/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Gotisk musik
Fra : Seeman
Vist : 519 gange
100 point
Dato : 12-02-06 14:07

Hej alle

På nummeret "Camera Obscura" af Enigma er der hen imod slutningen et sample fra et kendt gotisk nummer. Er der nogen der ved hva det hedder? Har hørt det i andre sammenhænge også og kunne godt tænke mig at vide hvem der laver det og hvad det hedder?
Man kan høre en klip fra Camera Obscura på iTunes bl.a.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-06 14:24

Prøv at lytte til ERA f.eks nummeret ameron

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-06 15:09

Du kan lytte til noget af deres musik her, og så var det Ameno og ikke Ameron

http://www.cdskiven.dk/default.asp?view=album&albumid=139886

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 12-02-06 15:12

Jeg er temmelig sikker på, at det er Beethovens "Ode to joy" (hans 9. symfoni?), som i øvrigt også bliver brugt i introen til tv-serien "Everybody loves Raymond".

Det brudstykke af Enigmas nummer, som jeg fandt på nettet ( http://www.last.fm/music/Enigma/_/Camera+Obscura ) , indeholdt i hvert fald ikke elementer fra ERA's nummer (Går ud fra at Nordsted tænkte på nummeret Ameno), men altså elementer fra Mozarts gamle værk.

Kommentar
Fra : Seeman

Dato : 12-02-06 16:26

Nu har jeg hørt Beethovens "ode to joy" og stykkket er desværre ikke taget derfra...

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 12-02-06 17:42

Du skal ikke kun høre den korte version på 3½ minut (som rigtigt nok er meget stille), men derimod den lange udgave - altså den 9.symfoni. Jeg er ikke helt inde i den klassiske musiks terminologi, så ved ikke hvordan de enkelte dele bliver betegnet/opdelt, men stykket fra nummeret ER altså en del af den omtrent tre kvarter lange 9.symfoni af Beethoven. Prøver lige selv at finde beviset på nettet, eller må du låne en cd med symfonien på dit lokale bibliotek.

Accepteret svar
Fra : Kazistuta

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-06 18:02

Godt så...Jeg beklager... Jeg er blevet revet rundt i internettets vildfarne kroge med div. vildledninger og misforståelser. Denne gang skulle den dog være god nok:

Samplet stammer fra Carl Orffs opera Carmina Burana og hedder "O Fortuna".

Håber det er det rigtige svar nu

Godkendelse af svar
Fra : Seeman

Dato : 13-02-06 13:45

Ja, det er den! Tak for svaret Kazistuta.