/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Klaver i etagebyggeri
Fra : viviborgen
Vist : 6091 gange
200 point
Dato : 12-02-06 16:13

Jeg er ved at blive vanvittig af klaverstøj i vores lejlighed. Byggeriet er fra 1908 og er ikke lydisoleret mellem etagerne. Vi bor på 1. sal og familien i stuen har klaver. Det samme gælder familien på 2. sal. Det er til at blive vanvittig af at høre på.

Det er lejeboliger, så jeg tænkte på om lejeloven ikke siger noget om klavere??

Jeg har nævnt det til vores naboer på en ordentlig måde ikke som en klage, men blot sagt, at det ikke er sjovt alt leve mellem to klavere, hvor der er svensk polka fra neden og eksperimenterende jazz fra oven, men det er jo en livsstil for dem, og de spiller ufortrødent videre.

Jeg overvejer nu at klage til udlejeren, men har jeg reelt noget at klage over. Er der nogen lov der siger noget om klavere?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-02-06 16:22

Hej Viviborgen.

Prøv at kontakte LLO her:

http://www.llo.dk/

Det lyder ubehageligt at du skal påtvinges klavermusik både fra oven og fra neden, jeg ville osse gøre noget ved det, omend jeg selv spiller klaver, alle skal jo kunne være der.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 16:25

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010034729

Tal med udlejeren, kig i interne regler/kontrakt.

Mange boligforeninger kræver at to lejere skal klage for at køre en sag.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-02-06 16:33

Klavermusik skal behandles ligesom al anden støj i lejeboliger. Det er derfor meget svært at gøre noget ved. Ikke mindst når kontroversen er lejer contra lejer.

Mit bedste råd til dig er når det bliver for meget at sætte din favorit musik på, gerne i et lydniveau som kan overdøve klavermusikken.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 16:40

Tryk avler modtryk.
Man kan starte en hel nabokrig med gengældelse.

Gør som jeg flyt ud hvor naboerne er så langt væk, at man ikke kan høre dem som andet end en svag summen. DER ER SÅ DEJLIGT DERUDE PÅ LANDET!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 12-02-06 17:03

Når man bor til leje findes der altid husregler. De kan være forskellige fra boligforening til boligforening, og bor man til leje hos private, kan der være helt andre regler, men du har fået et sæt husregler,da du flyttede ind.
Ellers er der noget der hedder støjforurening.

Det er selvfølgelig ubehageltig med støj, men klager kan også være ubehagelige at skulle igang med.

Prøv at sige det mere direkte til under- og overboen. Sig til dem, det er meget generend, på dansk så det kan forståes. Du kan foreksempelstarte med at sige, at du har tidligere prøvet at komme med stikpiller...
Men i dagstimerne skal der MEGET til før der kan gøres noget.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-02-06 17:15

Det er privat udlejning og der er ingen regler ud over de der er skrevet ind i hver enkelts lejekontrakt. Så jeg gå ud fra, at når ikke andet er nævnt er det lejeloven, som gælder.

Jeg mener, at jeg stødte på en folder en gang for nogle år siden om klavere i etageejendomme, men den gang var det ikke aktuelt, så jeg hæftede mig ikke nærmere ved den.

Der må være nogle tidliger sager evt. i Karnov, men jeg kan ikke finde dem.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-02-06 17:16

Citat
Mit bedste råd til dig er når det bliver for meget at sætte din favorit musik på, gerne i et lydniveau som kan overdøve klavermusikken.

..tro mig - dét hjælper IKKE!

(og hvis du alligevel vil forsøge dig - så husk på at 'de er to mod een'

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 12-02-06 17:19

Hvis du går ind på LLO's hjemmeside, kan du se de oftest stillede spørgsmål der - samt svarene.

Ellers ring til dem i morgen og snak med dem.
De kan råde dig.

Lejeloven gælder, der hvor jeres husregler ikke gælder.
Husreglerne er ens for alle i bebyggelsen.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-02-06 17:20

Kunne du ikke få dem til at spille i stereo.
Så ville det sikkert lyde bedre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-06 18:10

Hej. viviborgen.
Det er jo positivt, at du er på talefod med de der naboer..
Kunne du ikke prøve at overveje, hvornår du føler dig MEST generet? Altså prøv at lave et skema over, hvornår de bedst kan spille uden at genere dig.
Allerbedst ville det være, hvis du kunne invitere dem på en kop kaffe og I sammen kunne finde frem til et skema, så du var forberedt på, at på visse tider af døgnet, der skulle du bare have hovedtelefoner på eller ud af huset..
Og så til andre tider kunne du være sikker på fred og ro...

Det var måske også en mulighed at bytte lejlighed med overboen, og så lægge noget lydisolerende på gulvet.....

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-02-06 18:36

Er det denne pjece du har set ?

Klaver nævnes side 13 og 31 i pjecen.
http://www.social.dk/media/SM/Bolig/Arkiv/Lydisolering_mod_nabostoej.ht

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-02-06 19:52

Jeg kan kun gentage det jeg skrev til dig i første svar - kig på LLO's HP - og kontekt dem om nødvendigt.

Det er en meget svær situation du befinder dig i - dine overboere og dem nedenunder kan jo ikke 'skrue ned', det kan man ikke gøre med et klaver, desværre. Man kan ikke engang 'lade være med at trykke så hårdt på tangenterne' - for lyden komme på næsten samme vis, uanset hvor blid man er.

Man kan, hvis man ikke har det i forvejen, lægge et gulvtæppe på gulvet, hvis din ovenbo gør det, så må det dæmpe lyden lidt - men sikkert ikke nok. Mh.t. din underbo, der kunne de selv lægge tæppe på, men det har du måske i forvejen.
Meget svær situation.

Hvis problemet skal løses helt, skal klaverspillerne jo enten skille sig af med deres instrument eller finde et andet sted at bo - eller du må selv flytte.
Det er DERFOR jeg synes du skal kontakte LLO (Lejernes Landsorganisation) - måske de har en løsning der har været brugt før - og vist sig mulig.

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-02-06 21:49

Der er trægulve i alle lejemålene og det er meget lydt, hvis der er helt stille kan jeg på det nærmeste høre, hvad underboen siger.

Jeg har ikke kontaktet udlejeren endnu og han plejer heller ikke være lydhør. Jeg har en grim sag i erindringen endnu om en lejer, som boede her for nogle år siden. Han var HA'er og havde en livlig trafik ud og ind ad lejligheden af folk som skulle købe et eller andet. Politiet kom jævnligt og lavede højlydte razzier om natten. En gang slog de døren ind hos naboen, fordi de var gået forkert. Han spillede så højt musik med nogle enorme forstærkere, så TV-signalet faldt ud hos underboen. Han var vågen om natten og sov om dagen, så børnenes leg udenfor generede ham i dagtimerne. Det løste han ved at kaste kaffekrus efter dem, så de turde ikke være ude. Han truede alle med bank, hvis de påtalte hans adfærd. Der blev klaget til udlejer. Han gjorde intet. Vi fik en advokat med til møde med udlejer, der skete intet. Problemet løste sig selv ved at manden fik 7 års fængsel, da han blev taget med tyve kilo heroin, mens han var prøveløsladt.

Så jeg sætter ikke rigtigt min lid til den udlejer, når han ikke reagerede i ovennævnte sag, så er klaverstøj jo det renebarnemad. Jeg vil kende mine rettigheder inden jeg kontakter ham.

Ligenu er problemet bare dobbelt stort, fordi jeg sidder hjemme og skal have eksamensopgaver færdig.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-02-06 21:51

jakjoe tak for dit link, men det var desværre ikke den pjece. Den jeg tænker på var med en juridisk vinkel på problemet.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-02-06 22:04

Her er link til gratis juridisk rådgivning, du kan stille spørgsmål og bliver svaret af jurist:

http://www.friproces.dk/ngr/

Jeg har haft dette link under 'tip', men her er det igen.
Stadig - LLO tager sig af også af spørgsmål desangående.

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-02-06 22:10

LLO i aalborg er altså ikke særlig gode. Derfor det er studerende der sidder derinde og jeg har for nogle år siden prøvet, at blive misinformeret af dem.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-02-06 22:22

Tak for linket Dorthe. Jeg har nu stillet spørgsmålet der, og venter spændt på svar.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 200 point
Dato : 12-02-06 23:39

Det er vildt spændende hvilket svar du vil få

Jeg er selv voksset op i en etageejendom i København og spillede klaver fra jeg var ca. 7 år - de ord der er sagt til mig i årenes løb, angående støjen er ikke få men vi havde gjort så meget vi kunne. Jeg øvede på tidspunkter som var (mere eller mindre) 'aftalt' med naboer og underboere (vi båede på 5. sal), vi havde tæpper overalt og jeg beherskede mig så godt jeg kunne. Men nemt, dét er det ikke, for alle skal jo være der.

Vh. Dorthe.

Jeg håber du skriver svaret her, nå du modtager det.

(skulle det blive nødvendigt med LLO, så lad være at kontakte Ålborgafdelingen, det er jo netop en landsdækkende organisation, det må være muligt at gå direkte til 'hovedet).

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-06 13:59

Jeg tror altså du når længst ved at aftale med de spillende naboer, nogle perioder, hvor der skal være ro...
Det kan du gøre nu og her, uden at vente på diverse afgørelser... Og jeg forstår det sådan, at du har et helt akut behov for stilhed til eksamenslæsning. --Er dine naboer klar over det?

Ørepropper -helt akut- kan være en god og effektiv ide...

Det andet, med dine rettigheder, det kan du jo undersøge til senere brug. Det hjælper dig næppe nu og her.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-02-06 14:25

Jamen, Birgitta du har da helt ret. Det er bare ikke let at lave aftaler med børn, som er alene hjemme efter skole. De glemmer, når de ikke lige bliver mindet om det...og er der noget jeg ikke vil, så er det at være uvenner med mine meget flinke naboer, men som Dorthe også skriver, vi skal jo være her allesammen også de der er belastet med en musikalsk åre.

Nogle gange, når jeg er rigtig gal over støjen, planlægger jeg i mit stille sind, at nu anskaffer jeg mig et klaver, så skal de sgu få at høre, hvor tonedøv, jeg er.

Jeg ville hellere have en mere holdbar løsning med lydisolering, for det er som sagt meget lydt her i ejendommen. Det er bare sådan, at vores udlejer, som er en storentreprenør, kommer man ingen vegne med uden jura.

Jeg vil lade spørgsmålet stå åbent, indtil jeg får svar fra Dortes link og derefter skrive svaret her.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-06 14:38

Ja, jeg synes også, at du skal finde en langsigtet løsning der bunder i hvilke rettigheder I har med hensyn til isolering. Men det hjælper ikke på din helt aktuelle situation, hvor du læser til eksamen, ---og vinterferien vist oven i købet er startet i skolerne.
Visse klaverer kan låses, så det var også en mulighed.
Men jeg forstår også godt, at det ikke er særlig rart at gå til naboerne og gøre opmærksom på dine specielle behov lige nu. ---Så er der næsten kun apotekets gule ørepropper tilbage... De er til gengæld også effektive... Man hører hverken telefon eller dørklokke.....

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-02-06 15:29

Så kom svaret fra advokaten. Man må da sige, at de er hurtige, men kvaliteten er jeg nu noget skuffet over. Hvad synes I?
Citat
Ja, det er sikkert svært at lade være med at spille på sit klaver, og der er nok ikke rigtig noget at gøre ved det, medmindre det tager et sådant omfang, at det forstyrrer f.eks. nattesøvnen.
Mit eneste råd til dig er at indbringe sagen forhuslejenævnet, hvis du ikke kan komme til en aftale med dine medlejere.

Med venlig hilsen
Advokat Arne Bo Larsen
Bredgade 13
8740 Brædstrup

Godkendelse af svar
Fra : viviborgen

Dato : 14-04-06 12:05

Tak for svaret vil.du.

Jeg giver op. Vi flytter til sommer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-04-06 12:45

NÅ? Det svar må været kommet på et tidspunkt hvor kandu ikke rigtig har sendt post... Jeg har i hvert fald ikke set det før..

Men øv, der er jo ikke så meget nyt i det.. --Kun hvad man kunne forvente.

Jeg håber, at jeres nye bolig er bedre.. Er det også etagebyggeri?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-04-06 15:46

Hej Vivi.

Selv tak!

Æv da osse - jo svartiden er ok og for så vidt er svaret næsten som jeg havde regnet med

En aftale med de andre er umulig - og at holde spilleriet ud, er sikkert lige så umuligt, ØV.

Jeg håber I har fundet en god bolig - måske endda et rækkehus, det ville i hvert fald løse naboproblemer af denne her slags - men ærgerligt at det skulle gå sådan.

Jeg er vokset op i lejlighed og det jeg husker bedst fra den tid er min mors KONSTANTE remse:
'AF MED SKOENE'
'VÆR STILLE'
'IKKE HOPPE'

- og så videre...

Da jeg mødte min mand, flyttede vi i dobbelthus - da var det os der måtte i gang med lydisolering af en vægge fordi vi begge spiller orgel. Vi isolerede forebyggende - naboerne nåede ikke at skælde ud Men vi var forberedt på problemer da vi begge var vokset op i etagebyggeri.

Men Vivi - al muligt lykke og held i Jeres nye bolig!
Og rigtig god påske!

Venlig hilsen Dorthe.