/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten går på bordet!!!!
Fra : Mette_arpe
Vist : 2291 gange
50 point
Dato : 11-02-06 09:25

Hej!
Vi har bl.a. en killing fra i sommers som er ved at drive os til vanvid! Han hopper konstant på køkkenbordet og spisebordet, - uanset om der står noget eller ej. Han ved godt, at han ikke må - for han holder skarpt øje med os når han gør det, og løber så sin vej når vi nærmer os. Vi har prøvet ALT (også vandpistol) for at få ham til at lade være, - men han er bedøvende ligeglad!!!
Så gode råd søges...........det er simpelthen blevet et mareridt at have ham rendende. Nu skal det nævnes at vi har "åbent køkken" så vi kan ikke lukke af dertil + at vi har andre katte, men de har lært for længe siden, at "det gør man ikke", - men hvorfor ham her ikke vil lære det - ja det ved vi ikke.
Vi har også forsøgt at snige os ind på ham, - men han opdager os, - så vi kan aldrig komme tæt nok på ham. Skal også næves, at vi jo sørger for at der ikke står noget han kan tage eller som frister hans næse, - men uanset om der dufter af rengøringsmidler eller ej - ja så går han derop hele tiden.

Vi er DESPERATE for at få hjælp nu...........for det ER altså møgirriterende!
Håber nogle har nogle gode fif eller råd? eller måske et link til en hjemmeside hvor man kan finde noget.....

Desperate kattehilsner fra kattemoderen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-02-06 09:32

3. sidtse spørgsmål på siden.

http://www.bonniedyrecenter.dk/default.asp?objectid=D3F6F9C092744850A5A771F390907FCA&zcs=596
Citat
Hvis du vil vænne din kat af med at komme på bordet, kan en vandpistol evt. være en ide. Hver gang katten går op på bordet, skal du konsekvent give den en vandstråle. De fleste katte har 'respekt' for vand og den vil hurtigt finde ud af, at der kommer vand, hver gang den færdes på bordet og det vil højst sandsynligt hurtigt vænne katten af, med denne uvane.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-02-06 09:37
Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-02-06 10:06

Prøv at smøre noget Vick (vaporup) eller anden kamfer lign produkt på et stykke maler tape og sæt det strategisk på køkken bordet ...Ikke så katten får det på sig men så¨den får lugten...Denne lugt kan de absolut ikke lide og de vil ikke forbinde dig med ubehaget direkte ,,,,Som hvis du farer vildt efter katten med en vand pistol som du sikkert kommer til at ramme mikro ovnen med på et tidspunkt med fare for kortslutning..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-02-06 10:23

Katte kan IKKE fordrage at træde på stanniol.

Så prøv at dække alle borde med det, muligt det hjælper.

Overskårne citroner på bordet, kan måske hjælpe.

En gevaldig forskrækkelse hjælper helt sikkert, men prøv nu andre måder først.

Hjælper de ikke, så vend tilbage, så får du rådet på PM.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 10:36

Hej Jakjoe Tak for svar, - men den med vandpistolen virker ikke hos os (som jeg skrev) - han er bedøvende ligeglad med vand!!! Er den vi har vænnet de andre af med at gå på bordene, - men ham her er "immun" overfor den. Dertil kommer at han nu er for hurtig for os - vi kan ikke komme tæt nok på ham til at kunne ramme ham ordentlig mere........bare han ser os så hopper han ned og løber sin vej.
Det er andre måder vi efterlyser...........

han er rimelig snu! Vi kan lige være gået ud i køkkenet, og så måske lige skal ind i stuen (det går ud i et og så stort er vores hus heller ikke) hvor vi stadig kan SE køkkenet, slukke TV, og inden vi når ind i stuen så er han på bordet!
Det er som om, at han driver gæk med os - tirrer os!

Vi har oplevet at jeg har siddet i stuen - og kunnet se katten inde hos mig, - så forlader manden køkkenet og katten SPURTER!!! (og jeg overdriver IKKE) ud i køkkenet og direkte på bordet!

Og katten bliver bestemt ikke sultet - og det er uanset om der er mad deroppe eller ej.
Vi kan sidde og spise 2 meter fra køkkenet - og alligevel går han derop.

Så det er nok andre midler som skal i brug - og det er disse vi efterlyser.............

er lige før der skal installeres elektrisk hegn derude.....

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 10:40

Hej sverola,

Okay det har vi ikke forsøgt. Vil da forsøge at se om jeg kan finde noget kamferlignende (hvad koster det du anbefaler og hvor kan det købes??? kender det ikke sådan liiige).
Ja, vi har jagtet katten med vandpistolen! Men han er ligeglad! skal lige siges at han normalt er en utrolig dejlig og kælen kat. Han spinder bare man kigger på ham, og han er bestemt ikke bange for os - udover når han går på bordet.
I torsdags havde jeg netop stillet en sandkage ud til afkøling.........og mente nu ikke katten ville tage den fordi der var varmt. Den havde stået måske 5 minutter, så sagde jeg til manden, at nu måtte vi hellere holde øje med den, - inden katten tog den, - og netop som manden var på vej derud, ja så stod katten og guffede VARM sandkage indenbords!!!!
Han har sågar stukket af med tørt flute (lå til "tørre" til vores fuglebræt i haven) samt et helt nyt toastbrød som han hev på gulvet og guffede i sig (mens jeg lige skulle have den lille ind fra barnevognen!).
Tak for svar!! Vil se om jeg kan nå ud og købe det i dag.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 10:42

Hej Maj-britt

PM hvad er det????????????????????????

Hmmm der er meget bord der skal dækkes af staniol, hvis det er - og desuden elsker han at lege med staniol!!!!!!!!!!!!

Citroner? hmm.....skulle ikke undre mig om han æder det - han æder æbler!!!

Men alt skal forsøges..............

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-02-06 10:46

Mette> Sorry....overså at vandpistolen havde været i brug.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-02-06 10:47

Det jeg skriver om kan du købe næsten hos alle købmænd....Det var meget brugt da jeg var barn..det er sådan noget som du får smurt på brystet når du er forkølet ...
Det varmer og lugter stærkt af kamfer...
Bare prøv at spørge i den lokale forretning eller måske hos Matas???
http://www.pg01.de/frameset/frameset.php?haupt=erkaeltung&sub=grippaleinfekte&cont=vaporub

Her er en link til en tysk side så du kan se hvad det er for noget du skal se efter i butikken..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-06 11:07

Det lyder da som om det er en rigtig lille terrorist I der har fået jer.

Eller måske har I alligevel ikke været helt opmærksomme fra starten, og taget ham i opløbet hver gang han prøvede at springe derop.

Men jeg ved ikke rigtigt hvorfor I ikke kan vænne ham af med det, for det tyder jo så alligevel på, at han udmærket ved han ikke må, når han hopper ned bare han ser jer.

Jeg har aldrig haft problemer med at lære katte, at de ikke må, uanset der er mad eller ej, ligesom du har lært dine andre katte.

Vandpistol dur kun, hvis I har held med at anbringe jer et strategisk rigtigt sted, og så ramme ham, ligge i det øjeblik han er på vej op på bordet, alt med at jage efter ham eller råbe efter ham, enten med eller uden vandpistol, stresser ham bare.

Men, noget af det eneste jeg kommer til at tænke på...... katte elsker jo at klatre og springe op.

Og nu ved jeg så ikke hvilke omgivelser du har til kattene:

Har de klatretræer/stativer indendørs, har de mulighed for at komme udenfor og klatre i træer, er det fordi han evt. kan komme til at kigge ud når han springer op på bordet o.s.v.

Og du skriver, at det bestemt ikke er fordi han er sulten......

Nu er det ikke på nogen måde fordi jeg vil antyde, at katten ikke får mad nok, men i min fantasi er en kat der æder toastbrød, tør flute og sandkage meget sulten

Men selvfølgelig er han ikke det, når han hopper derop også når der ikke er mad på bordet.

Nu er han ikke så gammel endnu, så måske er det bare "lømmelstreger", og han måske bliver klogere med alderen.

Jeg tror desværre ikke der findes en "mirakelløsning" på problemet.

En nævner staniol. Ja, måske, men så skal du holde meget øje med, at han ikke er sådan en der kan finde på at lege med det og æde det.
Staniol har flere katteliv på samvittigheden, hvis de har ædt for meget af det uden det blev opdaget.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 11:08

katte kan ikke lide lugten af eddikke (normalt) - det kunne måske over en periode hjælpe lidt ??? Har en nabo der var træt af påtrængende nabokatte der hældte eddikkesyre langs hegnet - hun har ikke set en fremmed kat siden ... Jeg gjorde det samme over en kort periode med det resultat at min kat ikke ville UD over hegnet

MEN - hvad katten laver når i sover er så en helt anden snak

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 11-02-06 11:27

Vores kat gik også på bordet, lige ind til den dag hvor min mand sneg sig ud og tog den i det.
Den fik en ordentlig flyvetur da den blev skubbet ned fra bordet samtidig med at han råbte føj til den. Den har ikke været deroppe siden.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 11:28

Hej med jer
TUsind tak for alle de gode råd og alt den hjælp I giver mig (eller forsøger - jeg skal jo lige afprøve det først).
Svarer lige jer alle her:
Kattene er 100% indekatte da vi bor ud til en meget befærdet vej hvor kattene her i byen for et godt ord alle som en bliver kørt over, - så vi har valgt at holde dem inde. De har kattemiljø - stort klatretræ, legetøj, små kradsetræer osv. osv. herinde, - og dem bruger de også flittigt.
Kattene sulter skam ikke!! Lømlen (som hedder Gismo!!!) har det bare med at spise de mest mærkelige ting......altså af madvarer! Han er en kraftig kat (så han sulter bestemt ikke - og ellers skulle de andre katte jo opføre sig lige sådan, og det gør de ikke), men han er en LØMMEL!!
Hvad kan der evt. ske ved man tørrer bordet i eddike??? Altså køkkenbordet???? Må man det?? Eller vil det have en virkning, hvis man evt. tørrer kanten af bordet???

Den med det dersens kamfernoget til at smøre på brystet - er det Tigerbalsam der kan bruges?? Dette har vi nemlig i huset!! Fyføj hvor det STINKER
Men hvis det virker - så er det jo godt!

Kattene laver INGENTING når vi sover..........der er de nemlig lukket væk fra stuen/køkken. De har et "soveværelse" hvor de har kurv, tæpper, kattebakker osv. For den store gamle kat vi har - han gnasker vores persienner i stykker - fremfor at sove, - eller også mener han at vindueskarmene er hans og dermed skubber blomster på gulvet (han ligner 100% en Garfieldkat), mens han er en ENGEL når vi er i stuen.
Desuden kan vi ikke sove sammen med dem, - for det første pga. vi har spædbarn i huset og så fordi den store lægger sig ind over mandens ansigt/hals og sover (de yngre katte har aldrig sovet sammen med os, så det er ikke derfor Lømlen er som han er).

Vi hælder mest til den med at han endnu er så ung, - og derfor er det killinge-streger, - MEN det er drønirriterende! Vi har en anden killing, som er yngre end han, - og den er slet ikke så slem.

Er der nogle der har set filmen Gremlins?? Katten / Lømlen er opkaldt efter Gismo deri, - .... og vi må da erkende, at han lever op til navnet!! Måske det er FOR meget mad der gør ham sådan?? hehe - som i filmen!!

Til DOVA.....joo vi har været efter ham fra starten hvor han hoppede op på bordet. Der gik egentlig lang tid før det gik op for ham, at han kunne hoppe derop, - og vi var efter ham allerede da han forsøgte (der fik han med vandpistolen og var dum nok til at blive stående og blive plaskvåd!!!). Ja der er også et vindue deroppe, - men det er der flere steder rundt hvor kattene kan komme op, - og det er ikke vinduet han går efter, for det troede vi nemlig også i begyndelsen.

vil afprøve den med eddike i dag............og se hvad han "siger til det".

Tusind tak for svarene!!! Skriv gerne igen hvis I har flere forslag
(forresten nogle der er interesseret i en 8 mdr. sort hunkat???)

Vil ind og se hvad lømlen nu har fundet på

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 11-02-06 11:36

Selvom det er killinge streger er det stadig strengt forbudt at være på køkkenbordet.

Man kan også prøve med en luft spray da katten tydeligvis ikke er bange for vand. Det skal være noget der siger en pludselig og uhyggelig lyd når den er på bordet. dvs lige så snart den gør antag til at hoppe deriop kommer denne lyd, så den forbinder det med noget væmmeligt.
En luftspray skal bruges på samme måde som vandpistolen, men den siger en pludselig og uhyggelig pffft lyd.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-02-06 11:52

Jamen tiger balsam er da udmærket............Jeg prøvede lige for sjov skyld at smøre mine fingre ind i sådan en "thermo creme" som vi har ...den lugter lidt af kamfer ...Jeg kunne bare glemme at snakke med katten bagefter ...(nu har jeg vasket hænderne igen)
Men prøv at sætte en strimmel med Tiger balsam smurt på oversiden af tapen og sæt det på bord kanten eller måske bedre på køkken lågen midtpå..Men sørg for guds skyld for at den ikke får det på poterne ...
Den forrige kat vi havde kunne tit finde på at bide i hånden når vi så tv ...sådan helt umotiveret altså.....Det problem fik jeg løst ved at sitte med en appelsi/mandarin i hånden når jeg kunne se at den ville bide ..De kan ikke lide lugten ..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 12:05

kattestreger - godt man har en velopdragen kat (det har hun nu selv skylden for)

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-02-06 12:21

I skal ikke bruge en lille tøse-vandpistol. I skal bruge en blomsterforstøver der kan lave en ordentlig stråler. Køb evt. en større vandpistol; En af dem med pumpe på. Og så skal den bare have "bad" HVER GANG.... Så skal den nok lære det.

Hårde kontante ord "NEJ" er også gode. Og den med staniol.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 12:23

Har malertapen i nærheden, - og skal så lige hitte ud af hvor vi har gemt Tigerbalsamét, - og tror jeg forsøger at sætte en strimmel på køkkenbordets underkant.........og se hvad resultat det giver....håber det hjælper, - ellers må jeg sætte noget eddike op også

Vi priser os også lykkelige for de andre velopdragne katte..........vi har 4 i alt ........ men okay Gismo laver så også unoder for dem alle

Men hva - vi elsker jo hver og én - og lømlen er ungernes kat..........!

Tusind tak for svarene - skal forsøge at få skrevet herinde igen og fortælle hvad resultatet bliver.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 11-02-06 12:26

Det er ikke alle katte der lærer det ved vand, nogle få undtagelser kan nemlig godt lide vand - hehe dumme katte

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 12:28

NÅ !!! bubblebee - skal du kommer og provokere ??

men det er rigtigt nok - dog - en lidt hurtig vandstråle er nok ikke lige sagen - der er forskel på at tage bad og blive chokeret

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-02-06 12:29

Ja nu du skriver det bumblebee...vores faldt ned i badekarret i går da jeg skulle i bad........... Men 2 min efter satte den sig igen på kanten for at se på det der mærkelige "vand" Den har det også med at tømme sin vandskål med poten bare ved at plaske????
Ja ja de kære dyr ....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 11-02-06 12:37

hehe ja det er lige det der gør det så dejligt med katte, de gør virkelig nogle underholdende ting ind imellem

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-02-06 13:01

PM er en privat besked, jeg kan lægge til dig, ingen andre kan læse den.

Fordi jeg har løsningen, men den er en kende brutal, så den bruger vi først, når katten står lige for en aflivning.

Så ALT andet skal være prøvet først.

Jeg har overgivet mig, mine 3 katte må gerne være på bordet. Og Char er fuldfed, stjæler også toastbrød, rugbrød, agurk, pære, laks, ALT spiseligt.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 13:09

Hej bublebee

Tjaa vi har også sneget os ind på vores...........men det kan vi ikke mere, - for han er sgisme hurtig!! Han holder jo øje med os når han går på bordet, - er jo fuldt ud klar over, at det er "forbudt" hvad han gør, og i og med at køkkenet er åbent med stue og spisestue, så kan vi ikke liste os ind på ham - desværre

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-02-06 13:13

maj_britt> Du er da ikke dyremishandler, hva´??

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 13:15

haha kan lige se det for mig - mig drønende rundt med en kæmpe vandpistol eller måske nærmere en vandkanon og ligge på lur efter katten
Som jeg skrev - så duer en alm. vandpistol samt en forstøver ikke - i så fald skal denne kunne ramme på ca. 4 meters afstand!! (jeg er ingen mesterskytte hihi).
Katten ved jo godt, at det er forkert - ingen tvivl om det!! Hmm én skrev at katte er dumme.....troede jeg også...men jeg må ærligt erkende, at det sgu nok nærmere er os mennesker som er dumme
Jeg tror ikke vores Gismo ved han er en kat - måske han nærmere tror han er en abe? eller tjaa...ved snart ik.
Vi har også haft "grove midler" i brug som at jagte ham, skælde ud, sige "NEJ" hårdt og kontant (ved de andre katte kan vi sige deres navn + feks. "NED" og de lystrer), han har haft fået et dap over nakken, jagtet med vandpistol, en skål med vand!! osv. INTET HJÆLPER!

Forsøger stadig de forslag I er kommet med

NOGLE DER VIL HAVE EN KAT??? (hehe bare rolig - det er ikke den omtalte *S*).

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-02-06 13:45

Taliskoko, nope, men katten får en forskrækkelse ud over alle grænser, den går never på bordet igen, derfor det er sidste udvej.

Derfor jeg ikke bare smider løsningen her, men rolig nu, der gør ikke spor ondt.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 11-02-06 13:45

Herligt! I har fået en rigtig kat.
Et råd, der skulle få katte til at lade være med at hoppe op på køleren af en bil er at anbringe en figur af en eller anden slags på køleren. En stor bamse f.eks.
Teorien er, at katten så betragterpladsen som "optaget" - og holder sig væk.
Find en eller anden dims, som killingen er bange for - og sæt den op på køkkenbordet.
Good luck!

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 14:52

Hej Flemming17

hahahaha ja undskyld! Vores kat bange for noget??? hmmmm NIX! Det skulle da lige være hvis vi anskaffede en hund *LOL* men naahhhh......! Han er jo ikke en lille killing - han er fra i sommers såå......
Måske jeg skulle have installeret vores ringeklokke derude - eller købe en ekstra -den kan nemlig gø som en hund!!! HEEYY FED IDE! *G* Det skal simpelthen afprøves! Det er nemlig en trådløs ringeklokke.

Gismo (katten) ser ikke nogle steder noget som værende optaget!! Tænk på - han deler huset med 3 andre katte.
Havde haft i tankerne at stille noget helt ude ved kanten af bordet, så han ikke kan hoppe op, men det gør det jo bare endnu mere besværligt for os selv!

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 11-02-06 16:01

Hej.

Da jeg var i Kina, fik jeg kat i lemonsouce, det smagte meget godt, måske du skulle prøve at finde opskriften.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-02-06 16:03

Der røg fluebenet....

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 16:49

Labuni - modsat dig elsker jeg mine katte i levende live, - og ville så absolut ikke spise mine "børn". Føj for pokker siger jeg bare
Håber inderligt du mente det i spøg!

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 16:56

Hej Maj-britt
Hvis det ikke går ind under dyremishandling - og "kun" giver katten en forskrækkelse, så vær sød at lægge en privat besked til mig
Vi har selv forsøgt at forskrække katten - uden held.

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 11-02-06 16:57

Rolig nu - stik nu ikke ild til nogle ambasader, det kunne jo være at opskriften var nok til at skræmme katten ned fra bordet.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 11-02-06 17:04

Jeg ville da også meget gerne have en privat besked om hvordan man kan gøre Maj-britt

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 11-02-06 20:22

Kunne det værre at katten savner opmærksomhed ? vil eventuelt har en til at lege med sig ? Måske er det den mode den prøve at for mere
opmærksomhed. Hvad med at tager katten med når i går fra køkkenet og
leger med den lidt, helst flere gange om dagen og specialt når I har
sandkager eller lignende ligende på bordet, på den måde fjerner mand
opmæksomheden fra køkkenbordet.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-02-06 21:11

Hej Paulaarenas!
Hmm tvivler stærkt på at katten mangler opmærksomhed. Vi leger i forvejen med den + ungerne leger med den + at den jo har 3 legekammerater, og de spæner rundt i stuen hver dag og tér sig
Hehe katten er jo ikke i køkkenet når VI er derude.........det er jo problemet! og vi har forsøgt at tage ham op og snakke med ham m.v. når der står noget derude, - altså "fjerne hans opmærksomhed på køkkenet" men så vil han ikke lege/snakke men spurter ud i køkkenet igen.

Nu blev vi afbrudt af uventede gæster så vi har ikke fået afprøvet de andre fif herinde fra, - men skal have det gjort i morgen så Så må vi se.....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-02-06 08:23

Klikkertræning til katte har vist ikke været nævnt, så det er hermed gjort :
http://www.zoozity.dk/templates/product.asp?product=9788711262696
http://www.netdyredoktor.dk/sw16652.asp

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-02-06 14:06

Når katten bliver straffet, lærer den, at den ikke kan have tillid til den person der straffer.
Katte opfatter dem, der giver dem mad, deres mennesker, som deres mor, og vil også være modtagelig for opdragelse, hvis den er vant til omsorg fra dem, der tilgodeser dens behov som kat, når den siger fra og til. Men hvis der ikke er vist forståelse og respekt nok og straf givet på en måde så den ikke forstår grunden, bliver den for dig "møgirriterende".
Sørg for at have et tillidsforhold, sørg for at dens naturlige behov bliver opfyldt, sørg for at den bliver straffet mindst muligt og på så fersk gerning som mulig, så den kan forbinde de to ting.
Lær evt. klikkertræning.En kattemor slår hårdt ned i sammeøjeblik ungen gør noget forkert, straks efter slikker hun den, det er en ret effektiv metode, hvis man er hurtig.