/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Relativitetsteorien overordnet
Fra : Chrillemand
Vist : 2858 gange
256 point
Dato : 12-02-06 13:40

Jeg har en selvvalgt opgave, her i 10. klasse, som jeg har valgt skal handle om relativitetsteorien..
JEg arbejder sammen med en makker, og vi har valgt til fremlæggelsen at have en folder, som vi deler ud til sidst, som kort sagt skal handle om relativitetsteorien i korte træk.. og jeg har læst en del, og forstået det.. Men egentlig kan man dele teorien op i flere dele... og det skal være de "hoveddele" som let skal forklare hvad teorien handler om... hvilke punkter ville det være?

F.eks. ville et punkt være lysets hastighed i forhold til en observatør.. uanset observatørens hastighed, dog ikke selve lystets hastighed, vil lyset stadig bevæge sig i samme fart i forhold til ham.. altså 300.000 km/s. Samlignet med lydens hastighed, som man kan være hurtigere end, hvor bølgerne der bliver strukket ud bagved et objekt, og presset sammen foran objektet.. hvor det med lystest hastighed er længdemålene der bliver længere.. rødpunktforskydelse... ret mig lige hvis jeg tager fejl..

Men ovenstående kunne være et punkt, kort fortalt.. hvad ville ellers være det mest relavante at tage med? Vi snakker dog her kun om den almene relativitetsteori...

Håber i vil hjælpe...

Mvh. chrille..

Forslag er også velkomne, hvis i har bedre idéer, men en folder skal det være..

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 128 point
Dato : 12-02-06 14:02

http://www.nbi.dk/~lautrup/artikler/relativitet.html

Her er et link som præsenterer Einstein og hans arbejde.

Når I laver en folder, skal I huske på hvem målgruppen er. I jeres tilfælde er det jeres klasse, som ikke har arbejdet så meget med relativitetsteorien, som I har, de har formentligt valgt andre emner at fordybe sig i. Derfor skal i hele tiden have i baghovedet, at de er en præsentation af Einstein og hans arbejde I skal beskrive kort og appetitlig for udenforstående. Folderen skal derfor indeholde nogenlunde det samme, men på et mere overordnet plan, som I går mere i dybden med i jeres mundtlige præsentation.

God arbejdslyst og held og lykke med jeres fremlæggelse.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 12-02-06 14:34

En folder er en rigtig god idé, hvor I så også har mulighed for at indsætte illustrationer. Flere forklaringer: http://da.wikipedia.org/wiki/Almene_relativitetsteori

Held & lykke

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-02-06 15:24

Her kan du både læse om Einstein's liv, men også om den almene relativitets teori http://www.rostra.dk/louis/andreart/Einstein.html og en god artikel her http://www.rostra.dk/louis/kvant_13.html
og her kan du læse om den generelle http://www.cozmo.dk/kosmologi/ du finder emnet ude i menuen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 16-02-06 09:39

En god ide er at læse en lille bog som hedder "Tomkinson i drømmeland".

Den handler om de effekter som relatetsteorien giver - på en populær måde.

Godkendelse af svar
Fra : Chrillemand

Dato : 18-02-06 23:08

Tak for svaret viviborgen.

ja, det var ikke i helt det jeg gik efter.. men jeg fik det klaret... Folderen blev rigtig god..

Vi delte det op i: Relativitetsteorien -kort fortalt( lille introduktion) Lysets hastighed; Hastighed og tid; Rummets krumning; og Masse og energi..

Vi blev færdig med det her i torsdags, og fremlæggelsen gik udemærket.. tror jeg.. det vil vise sig den 8. marts..