/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
radiatorflyt!
Fra : yesboss
Vist : 2268 gange
50 point
Dato : 10-02-06 15:27

hej

Jeg skal ha rykket min installation til radiator 1m. Alt er udført med pex og det hele er koblet til gulvvarmen. Hvordan lukker jeg for vandet? Vandet ska tømmes, er det så alle gulvvarmerørerne det ska det?? Det er gaskedelinstallation (Baxi).

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-02-06 15:32

bare det at du er i tvivl om hvordan du lukker for vandet ( der skal ikke lukkes , det er et lukket kresløb ) fortæller at du slet ikke selv bør starte på det uden at have en vvsmand ved siden af
at flytte indstalationen medføre vel også at der skal kobles et stykke i pexrørene , det må du ikke medmindre det er en synlig samling der kan kommes til senere

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-02-06 15:37

Jeg kan komme til senere, den ligger i skunken!! Men lukket kredsløb, kan der så ikke lukkes? Jeg har haft så meget bøvl med håndværkere, så alt hvad jeg selv kan og må, gør jeg!!! Jeg forstår godt folk fusker, for at undgå de såkaldte håndværkere!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 16:47

Vandet skal aftappes fra anlægget og når du er færdig skal der påfyldes igen.
Bredker har nu ret i at det ikke er noget at pille ved med mindre man har haft mulighed for at blive vejledt ordentligt.
Der er så meget der kan gå galt, at du i hvert fald skal sikre dig kvalificeret hjælp på stedet, men jeg forstår fuldt ud din modvilje mod håndværkerfirmaer for det er forfærdeligt så meget lort det bliver afleveret i øjeblikket og til skyhøje priser.

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 25 point
Dato : 10-02-06 16:49

Hvor du skal lukke kan ingen give dig et svar på.
Du skal slukke for din cirkulationspumpe som pumper vandet rundt i dit varmeanlæd. derfeter kan du åbne for en hane og tappe vandet af. Jeh ved ikke om dit varmeanlæg sidder i en kælder eller i et bruggers, men i nærheden af fyret sidder en cirkulationspumpe samt en hane du kan åbne for og via en slange tappe vandet af. derfeter kan ud adskille rørene og flytte din radiator. Når dette arbejde er færdige skal du igen fylde vand på hele anlægget via den slange som du tønte systemet med. Start cirkulationspumpen og fyret igen. Luft ud ved den udluftningsskrue som sidder højest oppe i systemet og fyld efter igen med vand.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 17:00

Hvis det var et oldgammel centralfyr med åben ekspansion osv. er det rimeligt simpelt, men på et gaskedel anlæg er der mange ting man skal vide mere om så få kvalificeret hjælp eller drop det.

hawaii7's kommentar viser jo kun hvor mange spørgsmålstegn der vil være og hans anvisning passer på en gammeldags kedel.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-02-06 17:23

Yes - du har sikkert det der hedder trykekspansion og ved påfyldning bagefter kan det snyde dig temmelig meget - så jeg vil også anbefale en VVS'er til at hjælpe dig.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 10-02-06 17:27

Tak for svaret hawaii7.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 17:33

Sig nu ikke, at du ikke var advaret og så held og lykke med det.