/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Tegne i lag i ACAD
Fra : Rodrigo
Vist : 792 gange
50 point
Dato : 22-11-02 15:13

Så har jeg et problem til ! AT tegne i lag,,, evt. have EL , VVS osv. symbloer i forskelige lag. Jeg syndes det er noget svært at holde styr på. Det nemmeste er at have EL symboler i en bestem farve. bestemte farve er lag nr 1 osv... Jeg har desværre ikke tegenet i lag fra starten, kun i forskelige farver... kan man ikke få Acad til at ligge de farver i et bestem lag på en EASY måde ? eller skal man til at maker alle de symboler phyyyhaaa min tegning er på ca 900kb nu, så der er en BIG ONE

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 22-11-02 15:40

1. Opret de lag som du har brug for
2. Marker de objekter som skal flyttes til f.eks. EL
3. Gå op i rullegardin for lag
4. vælg lag EL

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 23-11-02 07:55

Hej Rodrigo !

Tegner du i autocad eller LT ??

Der er nok desværre ikke så meget at gøre på nuværende tidspunkt, men du kan hjælpe dig selv fremover, hvis du (for at gøre det simpelt) laver en toolbar, med en knap for hvert lag. Klik på VVS-knappen og laget sættes til VVS.
^c^c-layer m VVS;;

Eksperimenter lidt med antallet af ; (=enter). Jeg er ikke lige ved en CAD-maskine.

Det lyder godt nok til at være en stor tegning, har du slettet nogle blokke ???

Prøv kommandoen purge (Den sletter alle ubrugte lag, blokke, linietyper m.m. men den kan sættes til at spørge om hver enkelt ting først).

Hvis du sætter en blok ind i en tegning, og exploder (eller sletter) den, ligger indformationen om selve blokken stadig i tegningen og fylder op.

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 23-11-02 19:28

Hvis du har en masse skrammel i din tegning, så lav en WBLOCK af tegningen. WBLOCK er den mest effektive til rensning. WBLOCK skriver en tegning eller en del af den ud til en ny tegningsfil.
PURGE er også en fin kommando, især hvis den bruges løbende i tegningsprocessen. Husk, det er ikke nok at bruge PURGE en gang, hvis du har blokke i blokke i blokke...... så skal PURGE bruges flere gange.
Med PURGE, "som mailand siger", har du overblik over det du smider ud, godt hvis man er i tvivl.

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 24-11-02 22:55

Til kanduolsen !

Fra acad2000 kan du purge nestede objekter, så 1 gang purge er nok.

/meiland

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 24-11-02 23:38

Hej meiland !

Misforstå mig ikke, det var ment som en hjælp. Jeg er ikke klar over hvad for en ver. af AutoCAD Rodrigo bruger. Har kun det som fremkommer i kommentar at forholde mig til.
F.eks. dit spørgsmål til Rodrigo - Tegner du i autocad eller LT ??-

mvh
Kanduolsen

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 25-11-02 09:47

Hej kanduolsen !

Godt ord igen. Du kan selvfølgelig ikke læse det jeg egentlig mente mellem linierne. Undskyld.

Kommentar
Fra : Freddy_s

Dato : 18-12-02 12:30

Hej Rodrigo !

Måske vil det være en ide at bruge AutoCAD's FILTER kommando.
Med den kan du filterer alle blokke ud der feks hedder DIMS og på een gang smide dem over på et andet lag.

Vh Freddy

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 13-02-03 19:51

test

Kommentar
Fra : krygervejle

Dato : 01-12-04 10:35

Stort Problem..

Jeg har før tegnet i autodeck 3.3,der har jeg tidligere brugt ARK lag hvilket blev styret, så de understøtte iBB plotstyle.

Mit problem er at jeg tegner nu i autocad LT. 2005. jeg kan ikke få de gamle lag lagt ind!!! er der nogle der ved om der

er kommet nogle nye versioner, eller gør jeg et eller andet galt..Haster..