/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problemer med XP og SP2
Fra : Breunski
Vist : 529 gange
200 point
Dato : 11-02-06 14:20

Jeg er ved at være godt og grundig træt af XP og SP2. Jeg har købte for en måneds tid siden et combo card med Firewire og USB. Her har jeg kun fået Firewire delen til at virke pga. af nogle problemer med licenser mellem microsoft og VIA. Dette har jeg lært at leve med. Nu har jeg problemer med mit nye memory card store 'n' go fra Verbatim til USB. Der står at det ikke er nødvendigt med software når man kører med win xp, men problemet at xp bliver ved med at forlange software til det. Derudover har jeg også et jvc digitial videokamera, som heller ikke skulle kræve specielt software til at køre. Men XP forlanger igen drivers.

Nogle der ved hvad jeg kan gøre for at få det til at virke? Jeg er virkelig træt af XP og SP2 pga. de problemer der efterhånden følger med.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 210 point
Dato : 11-02-06 14:29

På min pc på jobbet (XP Home Med SP2) er der de samme problemer som du beskriver Dette skyldes ikke (efter min mening) hverken XP eller SP2 da det er en fejl i programmet der er opstået undervejs.
Herhjemme har jeg 4 pcer alle med XP Pro og SP2 og ingen cdøjer med problemet, heller ikke hvis jeg tager det hardware med hjem som skaber problemet på jobbet. Så fungerer det bare. Jeg tror det har noget at gøre med nogle ødelagte filer som skal geninstalleres. Eller prøv at køre en rep fra cden for at se om det hjælper.
Lige et spørgsmål. Dit filsystem er det Fat32 eller NTFS

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 11-02-06 14:33

Jeg tror det NTFS, men er ikke sikker, hvordan ser jeg det? og hvordan kører jeg en reparation?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-02-06 14:38

Hvis du åbner - Denne Computer og højreklikker dit C drev - egenskaber - så vil du kunne se hvilket filsystem du kører.
Reperations konsollen kommer du ind til ved at starte op på din windows cd og vælger konsollen når du blæiver bedt om hvad du vil. Så skal du blot følge guiden. Det er dog ikke den letteste guide, men der er en rimelig hjælpefunktion

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 11-02-06 15:09

Det er NTFS. Har det noget at sige?

Jeg har fået startet reparationskonsollen, men det er det er totalt sort for mig. Jeg har ingen ide om hvad jeg skal gøre for at reparere. Jeg skrev Help og fik en masse valgmuligheder, men ved ikke hvad jeg skal vælge.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-02-06 15:18

NTFS er det bedste filsystem til XP.

Hvis du er hel "grøn" i rep konsollen er det nok farligt at springe ud i det.

Du kan også prøve at systemgendanne tilbage til hvornår den har virket upåklageligt sidst.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-02-06 15:21

Gå til kontrolpanel/administration/systemadministration der kan du se de forskellige enheder.
Mens du er der, så kig lige i din logbog,
Er der markerede emner, dobbelklik på dem, og eventuel send, for at få mere at vide.
Du kan over kommandopromt køre sfc /scannow
men den ødelægger alle dine opdateringer (SP 2) men retter alle din XP filer
samme sted chkdsk/f som ser din disk efter for fejl.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 11-02-06 15:46

Det lyder som om, at den bedste løsning er at formatere og starte helt forfra fra bunden. Det er godt nok noget af et arbejde med at skal finde drivere, opdateringer og sådan noget igen, men det lyder også lidt som lappeløsninger det andet. Er SP2 virkelig så uundværligt? Jeg er nemlig virkelig træt af det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-02-06 16:01

jeg har aldrig haft problemer med SP2

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-02-06 16:06

Du kunne jo lige forsøge med systemgendannelse før du formaterer. Det er måske en mulighed.

Ellers er jeg tilbøjelig til at give dig ret. Surt arbejde dog men du får en hel clean pc. Husk at gemme alt hvad du kommer til at få brug for, også adressekartoteket

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-02-06 16:11

Døjer heller ikke med Sp 2

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-02-06 16:27

Det sker når man kobler et USB "device" til første gang at maskinenspørger efter drivere. det siger man bare ja til at installere uden at vise hvor de ligger. Systemet finder selv de rigtige og installerer selv.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-02-06 16:56

du kan jo prøve at lave en scanning som finder og reparerer/erstatter ødelagte/korrupte systemfiler:
Kaldes en sfc-scanning
Vejledning her: http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22
hvis det ikke hjælper: en Repair: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 (altså REPAIR ig IKKE formatering)

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-02-06 17:57

Nu har du vel USB 2, ellers kan det også give problemer, mener at SevicePack 2, kræver det.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 11-02-06 18:17

Jeg har usb 2.0 i bundkortet, jeg har også sagt ja til at installere drivere, men der findes ikke nogen.

Godkendelse af svar
Fra : Breunski

Dato : 15-02-06 15:54

Tak for svaret Fijala. Det var vidst ødelagte filer, som var problemet. Nu har jeg formateret mit C-drev og geninstalleret windows, og nu virker mit combo card fuldt ud både med firewire og USB, desuden genkendes og installeres både memory stick og JVC'en perfekt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-02-06 16:42

Ja der kan man se. Så længe der er noget der hedder windows vil der blive ved maed at ko0mme fejl

Microsoft foretrukne tastatur havde i starten af 90 kun 3 taster Ctrl - Alt - Delete

Godt det kom til at virke

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-02-06 16:43

Mit tastatur døjer vist med fumlefingre