/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
"SLØV" Pc!
Fra : bepo
Vist : 564 gange
100 point
Dato : 11-02-06 09:17

Hej!
Punkt 1: Jeg er ikke "skrap" på dette område!
Punkt 2: Jeg bruger mest pc'en til fremstilling af digitale billeder!
Punkt 3: jeg er god til at betjene/"finde rundt" og alt det der!
Så er det på plads!
Men ! men! Aner intet om grafikkort, bundkort og hvad det nu hedder altsammen.
Problemet er at "maskinen" er blevet forbasket langsom, det hjalp lidt at gemme
alle mine billeder på CD-R'er, men alligevel?
Kan det tænkes at harddisken måske skal pensioneres (den er 5 år).
Er det tilfældet, - kan det så hjælpe at koble en extern "disk" på via USB stikket?
Jeg har alså brug for nogle gode råd. Håber på snarligt svar!

Mange hilsener
bepo

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-02-06 09:26

Nu er billedbehandling noget af det arbejde der kræver mest af computeren. Du skriver at den er blevet
sløv, så må jeg gå ud fra at den har været hurtigere.
Køre du diskoprydning jævnligt, herunder tømning af papirkurv. Har du diskfragmenteret fornyligt.
Har du fjernet programmer i tilføj/fjern programmer du ikke bruger.
Harddisken har sådan set ikke noget med hastigheden at gøre, det er prrocessoren og rammene der er afgørende, især ved billedbehandling der som sagt er en resourcekrævende opgave.
Få ryddet op i putteren

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 11-02-06 09:27

Du skal i første omgang køre en diskoprydning og en defragmentering af c-drevet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 09:37

1. diskoprydning
2. chckdisk
3. defragmentering

og godt at få ryddet op ved at fjerne programmer du ikke bruger og få kørt de forskellig mapper ud (hvis du vil beholde dem) på cd.

Min pc er endnu ældre og jeg har ingen problemer netop fordi jeg vedligeholder den kontinuerligt - men spyware o lign kan jo gemme sig - så jeg ville lige sørge for at være sikker.

ps.. kører du nogen sinde restore så du får en "frisk" pc igen ??? (ret god måde faktisk)

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 11-02-06 10:19

Til stig54 miritdk og pee49!
Tak for jeres hurtige .
Jeg bruger diskoprydning og defragmentering ret ofte, og ligeledes scandisk.
Endvidere har jeg gemt/kasseret alt hvad der fylder op! ( scandisk virker ikke som den skal, - den
den "kører" ca. 15-20%, og starter så forfra - 10'ende gang stopper den og skriver en advarsel?
Jeg er vist på herrens mark!!

Hej ! fra bepo

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 11-02-06 10:24

Start i fejlsikret tilstand og kør defrag der, så virker det, det er fordi, der er programmer, der starter og kører i baggrunden, så starter defrag forfra.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 10:56

der KAN jo være mange årsager til at din pc er sløv - prøv at gå ind hos www.arlet.dk og kig under "en langsom computer"

Yderligere er det muligt at du har spyware og lign - det kan du få hjælp til samme sted - arlets e-mail står under " hvem er jeg"

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 11-02-06 11:13

Hej ! peet49.
Ja! jeg vil prøve at starte i fejlsikret tilstand.

Tak fra bepo

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 11-02-06 11:17

Hej til miritdk
Tak for linket, det vil jeg også prøve.
, - jeg får vist snart travlt.

God week-end bep)

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 11-02-06 11:48

Ja, for du har vel plads nok på din harddisk? Der skal gerne være minimum 100 mb fri

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 11-02-06 12:28

Hej! peet49!
Hvordan pokker starter jeg i fejlsikret tilstand?

bepo

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 11-02-06 12:30

edbhans Hej!
Derer masser af plads på min harddisk!

Hilsen bepo

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 12:30

Tryk på F8, når du ser meddelelsen Vælg operativsystem - altså lige når din pc har talt ram

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 11-02-06 12:31

F8 under opstart, vælg fejlsikret... F8 trykkes lige efter systemet har talt ram op.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 11-02-06 12:33

Hvor er vi dog alle enige i dag.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 12:34

hej peet49 - sorry - den var jo stilet til dig

ps - mon det ikke både er hurtigere og nemmere at køre restore/recovery/genindlæsning ????? (bare et forslag)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 11-02-06 12:37

Der kommer vel an på, hvor meget der skal flyttes/tages backup af inden restore.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 12:39

rigtigt peet men når bepo nu skriver han har brændt det ud han vil - så !!! Jeg ville da gøre det i stedet for at sidde og knokle - og det var jo kun et forslag

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 11-02-06 12:48

Selvfølgelig, men det afhænger af hvilket OS, der bruges og, om alle drivers er til rådighed. Evt. opdateringer ville jeg også hente inden.

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 11-02-06 14:26

Hej ! til jer alle, - som har svaret mig
Jeg kan overhovedet ikke få den i fejlsikret tilstand? Enden på det hele bli.r nok at jeg genindlæser
PC-en , jeg har en diskette + 2 CD-er, beregnet til at "den bli'r som ny". , men der en hage ved det,
jeg mister både internet og e-mail, samt firewall, og så kan man bruge den halve dag for at komme på igen. Ikke særligt morsomt!!

God week.end til jer alle

bepo

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-02-06 15:15

Kan ikke komme i fejlsikret? Det lyder underligt. Har du husket F8 under opstart og du bliver spurgt om hvordan du vil starte op.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 16:28

hov hov - det med F8 kan jo drille - du skal bare blive ved med at gentage tryk til den gør som du vil.

og... hvis du geninstallerer - så gå ind hos din udbyder og kig på opsætningen (eller skriv ned hvad der skal stå i din e-mail osv) - så tager det ikke den halve dag

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 11-02-06 19:35

Hej til miritdk!
HIP! HIP! HURRA!! Dit fif med trykke flere gange på F8 gav bonus, scandisk fandt adskillige fejl på
C\: drevet, som blev repareret, og så kunde jeg defragementere for alle pengene.
Jeg fik rigtigt ryddet op i rodet, - så nu virker det upåklageligt. SUPER!

Hilsen bepo

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 19:41

små fiffige tricks opstår vist når en eller anden bliver møgsur - godt så langt da

Annuller spørgsmålet
Fra : bepo

Dato : 14-02-06 12:47

Jeg fik masser af gode svar, mit problem løst, og ser ingen grund til at spørgsmålet skal blive stående.

m.v.h. bep