/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fortynding af Zaponlak
Fra : Nitta
Vist : 5041 gange
500 point
Dato : 11-02-06 15:44

Kan Zaponlak fortyndes - med hvad!
Jeg forestiller mig f.eks Xylen eller Cellulosefortynder, men vil gerne have bekræftet, før jeg begynder at eksperimentere

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 11-02-06 16:23

Hej Nitta.
Efter hvad jeg lige har læst på flg link, ville jeg under ingen omstændigheder begynde at fortynde det, da der kan opstå varmefremkaldende effekt, ved brug af forskellige stoffer. Linket er til sikkerhedsbladet for produktet hos Borup Kemi. Men der står intet om fortynding af det.
http://www.borup-kemi.dk/log/brochurer/Borupzaponlak1229.pdf
Håber, at du tænker dig om en extra gang, da det i mine øjne ser meget ustabilt ud.
God weekend.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-02-06 17:05

Godt fundet sikkerhedsdatablad.
Men der står da ikke noget om at det ikke kan fortyndes.

Af indholdsdeklarationen, kan man se at det opløsningsmiddel ,om der er mest af er isobutylacetat.

Det kan sikker bruges til yderligere fortynding.

En lille smule fortynding ser også ud til at kunne gøres med husholdingssprit. Men pas på for meget kan måske få det til at "skille ad".
Ellers ser det ud som om at acetone eller cellulosefortynder er gode bud.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-02-06 17:22

Tag lidt af din lak over i en anden beholder -fortynd det med xylen fortynder og gå igang.........Fyld bagefter resten op med vand og sæt det udenfor til det er størknet -penslen renser du og så er alt godt ..

mvh sverola

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 11-02-06 18:28

Det var 3 reelle svar; men jeg er ikke helt beroliget. Vivi 1959 ser fornuftig ud. Transor har lidt af min egen logik, og Sverola lyder overbevist. Gad vide hvorfor? Jeg vender tilbage.

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 11-02-06 19:01

Jeg tror jeg vil eksperimenter med Sverola, måske kan jeg godkende dette svar, men først når jeg har resultatet! - Vivi, jeg skal nok være forsigtig!

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 250 point
Dato : 11-02-06 19:14

Det som er en fordel med denne metode er at du har stadig resten af din lak ublandet i dåsen til senere...
Du kan som regel altid læse på lakbeholderen hvad du skal fortynde/rense penslerne med efter brug ...
Jeg gør altid det med maler klude osv at jeg hælder vand på før jeg kasserer dem -en del (især linolie produkter) kan være selv antændende ,ved rette temperatur
Men husk at have god ventilation når du bruger disse stoffer

mvh sverola

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 11-02-06 20:31

Hav tålmodighed med mig. Jeg arbejder på sagen!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-02-06 00:16

sverola>>lige en kommentar til dit indlæg
du siger du altid hælder vand på dine malerklude , især linolie
du skal lige være klar over at det IKKE hjælper at hælde vand på linolieklude , de kan godt selvantende aligevel , så det er ud med dem hvor der ikke sker noget , brænd dem med det samme eller i en tætsluttende metalbeholder

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 12-02-06 02:13

Jeg har fundet en fortynde, der hedder Nitrofortynder 601 med ensammensætning af Methylacetat, acetone, toluen, naphta og methanol. - Meget brændbart, som andre fortyndere.
Det er ikke noget, man har lyst til at drikke, og man skal ikke tage på fingrene, hvad man ikke kan lide at drikke; så gode handsker er en selvfølgelighed.
Men, er det i familie med Xylen(eller Xylol) ? -

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-06 22:45

Nej det er ikke Xylen. Men det kan gotdt være, at det kan bruges alligevel.

Når man checker en fortynder tager man en lille del af lakken og tillaætter langsomt under omrøring mere og mere fortynder. Hvis blandingen bliver uklar eller grynet kunne lakken ikke klare så meget af den pågældende fortynder. Ellers hælder man bare prøven over i den store dunk og tilsætter yderligere fortynder til en passende viskusitet er opnået.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-02-06 23:14

Sidst jeg købte zaponlak, købte jeg samtidig fortynder til af samme fabrikat, og det ser ud til at virke fint. Har hverken haft varmerraktioner, mælkede dufældninger eller andre bivirkninger. Det var vistnok en Flügger-butik, jeg købte begge dele i,.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Nitta

Dato : 01-03-06 16:40

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : Nitta

Dato : 02-03-06 01:12

Til alle jer, der arbejder med messingting, der er lakerede, kan jeg nævne, at jeg her her havde ca. 40 små messingstager til kirkestole. De var anløbne af kalkrester forneden (blomstervand). Gammel lak var plettet og kedelig.
Min opskrift på renovering blev: Et par timer i 30% eddike - både reagensglas og messingholder.
Derefter afskylning under vand. Lakken kunne nu trækkes af som cellofan, og kalken var ætset af.
Så en gang knofedt med Brasso. Efterfølgende aftørring med acetone før ny lakpåføring. En varmluftblæser fuldender værket. Det var denne nye lak, jeg trængte til at fortynde en smule. men jeg endte med at bruge den ufortyndet. -Resultatet er anstrengelserne værd. Men jeg kunne også have sendt vaserne til renovering hos et kirkefirma. det havde kostet ca 80 kr. pr stk - Forståeligt!
Nitta