæser! og først "spille klog" - når der allerede foreligger facts, som hverken han eller andre havde kunnet forudse.

I øvrigt er Nyrup er den fødte "kryber" for diktatorer.

Det beviste han, da han skulle have haft et møde med Dalai Lama i maj 2000. Den gang krøb han for de kommunistiske diktatorer i Kina. Han viste intet andet end arrogance for Dalai Lama - og "mødet" begrænsede sig til 5-10 minutter i Kastrup.

Jo, han er sørme god til at holde "møder" ham Nyrup

I juni 2001 behandlede han Salmann Rushdie mindst ligeså beskidt, som han havde behandlet Dali Lama - i hans iver for at tækkes de fatwa udstedende diktatorpræster i Iran.

Go home Nyrup, eller bedre - fat cykelhjelmen, og snup en tur i den friske Euroluft. Få klaret hjernen - og lad regeringen ordne dette - uden din tumpede indblanding.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-02-06 21:41

Glemte helt at takke Uffemand for hans indsats under den Kolde Krig
Fedt at han dengang udviste dyb foragt for venstrefløjens kryberi..

Når det er sagt, så lad mig anbefale Uffe, at han læse hans egne bøger - og hver gang han har skrevet henholdsvis Stalin, kommunisme og Soviet så kan han jo prøve at erstatte disse med: Osama Bin Laden, islamisme og Saudi Arabien.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-02-06 22:37

Citat
hvad ender det med??

Tjah, hvis jeg skal være ærlig - og tænker på at de mest brugte gloser i dagens Danmark lige nu er: fred, dialog, forståelse og gensidig respekt - så ender jo nok med, at blødsødne forsonings prædikanter lover de vrede og krænkede muslimer, at vi aldrig mere laver satire, der kan støde nogen.

Man kan så sidde efterfølgende - og have svært ved at få øje på pointen i - endsige formålet med satire, der ikke støder nogen..Men jo, sådan tror jeg det ender

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-02-06 09:50

Bla bla bla!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-02-06 11:24

Spørgsmålet er ikke, hvad man synes om de 12 tegninger, men om Jyllandsposten var i deres grundlovssikrede ret til at bringe dem - og det var de så sandelig.

Hvad der publiceres i danske aviser, vedkommer ikke fremmede nationer.

Og hvis man forbyder alt, hvad der med tilstrækkelig anstrengelse kan vrides en eller anden form for krænkelse ud af, bliver der jo ikke megen ytringsfrihed tilbage.

Jeg er ellers ikke specielt begejstret for Anders Fogh, men i dette spørgsmål synes jeg, han har 100 % ret.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-02-06 11:52

--Og når man ser på alle de "undskyldninger" der flyver rundt, -eller IKKE flyver rundt, så er det jo IKKE undskyldninger der bunder i en pludselig indsigt i den muslimske sjæl og hvor stor fortræd der er blevet gjort den. Men "undskyldninger" der bunder i angsten for det kaos, som muslimerne truer med. "Undskyldninger", der bunder i frygten for de økonomiske konsekvenser.

---Så selvfølgelig er nogle muslimer dybt frustrerede. For de KAN ikke få, hvad de kræver: En dybtfølt undskyldning fra det danske samfund. En undskyldning, som vi kun ville kunne give, hvis vi kendte muslimer for andet end oprør og terror og fjendtlighed og had.

Og en undskyldning, der KUN bliver mere uopnåelig jo mere truende vi ser muslimer opføre sig på TV-skærmen.

Næh, det hele har nok i sidste ende ikke ret meget at gøre med 12 tegninger i en avis. Og hvis nogen turde gentage stuntet med 12 nye tegninger i næste måned, så tvivler jeg på, at reaktionen ville blive den samme.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-02-06 12:01

Der er ingen grund til at frygte de økonomiske konsekvenser. Ifølge eksperter vil det max kunne koste Danmark 14 milliarder kroner - hvis det går helt galt. Og det har ingen nævneværdig betydning for den danske økonomi.

Derimod har det selvfølgelig betydning for de virksomheder, det går ud over, men det er der så desværre ikke noget at gøre ved.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-02-06 14:40

Måske man skal skrive en hel ny religionsgren, og lufte indholdet her på kandu?!

Skulle den så vise sig at være frastødende og direkte totalitær for et par kanduer og de siger deres mening omkring den - så vil jeg aktivere mit hypersensitive sanseapparat - lave en form for massepsykose, med trusler om dit og dat - og kræve en undskyldning af Anders Fogh!

Godkendelse af svar
Fra : syllesoft

Dato : 21-02-06 14:27

Tak for svaret BjarneD.