/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tæpper lugter af hund
Fra : dkjoe
Vist : 9381 gange
200 point
Dato : 10-02-06 21:51

Min kæreste og jeg er lige flyttet i ny lejlighed og har beholdt de gulvtæpper der var der i forvejen. Men nu er problemet bare, at de virkeligt stinker af hund. Vi har renset dem godt og grundigt, men lugten er der stadig. Hvad kan man gøre for at fjerne lugten?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 21:56

Der er ikke nogen nemme løsninger.
Kemisk rensning er det eneste.

Jeg havde et gulvtæppe der var hundens yndlingsplads og jeg forsøgte mig med, at hænge det ud i frostvejr, men det hjalp ikke og nu har det så hængt i et uopvarmet udhus i 6 måneder og jeg syntes lugten var væk, men så snart det kom ind i varmen var den gal igen.

Det skal lige siges at vi havde forsøgt med pulver (tørrens) uden held.

Mit bedste råd er enten at skifte det ud eller anskaffe en pelsrig hund så I hurtigt bliver immune for lugten.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-02-06 21:58

hvad har i renset med
hvis i har brugt en rigtig sæbe der er beregnet til tæpper samt at den tæpperenser der er brugt kan suge skiddtet ordentlig op igen burde det være nok , kan i meget få tilfælde være nødvendig med 2 gange , men husk , i må ikke gå på tæppet igen før det er helt tørt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 22:08

Det er et kendt problem for os der har haft store hunde i mange år og vi har kun kunnet få tæpper lugtfrie ved at lade et renseri ordne det og af samme grund har vi ikke væg til væg, men kun løse tæpper.
I vores forrige hus var der væg til væg da vi købte det 8og hund i huset) og min svigerfar fik en stor stump til at hænge op som port ved sit maskinhus, efter ½ år lå der en vold af snavs under tæppet og det holdt aldrig op med at lugte af hund selv om det hang der i 1½ år i vind og vejr.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 10-02-06 22:14

Hej.
Prøv med en eddikeblanding 1-5 og spray det på tæppet. Prøv først på et sted der ikke ses. Håber det kan bruges.
Torben

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 10-02-06 23:33

Der var en tv udsendelse vedrørende det, man skulle drysse soda over hele tæppet, et fint lag og så med en børset skure tæppet så det kom godt ned i tæppetog til sidst skulle det støvsuges grundigt(uden vand) det fjerner lugt utøj m.m.
Jeg har prøvet det på et tæppe vores hund ligger på og mener det er blevet meget meget fint og uden lugt.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 23:42

Tja, det var den tørrens jeg prøvede uden held.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-02-06 00:12

Tag en sprayflaske med fortyndet Rodalon og sprøjt det grundigt ind. Da tæppet jo formodentligt er temmelig rent nu, burde det absolut ingen skjolder give. Det er der ellers nogle der siger, at det gør, men jeg har aldrig oplevet at få skjolder som sådan, der hvor jeg har brugt Rodalon på møbler/tæpper. Kun at det blev mere klart i farven, der hvor Rodalonen var sprøjtet på. Men hvis du sprøjter jævnt, burde der jo i hvert fald ikke ske noget.
Det kan være, det er en allergihund, der har boet der. De kan stinke noget så frygteligt. Vi har en der lugter, men vi har kun et lille tæppe under sofabordet, netop p.g.a. hunden.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 00:26

Bare for perspektivet skyld.
Rodalon er giftigt og man skal tænke sig om hvor det anvendes.
Det er egentligt et udendørs desinfikationsmiddel som bliver beskrevet som velegnet til indendørs desinfikation når det er kraftigt fortyndet.!!!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-02-06 07:17

Man kan købe et spraymiddel (jeg ved ikke hvad der er i) hos dyrehandleren til at tage lugt fra hund.
Ellers var det måske en god idee at skifte tæppet ud med et nyt

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 11-02-06 08:19

For år tilbage forsøgte jeg at rense et tæppe med pulver, men jeg synes ikke det dur! Lej en tæpperenser og rens tæppet et par gange med vand og sæbe som Bredker skriver. Som det ultimative kunne du jo bruge Rodalon til at rense i. Hvis ikke det tager lugten er der intet der gør. Men om det er en god ide ved jeg ikke. Det kan være det er nok at sprøjte med Rodalon som Jette skriver.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-02-06 09:08

Desværre er der nik ikke meget andet at gøre end at bytte tæppet ...Få udlejeren til at se/lugte på det -han må jo have fået indskud fra den forrige som skal dække evt skader...Er det en ejer lejlighed ville jeg tage kontakt med de forrige ejere og høre hvad de synes om denne (skjulte fejl)

Selv om du nu måske får renset det tæppe og minimeret lugten til et minimum så kan jeg love dig at når vi kommer hen på sommeren og solen har stegt ind hele dagen så er lugten der igen..
Specielt efter at lejligheden har stået urørt p gr a ferie...Ved et evt lavtryk med høj luft fugtighed vil i også kunne fornemme denne lugt ..
Jeg arbejdede et sted engang hvor jeg fik en firmabil som de kaldte "grise bilen" først forstod jeg ikke navnet -men efterhånden blev jeg klogere..Det viste sig at det var en bil som de havde købt brugt efter en grise bonde ...hver gang denne bil havde stået i solen et stykke tid kom denne markante lugt...Nu må lige tilføjes at dette var 4 år efter de havde købt bilen...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-06 14:04

Jeg tror også, at I skal skille jer af med det tæppe. Jo før, jo bedre. Også fordi med al det renseri kan I risikere at skade det underliggende gulv, ----hvis ikke, det allerede ER skadet... -Jeg tænker på, at hvis de tidligere lejeres hund har været hvalp på det tæppe, så kan der være trukket urin ned under tæppet. Og så er det vist bedst hurtigst muligt at få afsløret det, så I ikke kommer til at hæfte for et ødelagt gulv, når I engang flytter...

...Har selv haft hvalp på et væg-til-væg-tæppe, og da DET kom af, var gulvet ret ødelagt flere steder.....

Kommentar
Fra : dkjoe

Dato : 12-02-06 22:41

Tak for svarene allesammen .
Tæpperne er blevet renset en del gange (3-4), og vi synes ikke rigtigt det har hjulpet så meget. Jo, de er pæne rene, men lugten af hund hænger der lidt stadig.
Dog synes vi det er blevet mindre slemt her de sidste par dage efter rensningen, men om det er fordi lugten er overdøvet af maling, om vi har vænnet os til den eller om lugten virkelig er blevet mindsket - det ved jeg ikke.
Vi lader gå noget tid og ser, og hvis ikke lugten er væk, vil vi forsøge os med nogle af de råd I er kommet med (rodalon, soda mv.) Og ja hvis ikke det hjælper - så ryger tæppet...
Kom endeligt stadig med råd, for lugten skal til livs - det er helt sikkert.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-06 14:21

Jeg håber, at I har checket gulvet inde under tæppet? det kan være ødelagt af hundetis og renseri.

Kommentar
Fra : skytten77

Dato : 15-02-06 12:31

Jeg synes, også at I skal skifte tæppet hurtigst muligt-det ville jeg selv gøre..

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 21-02-06 20:28

Bauchmans råd om eddike er verdens bedste mod alle former for lugt. Jeg har haft held med bla. sodlugt (satte en skål med eddike i rummet i en uges tid) kemilugt i kommode(afvaskning) Det er billigt og enkelt at forsøge. Dog vil jeg medgive at det vil være smart at kontrollere undergulvets tilstand, det kunne være fugtskader i undergulvet der giver lugtgenerne.
Held og lykke