/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fernis på trappe
Fra : gubbierne
Vist : 7112 gange
150 point
Dato : 09-02-06 17:10

Hej...
Vi har en gammel trappe fra 1934... Der er fernis (tror jeg det hedder) på trinene, vi har smeltet det af med en varmepistol, fordi det var helt krakeleret. Men det er kommet så langt ned i træet, at det stadig er brunt efter smeltning. Ville ellers gerne ha haft fyrtræet frem, men pyt... Nu er mit spørgsmål så, hvad gør vi nu... Kan man smøre fernis på igen og kan man stadig få fernis? Hedder det overhovedet fernis? Det må godt se ud som om det er kirsebærtræ eller noget i den stil.... Håber nogen kan hjælpe... Tak

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 160 point
Dato : 09-02-06 17:21

du kan gå til din farvehandler og få en bejdse i den farve du måtte ønske ...Efter et lag af dette kan du give din trappe gulvlak...Jeg ville også vurdere sådan noget som skibs lak da dette er utroligt slidstærkt...Men du må nok give den nogle gange for at få den rigtige dybde..
Du har jo stadig muligheden for at afsyre din trappe for at få den sidste lak fjernet -det kan du gøre med en blanding af kaustisk soda og tapet klister (husk gummihandsker og briller) Efter at den er tørret op igen kan du slibe den med mellem sandpapir -Derefter tørrer du den af med oxalsyre som gør træet meget lysere...
Det er et stort arbejde men du får til gengæld en trappe med det rette antikke "look"
Men du må lakkere under alle omstændigheder

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-02-06 17:25

Afhøvling fjerner vel også fernis?

Hanne

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-02-06 17:43

Jeg ville slibe først, for at få det brændte helt af.
Hvis du godt kan lide strukturen i træet, ville jeg bruge trip-traps upigmenterede træbehandlingsserie, der giver et godt slidlag - men skal genbehandles fra tid til anden.
Jeg undgår helst fernis - men jeg er osse god til at falde op/ned af trapper

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : gubbierne

Dato : 13-02-06 22:08

Jeg har bestemt mig for, at male trappetrinene mørkegrå, altså uden at man skal kunne se årene i træet... Nu er der så èn der siger, at det kan være at resterne af ferniset bobler op, når jeg maler over... Er det rigtigt? Jeg har købt en go hæftegrunder...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-02-06 22:31

Hvis du bruger vandbaseret maling ovenpå fernis, kan du godt risikere det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-02-06 10:56

Hvis du vælger at male dem så er du nødt til at bruge en vandbaseret maling med høj glans og eventuelt lakere den med vandbaseret lak for at den skal kunne tåle sliddet.
Vi har lige haft samme bøvl med vores loftstrappe, det tog lang tid at afsyre, skrabe, varme og slibe den ned, men det lykkedes rimeligt, nu er den malet med hvidpigmentert vandbaseret panelmaling (for ikke at trække fernissen op) og derefter to gange lak ovenpå for at det ikke skal slides.
Den hvidpigmenterede maling skal males vådt i vådt da den tørrer hurtigt ned og bliver som den lægges på. Vi har stadig strukturen i træet synlig.

Godkendelse af svar
Fra : gubbierne

Dato : 16-02-06 23:47

Tak for svaret sverola. Da jeg prøvede at male trappen med hæftegrunder, krakelerede det fuldstændig... Så jeg blev nødt til at gøre det på din måde... den hårde metode

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 18-02-06 11:04

Selvtak........... Tja jeg har set hvilket arbejde det er at vedligeholde en træbåd....Men hvor bliver det flot bagefter .Jeg kan dog tilføje at på en båd giver man måske 5-7 gange lak med mellem slibning .Og de næste 5-7 år er det bare nødvendigt at letslibe hvert forår og give et par gange lak for at holde den fin... Så hvis du engang hvert andet år lige matsliber og giver et enkelt strøg holder den trappe i mange år...