/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
skærmopløsning, hvordan ændrer jeg den?
Fra : NinaM
Vist : 574 gange
200 point
Dato : 22-11-02 10:26

Min computer laver i øjeblikket en skærmopløsning på 640*480 pix, jeg ønsker i stedet 1024*768 pix 256 colors sådan som den var før (indtil jeg kom til at lukke computeren ned på en åbenbart ufix måde). Når jeg går ind i control panel, display properties og vælger 1024*768 pix og trykker OK, så siger den at jeg skal restarte for at få den nye setting og den spørger mig om jeg vil restarte computeren.
Når computeren restarter viser den igen 640*480 pix
Jeg har prøvet at restarte via dialogbox og uden om dialogbox, da vist nok win98 har problemer med dialogboxene, men ingen af de to ting virker.
Jeg har haft problemet en gang før, hvor jeg rodede lidt rundt og det blev så sig selv igen, men jeg har ikke haft noget held denne gang.
Hjælp ønskes (helst en trin for trin løsning!).

Kommentar
Fra : smurfi

Dato : 22-11-02 10:32

Hei
Da høyreklikker du på skrivebordet ditt. Velg properties / Egenskaper og fanebladet settings. Der kan du stille både skjermoppløsning og farger.
MVH Smurfi

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 22-11-02 11:51

Hej NinaM!

Noget tyder på, at du muligvis skal installere din skærmdriver igen!

Hvis dit skærmkort er Geforce eller baseret på Nvidia så finder du drivere via:
http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Har du et ATI skærmkort eller lignende så finder du skærmdrivere via: http://www.ati.com

Men prøv først at gå ind i enhedshåndteringen og slet / fjern skærmdriveren, dernæst lukker du Windows normalt ned.
Sluk helt for strømmen og vent nogler sekunder og genstart, så vil Windows selv prøve at installere den driver der skal bruges eller spørge dig om diskette / CD hvor du har din skærmdriver liggende.

Hvis du vil have mere udførlig hjælp så skriv lige igen og gerne med oplysning om Windows vers. og dit skærmkort.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 22-11-02 14:43

Ganske som Bjarne skriver, efter dette går du ind og væger ved at højre klikke på skivebordet og i egenskaber avanceret og vælger kort her står nok optimal sæt den evt til kortstandard eller vælg selv Hz

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 23-11-02 14:33

Bjarne: Ja tak, jeg vil gerne have mere udførlig hjælp, min windows version er windows 98, men mit skærmkort? I enhedshåndteringen (device manager - min maskine er på engelsk) står der ud for display: 3Dfx voodoo banshee? Er det den der er skærmdriveren?
Jeg ved ikke om den er Geforce eller baseret på Nvidia/ ATI og jeg ved heller ikke hvordan jeg finder ud af det, det er volapyk for mig (hvis det ikke lige fremgår af ovenstående er jeg meget langt fra at være computerekspert!).
Nina

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 23-11-02 18:48

Hej Nina M
Prøv dette link der skulle være drivere du kan bruge, det er jo en ældre sag
http://www.amitech.dk/
ud pak evt, fil i et temp bibliotek og kør setup derfra hvis den ikke er selvudpakkende

Accepteret svar
Fra : frostys

Modtaget 200 point
Dato : 23-11-02 18:52

Ved check a link http://www.amitech.dk/ går du ind under e-support - download - grafikort

Godkendelse af svar
Fra : NinaM

Dato : 23-11-02 21:21

TAK!!!!
Nu virker det, det var lige det jeg havde brug for.
Tak til frostys og bjarne