/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Barsel / Penge ??
Fra : gamle61
Vist : 461 gange
100 point
Dato : 09-02-06 10:18

min søn flyttede d,1/3/05 sammen med en ung pige , han var kommet sammen med i 5 år , han er smed og tjener ca. 300.000 og hun får SU på VUC Viborg
Nu har de bestilt en lille , måske en lille smule uventet , og det passer med at hun går fra til barsel i forbindelse med sommerferien - hun ønsker at fortsætte og uddanne sig til at være ernærings assistent - hun henvender sig til studievejlederen, og får at vide at det glæder hende at svigerdatteren vil læse videre - og at hun håber at hun kan klare sig økonomisk i barselsperioden - og det er det sidste vi ikke rigtig forstår, for det kan de da ikke , og som pensionist kan jeg ikke hjælpe.
Spørgsmålet er findes der ikke regler for barsel for studerende, vi har kigget rundt på IT - men kan ikke finde ud af det
Der må være en måde hun kan overleve på , så hun kan læse færdig bagefter
på forhånd tak - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-06 11:07

Du kan læse om SU reglerne her

http://www.su.dk/

Klik på "Du er forælder" så bliver du vejledt til flere sider. Der er flere måder at modtage SU på i en barselsperiode.

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 100 point
Dato : 09-02-06 12:21

Som jeg forstår dit spørgsmål afslutter din svigerdatter sit studie på vuc til sommerferien. Det er ret afgørende for om hun kan få su under barsel, om hun er påbegyndt den meste uddannelse inden hun har termin. Hun skal altså være studieaktiv på uddannelsen, jeg tror det er en måned inden hun føder, hvis dette ikke er tilfældet, men hun skal føde f. eks. i juli eller august kan hun ikke modtage su efter fødslen.

Hun kan der imod få bistandshjælp, men ikke hvis hun er gift med din søn. Det tjener han for meget til.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-06 12:52

Hvis det er en ny uddannelse hun vil starte på, så er det sikkert svært med SU.

Hvornår skal hun føde?

Hun kan rette henvendelse til de sociale myndigheder i kommunen, der kan hun få svar på hvor meget de vil hjælpe.

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 26-06-06 20:47

Tak for svaret viviborgen.alt jævnede sig - hun er blevet sendt i aktiviring i 1½ måned og får derefter barsel af kommunen - mvh. gamle61