/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmegenvinding - isolering af rør
Fra : jko
Vist : 1492 gange
100 point
Dato : 22-11-02 11:47

Hej ...
Vi har fået monteret et varmegenvindingsanlæg og rørene der leder varmen er isoleret med 50 mm. alukraft måtter.
Men ifølge producenten af anlægget skal de isoleres med 100 mm. isolering.
Montøren påstår at 50 mm. ALUKRAFT isolering er det samme som 100 mm. alm isolering da alukraften er mere
komprimeret !
Er der nogen derude der har forstand på dette - findes der nogen tabeller der beskriver isoleringsevnen på forskellige typer isolering ???
Mvh
jko

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-11-02 12:01

Hej jko

Jeg har selv varmegenvinding. Jeg har isoleret mine rør med 50 mm almindelig rockwool og afsluttet med 20 mm Alukraft.
Det var det jeg fik oplyst af montøren der skulle bruges.
For isoleringsmaterialer gælder, at det er mængden af luft materialet kan indeholde der afgør hvor godt det isolerer. Som jeg læser det du skriver, så påstås det at hvis man træder en almindelig 100 mm flad til den er 50 mm (komprimerer den) så isolerer den bedre ? Det har jeg svært ved at tro.
Mig bekendt er almindelig rockwool og Alukraft det samme materiale bortset fra papiret der på alukraft ikke påvirkes af strålevarme i så høj grad som almindeligt rockwool.

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : Jagd

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-02 10:10

Ja det er rigtigt at det er den volumen af luft(stillestående) der bestemmer isoleringsevnen.

Hvis du tager 100 mm bat´s og presser sammen til 50 mm - ja så har du isoleret med 50 mm.

mvh.
Jørgen