/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Linjer i Acad, opsætninge.
Fra : Rodrigo
Vist : 647 gange
50 point
Dato : 22-11-02 13:41

Hvad gør man når man ikke kan se stiblet linjer når man vælger dem, ( bliver kun vis som en normal linje ) er det noget med opsætningen, og hvor kan man rette det ?

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 60 point
Dato : 22-11-02 13:52

Det er sikkert LTSCALE, du skal indstille. Den står automatisk til 1, men du kan prøve dig frem, med hvilken scale du skal bruge. Den gælder for hele tegningen.
Du kan også stille linescale for det enkelte liniestykke under properties.

Hilsen
Rikke

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 22-11-02 13:52

Hej Rodrigo !

Stiplede linier er "kodet" med en bestemt afstand både på "stregen" og "mellemrummet". Hvis man f.eks. har zoomet langt ud "smelter" det sammen til en fuldtoptrukket linie, og har man zoomet for langt ind ses kun stregen hhv. mellemrummet.

Løsningen er kommandoen LTSCALE, der sætter en overordnet skaleringsfaktor på samtlige streger, eksisterende som kommende.
CELTSCALE sætter en skalering for nye streger.

Var det hjælp nok ??

/meiland

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 22-11-02 14:02

Hej Rodrigo !

Jeg glemte lige en ting. Du bliver nødt til at prøve dig frem med ltscale. Nu ved jeg ikke hvad du tegner, men på f.eks. en grundplan af et hus, ville jeg prøve med en faktor 8.

Hvis du tegner en polyline bliver "stiplingen" afsluttet i hvert punkt på linien. Det kan ændres hvis du via Pedit - Ltype gen.

Personligt har jeg lidt problemer med ltscale og layout. Det er tit at ltscale = 8 er fint i modellen, mens det i layoutet skal være ltscale =1.

/meiland

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 22-11-02 14:22

mange tak for super hurtige svar alle sammen jeg skulle helt op på faktor 400 for en alm. stiplingen

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 22-11-02 14:27

Husk lige også at sætte LTSCALE iht. målstoksforhold for plot ! 1:1, 1:500 etc...

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 23-11-02 08:04

Hej Rodrigo !

Tegner du i en nyere Acad ??? Har du faner nederste i Acad-vinduet, ligesom i excel ??

Hvis du gør, så prøv at sætte et layout op med papirstørrelse, målforhold osv. Hvis du mailer din tegning (zip den helst), så skal jeg gerne hjælpe dig med det. Du har min mail-adresse.

En bemærkning til kanduolsen's kommentar:

"Personligt har jeg lidt problemer med ltscale og layout. Det er tit at ltscale = 8 er fint i modellen, mens det i layoutet skal være ltscale =1."

/meiland

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 24-11-02 01:41

Hej mailand

"En bemærkning til kanduolsen's kommentar:"
"Personligt har jeg lidt problemer med ltscale og layout. Det er tit at ltscale = 8 er fint i modellen, mens det i layoutet skal være ltscale =1."
Du skriver ikke hvad problemet er, - med linjer ?, med tekst ?, med mål ?........

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 24-11-02 23:26

Hej kanduolsen !

Tja..... hvad tror du ???

LTSCALE..... tekst....nej mål.......nej linietypeskalering.........bingo

Desuden er det

/mEiland

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 05-12-02 20:49

Hej mEiland

Ok, ok mEiland - hvis det skal være sådan så...

mvh
kanduolsen