/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Dm50 12 V?
Fra : ronnib
Vist : 414 gange
25 point
Dato : 12-02-06 19:01

En af mine venner siger han har lavet sin dm50'er om til 12 Volt... kan det lade sig gøre? og hvordan?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 35 point
Dato : 12-02-06 19:57

Ja, hvis han har fundet en lysspole på 12V der lige passer ind hvor den gl. sad.
Så er det bare om at udskifte alle pærer, horn mm.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : ronnib

Dato : 12-02-06 20:32

oka Tak for svaret palle. ved du noget om hvor man kan finde lysspoler på 12 volt henne??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-02-06 22:27

Næ, ikke nogen jeg ved passer lige til din knallert.
Og hvorfor også lige 12V, vil du da have stereoanlæg på, desuden bliver det jo lidt af en dyr omgang, med tændspole osv?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ronnib

Dato : 13-02-06 15:50

Oka... ja det er nemlig derfor... det er nu ikk fordi jeg mangler penge, dem har jeg masser af hehe...

Kommentar
Fra : ronnib

Dato : 13-02-06 16:17

Men kunne man entelig ikk bare placere et 12V batteri et eller andet sted på dyret og så bare oplade det en gang i mellem??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-06 18:37

Jo, det kan man da, hvis det er til stereoanlæg/CD.
Men vær opmærsom på at vedligholdelsesfri batterier kræver en specieloplader, derfor køb et alm. batteri og brug en lille biloplader eller stil den til lav ladning, da små batterier kan skades af for hurtig ladning, ellers skal der holdes pauser med ladningen for at det ikke bliver varmt.

Forøvrig hvorfor spørger du ikke din kammerat hvad han har gjort, og købt?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ronnib

Dato : 13-02-06 19:30

Har jeg gjort.. men han siger bare at han fik spolen af en ven... og han har haft den liggende længe... så der kommer jeg jo ikk så langt.... Men tak for rådet palle.....

Kommentar
Fra : ronnib

Dato : 13-02-06 21:26

Forresten hvor mange ampere skal batteriet være på for at kunne trække et stereoanlæg?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-06 22:12

Et alm. scooter/knallertbatteri på 4 AMP/12V klarer de fleste anlæg i ca 1/2 time, hvis du da ikke sætter booster (Stor forstærker) og kæmpe højtalere på, for så er batteriet ikke godt nok.
Men hvis det skal være mere nøjagtig skal det udregnes med anlægges forbrug.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ronnib

Dato : 15-02-06 22:54

Tak for dine svar palle... du er jo et geni når det drejer sig om knallert mand...!!!