/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Cinquecento 1,1 Sporting
Fra : Ferreus
Vist : 2182 gange
50 point
Dato : 10-02-06 20:44

Hejsa. Jeg er på udkig efter en ny bil til at køre ca. 50 km hverdag i.

Jeg har kigget på blandt andet en Suzuki Alto og Swift, da de er billige i anskafelse og i benzin. Men har lige for nyligt set en Fiat Cinquecento 1,1 Sporting 3d fra 1996 til 19.500 dkk der har kørt 136.000 km. Men jeg har lidt skrupler mht. Fiat, da jeg har hørt de ruster meget og går ledt i stykker.
Men er dette bare en skrøne og hvor meget skal man ligge i det? Ville en lille Suzuki for eksempel være et bedre valg til en som ønsker at bruge de færreste penge på benzin og vedligeholdelse? Eller har I nogen andre ideer til en bil med færrest mulige udgifter?

MVH
Billund-fyren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 21:04

Det er en skrøne med FIAT som jeg har haft adskillige af, men lige Cinquecento er jeg ikke begejstret for.
Alto og Swift er heller ikke de bedste da det er udpræget discountmodeller, men
Swift'en er et bedre køb en Altoen.
Kunne du ikke få råd til noget der bare er lidt større for det er ikke de bedste biler der er i den klasse.
Af dem du nævner ville jeg vælge Swift'en fordi der er mere bil i den, men egentlig er de lige ringe.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 10-02-06 21:22

Jeg har selv en Fiat fra 1993 , den er ikke rustet endnu, problemet er bare at det efterhånden kniber med reservedele til den, da UNO er udgået af produktion, jeg venter stadig på en tankstudsslange på 3. uge. til mit kørebrug er den udemærket den har kørt ca. 110.000, men den har også stået stille i en periode på ca. 18 mdr. p.g.a. særlige omstændigheder, reservedele er ikke så dyre, men skulle jeg købe en i dag blev det nok en anden type bil og mærke jeg vil vælge.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 21:32

Hvis vi skal "snakke" FIAT så er mit største problem en elendig service organisation, hvilket jo fint passer med, at man ikke kan få så banal en reservedel som en studsslange.
Jeg havde for laaaaang tid siden en FIAT 1300, en utroligt velkørende bil som jeg fik fordi det var for dyrt for ejeren at få den lavet efter den havde omklamret et træ, men som mekaniker skulle jeg kun købe reservedele og de var og er meget billige så jeg havde en billig og god bil i flere år. Siden har jeg haft flere Punto'er lige fra en 55S fra 1995 - 60 S 1997 - 60 SX 2000 - 80 ELX 1,9 JTD fra 2000 . Den eneste jeg havde rustproblemer på var 55 S'eren og det skyldes montering af uoriginale skærme efter en mindre skade. Modellerne op til 1999 er ikke økonomiske med monopoint insprøjtning hvorimod modellerne fra 2000 og frem er yderst økonomiske med multipoint indsprøjtning for slet ikke at nævne JTD'eren med CommonRail turbo/intercooler, den savner jeg.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 10-02-06 22:21

Priserne på Ford Ka starter på 99.900, den er værd at overveje som et alternativ til Suzuki Alto.

Ka 1,3 kører 16,9 ved blandet kørsel. By: 11,9 Uden for by: 20,4

http://www.ford.dk/ie/ka/-/-

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 22:24

Ford Ka af ældre årgange er med stødstangsmotor og er ikke økonomiske og umulige at dreje hvis der ikke er servo.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 22:27

undskyld, men jeg tillod mig at formode, at det skal være en ældre bil hvis den skal modsvare prisen på 19.500 hvilket nok også er for lidt hvis man skal have noget ordentligt, driftsikkert og driftøkonomisk.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 10-02-06 22:31

Fiat Cinquecento 1,1 Sporting med 136.000 km på vejen ville jeg være betænkelig ved. Det kan hurtigt koste næsten det samme som en ny bil set over en periode på 3 til 4 år, og så er der alle de gange man akut skal finde alternativ transport, fordi en gammel bil er mindre driftsikker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 22:35

Faktisk skal man op på mere end den dobbelte pris for at få noget med en smule fremtid i.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 10-02-06 22:55

Okay. Tak for jeres svar. På et år vil jeg køre ca. 10000 km. Tror nogen af jer overhovedet det er muligt at holde en bil som for eksempel swift'en, uden at have den på værksted op til flere gange? Hvilken bil på markedet, til de penge jeg snakker, kan man få som værende driftsikker og økonomisk?
MVH
Billund dude

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 22:59

Der skal lidt for meget held til med med den slags biler, men man kan være heldig med japansk teknologi selv om Swift'e sandsynligvis er produceret i Ungarn (af japanske dele).

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 10-02-06 23:03

Ja, er det mon overhovedet muligt at køre i en sådan bil uden at have den på værksted et helt år. Ydermere hvad er der typisk galdt med en sådan bil, når den nu kommer på værksted?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 23:12

Der kan jeg ikke hjælpe dig. Mit kendskab til Swift'en stammer fra at jeg var ved at købe en spritny i 1997 og jeg fravalgte den fordi der var for mange lyde, knirken og knagen, under kørslen og så er den for smal. Købte en ny Punto ½ år senere og fik mere for pengene.
hvad med at ofre lidt mere og så købe en Mazda 323. Det er en mere holdbar bil.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 10-02-06 23:26

En Punto? Ruster den ikke meget, og hvor mange kilometer kan motoren mon klare? Kan man få en okay en til små 20000?

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 10-02-06 23:30

Der er med disse små biler både glade og mindre glade ejere.

Jeg har kendskab til en, der fra 1992 kørte Swift i 10 år uden de store problemer. Han havde 2 stk. på de 10 år. Der var ikke mange reparationer ud over sliddele, som der kommer på alle biler.

Der findes også ejere af Swift, som aldrig kunne finde på at købe en Swift igen. Sådan er det for det for mange af de billige biler på markedet.

Køb af brugt bil er et lotteri, specielt når det er en model, som er bygget til at konkurrere med andre lavprisbiler. Der er en grund til prisforskellen på et bilmærkes topmodel og deres billigste, og det er ikke længden på bilen alene.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 23:34

Du skal af med meget mere for at få noget der ikke er rakket af.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-02-06 10:56

for et år siden var jeg ude i samme overvejelser som dig. jeg endte dog efter ret megen grublen, med at købe en fiat panda der var ti mdr gammel. derved sparede jeg 25000 og har stadig garantien og den helt lave miliøafgift.
det er et større regnestykke, men jeg vil helt klart råde dig til at skele til den lave rente på lån samtidig med at få et kvalificeret gæt på hvad det koster i reperationer at købe en billig brugt.

jeg giver fx 700kr halvårligt i miliøafgift (en alto/ kia picanto koster ca 260).
min forsikring er væsentlig billigere og jeg har ingen uforudsete udgifter et år endnu.

en anden vigtig ting er hvorvidt du selv kan lave noget på bilen. jeg har ikke en dyt forstand på biler og turde ikke løbe an på den brugte, for jeg vil
ikke ud og låne penge til at lave den for senere.

jeg klarede økonomien ved et privat lån og kassekredit, foruden et lille års meget hård opsparing. dvs den er faktisk betalt tilbage nu og jeg har glæden af en super dejlig og velfungerende bil.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 11-02-06 16:36

Hvad siger I til en Nissan Micra 1,0? Det er da en pålidelig bil ikke? Tror I ikke den er bedre end fiat'en, alto'en og swift'en. Den kan man da få til små 20000 kr. Den er dog lidt ældre, fra 1994, men tror I ikke det ville være et bedre køb. Nissan er jo ikke ligefrem kendt for at ruste?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 17:38

Nissan er ikke de bedste japanere.
Jomfuane har gjort sig nogle fornuftige overvejelser.

Jeg ville ikke være bange for at købe FIAT igen hvis de altså ændrede holdnng i både salgs og service afd. Det har så mindre betydning ved køb af brugt hvor man får meget for pengene da FIAT ikk enyder samme popularitet som VW og dermed har en lavere brugtvognspris

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 11-02-06 18:11

Så en fiat cinquecento er ikke et helt dårligt bud?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 18:15

Citat
men lige Cinquecento er jeg ikke begejstret for.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 11-02-06 18:31

Men hvis ikke en fiat, swfit, alto og micra er noget. Hvilken bil skal jeg så have som kan køre mange km på literen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 18:43

Mange kilometer på literen, lav købspris, god holdbarhed, rar at køre i, rimeligt sikker.
Det er vel ønskelisten og det kan godt lade sig gøre, hvis vi fjerner et enkelt punkt, nemlig lav købspris.
Biler der opfylder de betingelser er sjældne og efterspurgte så de koster og i øvrigt skal vi på den anden side af 1998 for at få noget hvor benzinøkonomien er god ganske simpelt fordi de der kunne køre langt på literen er fra før kattalysatorerne. Jeg kørte i Daihatsu op til årgang 1989 og de kunne køre langt på literen, men der er hugget op på grund af rust. Det nærmeste i den klasse er Suzuki Swift, men det er ikke kvalitetsbiler og derfor vil der være mange fejl når de er nogle år gamle.
Citroën har også lavet nogle gode småbiler, det samme med Peugeot, mengamle biler har skavanker. For eksempel kan jeg nævne at FIT Punto har problemer med bageste svingarme hvor lejerne ikke kan skiftes og det samme med fastgørelse af bagbroen. Dyre reparationer.
Hvis du skulle købe en FIAT så vælg aldrig Sporting modellerne der ofte er blevet kørt hårdere end de er bygget til.
Prøv at gå på www.bilbasen.dk og søg på det du har råd til og vurder efter billeder og beskrivelse så kan vi jo tage det derfra og forhåbentlig vil flere komme med gode råd.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 11-02-06 20:09

Ville en Ford Fiesta, eller en VW polo være et bedre køb. Holder de mon bedre i længden end de andre biler jeg nævnte?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 20:42

Det mener jeg, men økonomien er ikke god.
Helt ærligt så er det et lotterispil med gamle biler og selv om jeg har en god portion erfaring og viden omkring biler så ville jeg ikke garantere for noget selv om jeg havde kigget på den.

Find en bil du "falder" for og få så en med lidt mere erfaring til at kigge på den eller endnu bedre betal en hæderlig mekaniker, så undgår du da de mest åbenbare brølere.
Det der med hvor god en bil er hænger jo også sammen med ens egne behov og hvad man forventer.
Jeg har for eksempel hørt om mange der har været glade for biler jeg syntes er noget skidt.
Alting er relativt,som en viis mand sagde.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 11-02-06 21:00

Jeg fandt en inde på DBA s hjemmeside, jeg synes den er ret så billig:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=43312546

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 21:54

Ser fin ud, men da det er en privat skal du sikre dig godt da der ikke gives egentlig reklamationsret.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 11-02-06 22:46

Hej. Jeg tænkte på om man ikke bare kan købe en brugt billig VW Polo i Tyskland og så få den indregistreret? Hvis den for eksempel er på guleplader skal man jo "kun" ligge 95% oven i købsprisen, ikke sandt?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 23:04

Jeg er ikke ekspert i import, men mener at det er mere kompliceret hvis man skal have en udenlandsk bil på gule plader især hvis den ikke er født uden sæder bagi.

Når du gør dig de overvejelser kunne du da kigge efter en brugt gulpladebil.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 11-02-06 23:19

Er det mere hensigstmæssigt at gøre det? Vil man kunne spare flere penge? Må bilen virkelig ikke have sædder bagi, hvis den skal registreres som gul plade bil?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 23:25

Nej der må ikke være sæder bagi.
På gulpladebiler, bortset fra visse busser, skal rummet bag føre og passagersæde være varerum og det skal have en bestemt størrelse i forhold til rummet med sæder.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 00:35

her er også en måde at finde ud af hvilkenbil man bør købe:
http://www.biltorvet.dk/bilguiden/bilguide_init.asp

Kommentar
Fra : nesnomisrep

Dato : 14-02-06 23:35

Et godt råd til en brugt bil, hvis den ellers skal være brugt. Køb en Toyota Starlet fra omkring 96-2000 de fåes for en 50000. Og det er den velkendte Toyota kvalitet. Har selv en 96' der har kørt 200000km og der er intet i vejen med den. kører bare. 110%. Gå efter den med 4efe motor. med 88 hk. det er en lille rap sag. Er sindsyg glad for min.