/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
MOZART
Fra : freddiemercury
Vist : 1029 gange
300 point
Dato : 10-02-06 09:47

til allersidst i filmen "Amadeus" lå mozart i sygesengen og skrev sin egen dødssymfoni
som Saleri hjalp ham med at skrive ned
nogen der ved hvad den hedder ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-02-06 09:53

Requiem

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-02-06 09:55
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-02-06 09:55

jupiter symfonien

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-02-06 10:00

Faktisk var det hans komposition nr. 626, så man må sige han var ret produktiv af en der kun levede i 36 år!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-02-06 10:01

Og det var et bestillingsarbejde og ikke som filmen hævder hans egen dødsmesse!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-06 10:05

Før nogen svarer på dit andet spørgsmål, kan du slette det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-02-06 10:07
Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 300 point
Dato : 10-02-06 10:20

Kæft hvor er du stædig Mirit Jupiter symfonien som osse er hans symfonie nr. 41 er end ikke opført på soundtracket til filmen!
http://en.wikipedia.org/wiki/Amadeus_(film)

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 10-02-06 10:28

tedd -> Jep! Det er reqiuem.

Miritdk -> Mozarts sidste værk er slet ikke en symfoni, men kan godt forstå din forvirring eftersom freddiemercury fejlagtigt spørger til Mozarts dødssymfoni....

Vh fluffy

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-02-06 11:43

Citat
Senere, da det stadig ser ud til at Mozart har en lang og lovende karriere foran sig, skriver han den lystige og optimistiske opera om Figaros bryllup, og omvendt fremfører han den dystre "Don Giovanni" oven på sin fars død. Samtidig udnytter Salieri Mozarts sorg og indre dæmoner - hans følelse af at have svigtet faren - og hyrer, iført forklædning, Mozart til at skrive et rekviem - en messe for den døde. Mozart mangler penge og accepterer modvilligt. Det lader først til at skulle blive et rekviem for den afdøde far, men snart bliver det tydeligt at det er sin egen dødsmesse

herfra : http://www.filmz.dk/reviews-view.php?id=82

Citat
sit sidste leveår skrev den 35-årige komponist nærmest om kap med døden. Foruden"Tryllefløjten" blev det til "Klaverkoncert nr. 27", operaen "La clemenza di Tito", "Klarinetkoncerten", motetten "Ave Verum Corpus" og "Requiem", der dog blev færdiggjort efter Mozarts død af hans elev Franz Xaver Süssmayr.

herfra: http://www.fyens.dk/article/593665

så er det vel på plads

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 10-02-06 15:25

jeg ved ikke om I har set filmen "Amadeus" men det er den sidste symfoni som han
skriver for en ukendt person (som viser sig at være Saleri) og er ment som at være en dødssymfoni
det er ikke den som hedder "requim"
håber der er nogen der har set filmen, ellers gør det.

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 10-02-06 15:32

nu bliver jeg lidt forvirret,

hvad hedder symfonien ? er det nr 626 ? eller hvad hedder den helt nøjagtigt

jeg har vist taget fejl med hensyn til dødssymfonien

mange venlige hilsner..

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 10-02-06 15:35

Har set filmen

Og for at gentage Mirits link : http://www.filmz.dk/reviews-view.php?id=82

Det ER Requiem, som Salieri i forklædning lokker Mozart til at komponere...

Prøv at kigge her : http://www.mozartproject.org/compositions/k_626__.html

Vh fluffy

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 10-02-06 15:44

Tak for svaret tedd. og alle andre der har hjulpet mig