/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hjælp til valg af Motorolie..
Fra : boots
Vist : 2850 gange
100 point
Dato : 12-02-06 13:04

Sidste år fik jeg hos en forhandler heldt noget tyndt stads af motorolie på min Virago xv 1100, som efterfølgende klampede væsenligt mere i motoren end den plejede. Den plejer trods sine 30.000 km at gå fint, uden at klamre i motoren. Det foresvæver mig også, at jeg her læst et sted, at olien helst skal være af en bestemt type og ikke noget tyndt nymodens.....???
Nu har jeg bestemt mig for selv at skifte olie på cyklerne i år, så spørgsmålet lyder som følger:
Hvilken olie anbefales til en Virago xv 1100 og en Kawasaki vn 1500?? Begge med ca.30.000km på klokken. På forhånd tak for hjælpen.......

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-06 13:16

Der står helt tydeligt i din manual/indstruktionsbog hvilken type olie der er bergnet til dine cykler.
Al anden type olie duer ikke.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 12-02-06 15:11

Prøve at kik på, http://www.shell.com/home/Framework?siteId=dk-da&FC2=/dk-da/html/iwgen/leftnavs/zzz_lhn2_12_1.html&FC3=/dk-da/tailored/shell_for_motorists/motorcycles/advance/getting_more/4t_ani_ga_2101.html

Det viser lidt om olie. En af det vigtigest er at man bruger en olie som er godkendt af Japser.da det flest af deres motorcycler har våd koblinger kontra de engelsk maskiner. D.V.S olien til biler er ikke at anbefale dar kobling er ogsa tør. M/Cer skal hav en olie som ikke er fyldt med additiver, således at kobling ikke glider.

Hilsen C....

Kommentar
Fra : boots

Dato : 12-02-06 16:06

Nu har jeg Fundet ud af, at olien til dem begge vist skal hedde SAE 20/40 og så en kode der hedder enten SE eller SF. Hvad betyder det sidste???

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 12-02-06 17:28

Prøve at kikke på denne side i instrukions bog det er godt nok på engelsk. Det bemærkes at du kan ikke kopi eller på anden vis for det gratis, men det er meget godt i den det er en PDF fil. Du skal brug side 91 af 107 som viser lidt om olie..

http://www.starmotorcycles.com/star/service/viewmanuals/viewmanuals.aspx?ls=star

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 12-02-06 22:24

SAE er en forkortelse for en amerikansk organisation for biler og motorer.

De to numre angiver oliens viskositet ( tykkelse) i kold og varm tilstand. Det første tal er normalt efterfuldt af et W (Winter) , har du glemt at skrive det ? Med W er det en multigrade olie

Uden W betyder det formentlig at du kan bruge en 20, 30 eller 40 olie. 20 bruger man i koldt vejr og 40 når det er meget varmt ,og ved høj belastning.

Lad os gå ud fra at der står 20 W 40 så er olien både god som en 20 om vinteren til koldstart og som 40 når den er warm. Du kunne i princippet godt bruge en 20 W 50 som kan tåle endnu højere temperatur, uden at blive for tynd. Men jo større område olien spænder over jo mere additiv er der i og jo mindre naturlig baseolie. Derfor skal man ikke bruge olier som spænder videre end anbefalet af motorfabrikanten.

SE eller SF er oliens " kvalitet" til benzinmotor. Jo højere bogstav nr2. i alfabetet jo bedre er olien til at holde motoren ren , bevare smøreevnen osv. Der kan også stå noget med C som du ikke skal tage dig af, da det refererer til egenskaber i dieselmotorer.

Kommentar
Fra : dahl

Dato : 13-02-06 21:20

Hej Boots.

Jeg har i mange år brugt en Castrol's RS-olie til både mine biler og MC'er.
DEtte er en olie med en SAE spec. 10/60, hvilket vil sige, at den er ret tyndflydende og derfor hurtigt smørrende.Deruover har den fantastiske egenskaber i varm tilstand, og holder er fint olietryk på motorer, selv med mange km.
Denne Olie har kun een ulempe, og det er prisen. Omkr. 120 kr pr liter.
MEN, du skifte jo kun olie på din MC een gang om året, så mon ikke det går, og skift også filteret, så tror jeg din "snakkende" motor bliver tavs..

Go sommer
/Mike

Godkendelse af svar
Fra : boots

Dato : 26-02-06 21:48

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : sunoco-danmark

Dato : 04-05-06 02:14

Hej Boots
du kan med fordel påfylde Sunoco Futura 10W40 eller Synturo 10w60
Disse olier kan købes på nettet via hjemmesiden
www.reinhardoil.dk klik på online salg.
Der sælges kun hele kartonner med 12x1 eller 4x5 liter.
Sunoco Danmark