/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Nyt bundkort-> ingen opstart
Fra : lyhne1
Vist : 717 gange
100 point
Dato : 09-02-06 23:43

Hejsa allesammen

Så har jeg lige forsøgt at skifte bundkort på en pc, og det er da gået nogenlunde smertefrit.. Troede jeg.

Når jeg starter op, og den er næsten ved at være nået til der hvor windows logoet (XP) kommer. Så blinker skærmen blåt, med noget text, som jeg ikke kan nå at læse, og genstarter...

Kan nogen herinde give et bud på hvad der kan være galt???

På forhånd tak
Lyhne1

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-06 23:50

Du oplever en STOP fejl, som kan have flere årsager.
Prøv, at starte op i fejlsikker tilstand (F8) og under Egenskaber for system - Avanceret -vælger du start og genoprettelse hvor du skal fjerne markering ved Genstart automatisk
Så burde du kunne s hvad der sker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-06 23:58

Hvis der kun er tale om udskiftning af bundkort og ikke Windows kan man måske udelukke virus i startfilerne og fejlen findes sandsynligvis i driverfejl.
Nå r du skifter bundkortet skal du højst sandsynligt have skiftet driverne til bundkortet hvor du skal bruge den medfølgende driver cd-rom.
Den sikreste måde er at slette drivere til bundkortet i enhedshåndtering og så lade dem opdatere via cd-rom'en efter genstart.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 10-02-06 07:42

Hej BjarneD

Jeg kan slet ikke komme i windows.

Heller ikke fejlsikret..

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 10-02-06 09:10

Som regel er det nødvendigt at starte forfra når man skifter bundkort.

Altså, i med windows cd, boot fra den, formater og installler.

Mvh. Jacob

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 10-02-06 09:16

Simmaster->

Det er vel også efterhånden min konklusion...Desværre..

Ser lige om jeg kan repaire, og redde lidt, ellers formaterer jeg skidtet..

Jeg har forresten en adapter til Sata, som jeg ikke har brugt før, når jeg sætter den på min HD starter den slet ikke (altså HD) den kører slet ikke rundt..
Skulle det gerne rette sig efter formatering? eller er der noget i Bios jeg har glemt??

Lyhne1

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 10-02-06 10:42

Har ikke så meget forstand på sata, desvære, men det er noget med at man skal have en diskette med en driver på, og det skal være en floppydisk, og så skal man bede om at installere en tredjepartsdriver under installation af windows, men du må ikke hænge mig op på det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 10:51

Hvis det er med SATA skal du helt sikkert køre installationen igennem dog er jeg ikke sikker på om du kan nøjes med en reparation, men det er vel færd at forsøge.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 10-02-06 10:57

Her er en guide til installation af sata

http://www.computergeil.dk/?artikelid=4821

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 10-02-06 10:57

Hvis det ikke er med SATA skal du også køre installationen ind over hvis den ikke kan nøjes med standarddrivere, og det kan den åbenbart ikke
Du var for længe om at reagere i aftes så jeg lukkede og slukkede.

Jeg vil sige det på den måde, at du er gået i gang med noget hvor du skulle have spurgt på forhånd.

Når jeg laver den slags deaktiverer jeg alle væsentlige drivere og lukker så for derefter at sætte den nye hardware (bundkort) på og lade det installere vd genstarten så undgår man den slags som du er i nu.
STOP fejl er ikke til at spøge med.

Godkendelse af svar
Fra : lyhne1

Dato : 06-02-07 01:09

Tak for svaret BjarneD.

Undskyld ventetiden