/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Ang barnets tarv
Fra : sunspirits
Vist : 1095 gange
128 point
Dato : 09-02-06 07:34

Jeg har en søn der skifter bopæl og skole når tingene ikke er sjovt mere det ene eller andet sted. Sidst han valgte at flytte hjem til mig igen, sagde jeg udtryklig at han skulle blive hos mig og gøre sit skolegang færdig til og med 7 klasse. Både far og søn sagde at det var de med på. Det skal lige indskydes at han har skiftet skole for 3 gang, i tiden fra 3 til 6 klasse. Nu kommer min søn med at han vil flytte tilbage til faderen og han er ikke færdig med den nye 6 klasse. Jeg får ingen opbakning fra faderen om at holde fast i den beslutning, nu er det tilfældet at eksmanden bor ikke lige rundt om hjørnet ellers var det ikke noget problem. Så er mit spørgsmål hvad kan jeg gøre jeg synes ikke at en dreng skal ping ponge frem og tilbage fordi græsset er grønnere på den anden side. Kan jeg overhovedet få hjælp fra statsamtet til at sætte en stopper for denne leg???????

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 09-02-06 07:40

Lige umiddelbart synes jeg måske, at du skulle prøve at kontakte Børns Vilkårs Voksen telefon. Tror de ville kunne hjælpe dig med at finde en rigtig løsning, og hvordan du fører den ud i livet og sådan.

De findes på nr 3555 5557

http://www.boernenettet.dk/ForForaeldre/TopLinks/Kontakt.aspx der kan du se mere herom :)

Men jeg vil også sige, at det går ikke at han konstant skifter skole !

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-02-06 08:27

Hvem har forældremyndigheden?

Noget andet er, sådanne unger kan jo være ganske stædige og gøre, hvad det passer dem. Taler af erfaring, har 4 knægte.

Uagtet hvad, så har du da flere muligheder:

Statsamtet vil givet hjælpe, hvad med skoleinspektør, hvor han går nu? Jeres læge kan hjælpe, det samme kan skolepsykolog.

Har han problemer i skolen? Bliver han mobbet? Er han bagud p.g.a. de mange skoleskift?

Han skal bestemt ikke skifte bopæl og skole som det passer ham.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 09-02-06 09:26

Det er rigtig godt, at I kan finde ud af at være to forældre selvom i er skilt, men et kammer lidt over for jer synes jeg. Drengen kan ikke holde til at skifte skole så ofte. Nu går han i 6. klasse og det at bygge et godt netværk op blandt kammeraterne betyder mere for hans trivsel end forældrene i denne periode. Det er derfor vigtig, at han ikke skifter skole igen.

Hvis drengen iøvrigt ikke har problemer i skolen, så ville jeg gøre det klart for faren, at han ikke skal flytte igen. Han kan jo ikke flytte skole uden din tilladelse.

Jeg kan fornemme, at I ikke har problemer med samværet og det gør det altså noget nemmere. Prøv at forklare både drengen og hans far, at det vil give drengen problemer på længere sigt, ikke så meget af faglig karakter, som af sociale årsager.

Sig til drengen at han jo mister sine venner hver gang han flytter, måske tænker han ikke så langt. Det kunne jo være, at han spiller dig og faren lidt ud mod hinanden og et godt trumfkort er at sige han vil flytte, hvis han ikke kan få lov til det han vil det ene sted, så kan han måske det andet.

Prøv at løse sagen mellem dig og faren, hvis du blander myndighederne ind i det på et for tidligt tidspunkt, kan faren føle sig truet og gå i baglås, hvilket kan ødelægge det ellers fornuftige forhold, som det lyder til at i har omkring drengen.

Kommentar
Fra : sunspirits

Dato : 09-02-06 09:53

Hej viviborgen

Desværre er det ikke muligt at tale fornuft hverken til far eller søn, at jeg føler det nødvendigt at drage myndigherne ind i det. Og du rammer plet ". Det kunne jo være, at han spiller dig og faren lidt ud mod hinanden og et godt trumfkort er at sige han vil flytte, hvis han ikke kan få lov til det han vil det ene sted, så kan han måske det andet." ........
jeg har fundet en del mails fra 2003-2005 hvor der sker denne kamp frem og tilbage
Nu har jeg bare ikke lyst til at lege med mere så derfor dette bøn i håb om at skabe ro og rammer omkring mine børn

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 09-02-06 10:35

Du kan jo bruge statsamtet, som tilbyder samtale til din og faren. Det er ikke så drastisk, men de kommer heller ikke med en 'dom'. I skal selv tale jeg frem til en løsning.

Du kan jo nægte, at drengen skifter skole og gøre det helt klart for faren og drengen, så kan han ikke stille så meget op. Drengen kan jo ikke bo hos ham og passe sin skole, så han kan altså ikke flytte. Det kan godt være, at det hjælper, at knægten opdager, at han ikke kan manipulere med dig.

Det kan så i værste fald ende i en sag om forældremyndigheden, men drengen er så stor så man vil lytte til hans ønsker, men også argumenter, så hvis de er for tynde er det ikke sikkert, at de bliver efterkommet.

Men det er ikke en situation at ønske sig, hverken for drengen, dig eller faren.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-02-06 10:53

Hvem af jer har forældre myndigheden. et barn i den alder har normalt ingen rigtig ret til at rykke sådan rundt. da i blev skilt må den ene af jer have haft ham fast, med fast adresse. men ja det der er ikke særlig smart. Han skal bo fast et sted og så må han færdiggøre den skole. Se at få fat i stats amtet og snak med dem og sagen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-02-06 11:04

Jeg er helt hundrede procent enig med viviborgen, men har lige en tilføjelse.

Drengen har helt tydeligt problemer i forhold til at tackle konflikter/problemer, som han tydeligvis foretrækker at smutte fra, frem for at løse og stille sig tilfreds med.
Har du overvejet at kontakte skolen, så du kan få et godt samarbejde i gang med hans lærere om disse problemer?
Dette her er ikke noget, der stopper, hvis han ikke får det lært. Og det er lige nu, og bestemt i sidste øjeblik, du siger fra overfor manipulationen. (Som ganske givet udspringer af drengens egen følelse af utilstrækkelighed)

Husk på, at du ved, hvad der er bedst for drengen - han ved, hvad han har lyst til, du ved, hvad han har behov for. Forsøg at skyde den dårlige samvittighed til side, det du gør nu, er virkelig at tage ansvar som forældre..

Jeg ønsker jer alle held og lykke med det! Jeg håber meget, at du og din eksmand kan komme til en fælles forståelse til gavn for drengens bedste.

Vaxen

Kommentar
Fra : sunspirits

Dato : 09-02-06 15:00

Tak til alle som har besvaret mit spørgsmål så godt som muligt. Sagen er desværre endt hos statsamtet og jeg har ingen muligheder for at få min søn hjem nu. Hverken politi eller statsamt kan gå ind og bede drengen om at flytte hjem til mig igen, da han er 12 år og må bestemme hvor han må bo. Det er hvad der kommer ud af at være samarbejdsvillig og indgå fælles forældrermyndighed.
Det er frustreende at det skal ende på denne måde.
Jeg har pendlet rundt hos rådgivere hele dagen for at ende med at ophæve fællesforældremyndigheden
Knus sunspirits

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 09-02-06 16:11

Du har vel ikke skrevet under på at overgive forældremyndigheden endnu. Den kan jo stadigvæk være fælles selvom drengen er hos faren.

Jeg kan forstå, at situation var langt mere tilspidset end jeg fik indtrykket af i formiddags. Din søn var altså taget hjem til faren og ville ikke hjem og kom derfor ikke i skole. Er det rigtigt tolket?

Kommentar
Fra : sunspirits

Dato : 09-02-06 16:26

Hej vivi
Nej jeg har ikke givet afkald på forældrer myndigheden endnu men forsøger at drage en børnesagkyndig ind i sagen. Ja du har tolket rigtigt at min søn var taget hjem under påskud af at han var syg og ville gerne ligge syg hjemme hos faren. Så får jeg meldingen at han bliver hos faren. Jeg kan intet fortage mig fordi drengen er 12 år og må bestemme hvor han vil bo.........

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-02-06 18:34

Sun, hør her:

Få skolen til at hjælpe dig, det er jo halvulovligt at "tilbageholde" knægten, så han ikke kan passe sin skole.

Det er da muligt at han selv kan bestemme hvor han vil bo, men han kan sandelig ikke bestemme om han vil i skole.

Sygdom, bed om en lægeerklæring.

Du skal vist til at stille de store kanoner frem.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 09-02-06 18:58

Det kan altså ikke passe at drengen selv kan bestemme hvor han vil bo, når han sådan rykker frem og tilbage efter forgodtbefindende.

Jeg vil foreslå dig at kontakte en advokat, søge fri process og så få søgt den forældremyndighed alene. Opgiv den IKKE frivilligt, for du lyder som om du bedst kan varetage drengens interesser. For derefter er der altså INGEN fortrydelsesret.

Jeg synes du skal melde dig ind på www.singlemom.dk hvis du ikke er der i forvejen. Der er meget støtte og gode råd at hente fra en masse andre enlig mødre i alle tænkelige situationer. Der er mange der er kommet videre fra håbløse situationer fordi de har set tingene fra en lidt anden vinkel.

Iøvrigt, når i har fælles forælsdremyndighed går statsamtet ikke gerne ind og blander sig. Hvis man ikke selv kan finde ud af tingene indbyrdes forældrene imellem, så må man ophæve den fælles...

Pøj pøj

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 09-02-06 19:02

Og nej det er ikke ulovligt for faren at "beholde" barnet når myndigheden er fælles.

Han kan ikke bare selv bestemme hvor han vil bo, men hans mening vil nok blive hørt, men bestemt ikke være altafgørende.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-02-06 00:17

Det er ikke en god sag for faren´, når han holder barnet hjemme fra skole, så smøg ærmerne op og angrib. Du har ikke noget at tabe, du kan kun vinde.

Men husk, at tænke på drengen i alt kaos.

Kommentar
Fra : sunspirits

Dato : 10-02-06 08:28

Hej vivi
Jeg kan ikke få drengen hjem heller ikke under tvang det fik jeg at vide i statsamet. Jeg skal hele systemet igennem med en retsag........Og drengen kan og vil ikke indse det er for hans egen bedste
Nu er det bare mig der må tage rollen som den voksne og stå fast når han om 3 mdr vil tilbage til mig. Jeg må være den voksne her i forholdet og sige: "legen stopper her makker du bliver hos din far til din skolegang er færdig"
Men jeg har kun et at sige; hvor er faren et stort røvhul!!!!! at få drengen hjem under dække af at han er syg og så beholder ham hjemme.
Kan I alle have en god weekend håber at andre kan lære af denne situation og ikke falder i som jeg gjorde

Accepteret svar
Fra : sniperdk

Modtaget 128 point
Dato : 02-03-06 02:26

Næste gang han vil flytte fra dig til hans far, så gør som min mor sagde til mig for snart 25 år siden....

Sig at hvis han flytter til farmand, så skal han blive der til han er færdig med skolen !! (præcis som du skriver oven over)
Jeg glemmer aldrig hvor meget jeg måtte tænke mig om ! Jeg følte ikke at min mor svigtede eller ikke ville have mig, for jeg fik forklaret at ingen af forældrene kan holde til det. Jeg valgte dog at bo hos min far, men det gjorde ikke kærligheden til mor mindre. Og det skal du bare huske!!

Da drengen ikke er bortført eller tilbageholdt mod sin vilje, så kan sagen godt blive meget grim hvis i begynder at slås om ham. Og det kan i værste tilfælde ende med at han får et anti-parti mod én af jer. Faderen viser at hans søn selvfølgelig er velkommen hos ham, og det samme gør du. Det er det forældre skal gøre !!!!

Jeg har selv en søn på 12 år og jeg ville ikke tillade ham at spille mig og min ex ud mod hinanden ret mange gange. Hvis ikke din ex-mand sætter en stopper, så skal du gøre det næste gang han vil vende ryggen til dig.

Godkendelse af svar
Fra : sunspirits

Dato : 02-03-06 07:12

Tak for svaret sniperdk. Jeg holder af min søn, men er kommet frem til jeg gider ikke "lege" med mere når han synes at græsset er grønnere på den anden side. Hen får besked at blive hvor han er til han er færdig med skolen men er altid velkommen i weekend og ferier

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 02-03-06 12:51

Selvfølgelig holder du af knægten !

Han ved også han er elsket af jer begge. Og han har det måske sværerere end du tror. Han kan nemt føle at ved at vælge den ene forælder så sårer han den anden...
Du har strukket dig så meget du kan og det vil han elske dig for. Derfor er der intet forkert i at hvis han kommer til dig igen, ja så skal du give ham det endelige ultimatum hvis han vil flytte igen igen..

Jeg forstår du føler din ex er en røv, men stadig ville han være en større røv hvis han ikke åbnede døren for hans søn. Held og lykke !!