/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skimmelsvamp i kælder - Sygdom
Fra : Nuserpigen
Vist : 3206 gange
500 point
Dato : 09-02-06 02:00

Hejsa

Vi bor til leje på 1.salen i et meget gammel hus...

Vi har boet her i 4 år...

Kælderen er meget fugtig, og det ligner sne som gror på væggen.... Kan det være skimmelsvamp?

Kan det evt. trække op i vores lejlighed og give et dårligt indeklima?

Grunden til jeg spørger, er at min kæreste nu for 3. år i træk har lungebetændelse, og er små syg

flere gange årligt...

Lægen mente, at grunden til at han bliver syg så tit, er dårlig indeklima og røg... Vi lufter ud flere

gange om dagen....

Lejligheden er i sig selv ikke særlig tæt....

Vi kan bl.a ikke bruge de indbyggede skabe i soveværelset, da tøjet kommer til og lugte og bliver

klamt og røre ved.... I det indbyggede skab i badeværelset, dannes der om vinteren kondens...

Hvordan kan vi undersøge om der er et dårligt indeklima, og skal eventuelle udgifter dertil betales

af udlejer...?

På forhånd tak for hjælpen

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-02-06 02:40

Hej Nuserpigen. Nu er Kandu jo et sted hvor man stiller spørgsmål og måske får svar.

Jeg har læst hele din fortælling, og du stiller dette spørgsmål:

Citat
Hvordan kan vi undersøge om der er et dårligt indeklima, og skal eventuelle udgifter dertil betales af udlejer...?

I har boet der i mere end 4 år, og I har vidst at der voksede SNE på væggen i kælderen.
Hvis du TROR på SNE i en kælder, tror du sikkert også på Julemanden.
Helt ærligt, hvor dumme har I lov til at være? En almindelig væg der ikke er udsat for angreb af noget som helst, står squ da ikke i en kælder og ser ud som om der pludseligt er faldet SNE?

Tænk jer da lige lidt om.

Du spørger:
Citat
Kan det være skimmelsvamp?

Kan det evt. trække op i vores lejlighed og give et dårligt indeklima?

Svaret er: JA. I et så gammelt hus, der er dårligt vedligeholdt, er der næsten garanti for at hele huset er fyldt med forskellige svampe. Disse vil ikke kun nedbryde huset, men også gøre beboerne syge. At I har en billig husleje (måske) bør ikke forhindre jer i at flytte så hurtigt som muligt. Jeres nuværende bopæl er direkte livsfarlig.

Du skriver selv at huset er MEGET gammelt, og du VED at kælderen er MEGET fugtig.

Du ER jo i virkeligheden ikke "DUM I NAKKEN" vel? Så tag nu at flytte fra den "rotterede" så hurtigt som muligt.

Kærlig hilsen

Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-02-06 05:26

HEHE Fandt du en der ikke havde BL dig LOOL MEn du fortsætter ufortrødent med at svine folk til, og kan slet ikke lade være at forklare dem at de er dumme.

Psykoarne... Der er kun een herinde der konsekvent er indehaver af den titel..... DIG. Du er dum som et bræt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-02-06 06:13

Hvad så Modbydelige lille KLAMME KLUMME? Kan du nu IGEN ikke svare på spørgsmålet?

Du læser spørgsmålet, men kan ikke svare, fordi din hjerne er for lille. I stedet vælger du at vente indtil der kommer en anden ind, som du SÅ kan kommentere.

Meningen er jo IKKE at man skal kommentere andres svar. Det har du bare aldrig fattet. Du har dermed bevist at du er dybt syg i roen.

Det ved Nuserpigen også godt, hun har været Kandu'er længe før du lærte at bruge et tastatur.

Se så at få den pind klippet i stykker din lille tåbelige idiot.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-02-06 06:18

LOOOL PSYKO.... Du skal bare være glad for at der er een der ikke har blokeret for dig.... endnu.

Men fortæl mig lige (ikke fordi jeg tror du kan) hvorfor havde du nødig at fortælle nuserpigen at hun var dum? Hvorfor kan du ikke bare hjælpe uden absolut at skulle svine spørger til?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-02-06 06:20

Troede og håbede naivt, at din sygdom havde gjort dig en anelse mere ydmyg i tilværelsen, men det håb er bristet.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 09-02-06 08:41

Hej Nuserpigen

Hvis det var mig der boede der - var jeg flyttet lige på stedet.
Jeg har selv boet i sådanne en bygning, og jeg var syg konstant med allergi og forkølelser m.m.
Da jeg fandt noget andet og bo i, forsvandt mine skavanker

Jeg ved ikke hvad slags svampe der er i jeres hus, men hvis det er skimmelsvamp, så se og komme væk der fra.
Skimmel svamp kan give andre farlige sygdomme med tiden. Man har mistanke om at skimmelsvamp kan give visse forme for kræft.

Så flyt så hurtig i kan.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 500 point
Dato : 09-02-06 08:47

Sig mig Arne, er der ingen grænser for hvor ubehageligt du kan opføre dig. Du er ubetinget det mest ubehaglige menneske der færdes på Kandu, lille Arne (og det var ikke højden jeg kommenterede). Opfør dig dog ordentlig din klaphat, og hold dig væk fra kandu, når du har fået for meget rødvin (også hvis det skulle træffe du ikke havde)!!!

Det er noget skidt Nuserpigen. Det er slet ikke usansynlkigt tingene hænger sammen som du tror. Desværre er jeg bange for at "rigtige" indeklimaundersøgelser kun foretages af teknologisk institut. Og dette koster bunker af gysser.

Umiddelbart ville jeg melde mig ind i LLO. De kan hjælpe og rådgive. Og i den kælder, ville jeg aldeles pronto pronto opsætte en affugter. Disse kan oftest købes for relativt få penge i byggemarkeder og sommetider Bilka. Indstil den relativt lavt - det kan ikke blive for tørt. Du skal have tørret boligen helt ud. Det holder svamp ikke af. Husstøvmider dør simpelthen af tør luft. Gennemgå jeres rutiner. I bør ikke tørre tøj indendørs osv.

Og bryder du dig ikke om Arne? Så hop ind på hans profil og blacklist ham.....Han er utålelig, når han skriver som ovenfor, hvilket han desværre ofte gør!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-06 08:50

Hov - i bor endda på første sal. Det er slet slet ikke godt. Fat i udlejer. Han skal gøre noget ved den kælder. I jeres egen lejlighed kan en affugter ligeledes hjælpe gevaldigt. Men huset lyder usundt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-06 08:52

Er der lavet aftræk eller ventilation fra bad? Emhætte?

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 09-02-06 09:50

3773 -> Det er korrekt at svampe skal have fugtige forhold for at kunne formere sig. Og derfor er det bedste man kan gøre for at UNDGÅ dem, at have et relativt tørt indeklima...

Men hvis skaden er sket, og der ER kommet svamp, SKAL man have fat i proffesionel hjælp for at få det fjernet. For hvis man tørrer det angrebne rum helt ud, bliver de mikroskopiske svampesporer en del lettere, og de bliver derfor nemmere luftbårne.

En helt udtørret svampespore er ikke større end 1/1000 del millimeter, og har et fald på mellem 1-10 millimeter per time, og bliver derved nemt ført rundt i huset med det naturlige airflow...

Så i og med der allerede er et svampeangreb i gang, ville det være ret dumt at begynde at tørre rummet ud...

Der er mere info her : http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Skimmelsvampe/EFP1.htm

Vh fluffy

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-06 09:53

Yes fluffy, skidtet skal væk. Og fugten skal væk. Udlejer skal aldeles pronto have fikset den kælder (og muligvis resten af boligen)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-06 09:58

Men jeg er ikke enig i af lade være med at få rummet udtørret. Og det anbefales heller ikke på siden. Men muligvis vil en kontinuerlig udluftning samtidig være at foretrække, netop for at få de luftbårne sporer ud. Men så er det pludselig ikke bare lige mere.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 09-02-06 09:59

Hej Nuserpige

Der er ingen tvivl om, at jeres lejlighed er for fugtig.
Det kan skyldes dårlig ventilation, manglende isolering - eller måske et utæt
vandrør et eller andet sted. (Vores nabo har lige måttet renovere deres hus for ca. 100.000 kr p.g.a. et utæt vandrør, der gav fugtighed i soveværelset.

Svampebelægninger kan udvikle sundhedsskadelige toksiner og forringer kroppens modstandsevne.
På kort sigt kan i bruge en affugter (ca. 1000 kr) til at nedsætte fugtighedsgraden.
Rodalon kan bekæmpe svamp.
På længere sigt skal årsagen findes og rettes. Jeg vil tro at der er en utæthed i systemet.

Mvh

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 09-02-06 10:07

Nu var den side lige den bedste jeg kunne finde i en ruf

Det at gøre noget som helst ved det selv, bør slet ikke være en mulighed. Det er udlejers ansvar at bygningen er i forsvarlig stand...

Der skal simpelthen proffesionelle folk til, og de skal jo ikke bare fjerne svampeangrebet, men også forebygge at det sker igen. Derfor vil det jo være formålstjentligt at det angrebne rum fremstår så naturligt som overhovedet muligt. En af diagnosticeringsmetoderne er jo netop en måling af den relative fugtighed i luften såvel som vægge, gulv og loft. derfor vil en udtørring af rummet kunne ødelægge en del i forhold til "detektivarbejdet". Samtidigt med at man ved udtørringen frigiver flere svampesporer end da rummet var fugtigt.

Men alt i alt : Fagfolk!! Og gør intet selv for at afhjælpe problemet!!

Vh fluffy

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-02-06 10:09

Ja, jeg tror også at huset er direkte usundt...både som bygning/beboelse og som beboerne som opholder sig i det.
Jeg har oplevet hos én af mine kollegaer i deres lejlighed, at den ventilator som skulle udlufte i badeværelset, var FØRT DIREKTE UD I HULMUREN, hvor den fugtige luft ikke havde en chance for at slippe ud i det fri, men blot blev "opmaganiseret" i selve muren/huset...sådan noget skal jo give dårligt indeklima.
En umiddelbar løsning er som 3773 påpeger, at få en affugter til at (ud)tørre de enklete rum/hele huset inkl. kælderen. Men I er på sigt nødt til at finde årsagen til fugtproblemmerne!!! Selvfølgelig bør I flytte til en mere "sund" bolig, men problemmet bliver jo ikke løst i jeres nuværende lejlighed af I flytter, desværre
Så find frem til "ondets rod" når I har fået affugtet huset i første omgang. Det er faktisk med helbredet på spil hvis I fortsætter med at leve i det usunde indeklima.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-06 10:18

Nuserpigen

Det er svamp, der er i kælderen, formentlig i hele huset.

Dette er også grunden til at din kæreste ofte er syg.

Udlejer skal bringe det i orden hurtigst muligt for egen regning.

Så du skal kontakte udlejer, hvis han/hun ikke vil gøre noget så sig, at du vil gå rettens vej. Som tidligere nævnt, meld dig ind i LLO http://www.lejerneslo.dk/

Jeg forstod din beskrivelse af den svamp, der ligner sne.

Tag dig ikke af arne.jakobsen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-02-06 10:22

"Rimfrosten" eller "sneen" på kældermurene er god gammel "mursalpeter", selvom det ikke har en dyt med nitrat at gøre. Det er sulfatholdig væske, der har opløst en smule af mørtlen og udfældet den som gibs i fine filigraner. Det er ikke farligt. Det er derimod husets tag. Jeg vil gætte på utætte skotrender og sternbrædder og vindskeder og hvad alt det mærkelige deroppe heddersom burde være helt og tæt og burde hindre regn, slagregn, snefald og snefygning i at komme ind i loftetagen og sive ned gennem hele hytten. Og fylde den med svamp ovenfra. Men det i kælderen er uskadeligt.
FLYT/FLYGT før hytten braser sammen over jer og anmeld stedet til den lokale boligkommission, hvis den slags stadig findes.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 09-02-06 11:37

Nuserpigen>
Bor der nogen i stueetagen, og har de samme problem?
3773 har fat i det rigtige!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-06 12:08

Hej, nuserpige. Husk at du kan bortvise (blackliste) de brugere, der er grove eller uforskammede i dit spørgsmål.

Og så vil jeg sige, at jeg har selv boet i et gammelt hus fra 1922. Nede i kælderen var der sådanne hvide belægninger som du beskriver, -der godt kan minde om sne. Og det er ret sikkert det, som pbp kalder mursalpeter. Og uskadeligt.

Skimmelsvamp starter tit som sorte prikker og dukker oftere op i huse, som er tætte og kolde.

Jeg bor nu i en bebyggelse, der blev opført i tresserne. Dengang var der ingen oliekrise, og derfor lavede man uisolerede varmerør i krybekældrene i stedet for at gøre en masse ud af at isolere husene. Og husene har sikkert været gode at bo i dengang.
--Så skulle man til at spare på olien, og derfor isolerede man varmerørene. Og det resulterede i svamp i kældrene og under tagene, som heller ikke var isolerede. Også bag møbler kom der skimmelsvamp. Og under tæpperne i stuerne.
---Det endte op med at blive nok Danmarks største renoveringssag, hvor man måtte genhuse 624 familier i ca. 7 måneder før man havde fået nogenlunde løst problemerne. Faktisk blev AL træværk fjernet, og kældrene blev gravet ud og isoleret og der blev lagt nye tage med rejsning.

Jeg tror ikke, at din kærestes sygdomme har noget med skimmelsvamp at gøre. Det kan være, at jeres lejlighed er for utæt, så din kæreste bliver kold og får træk, men netop gamle utætte huse er ikke så tilbøjelige til at blive ramt af skimmelsvamp.
Jeres skab i soveværelset kunne I lade stå åbent, og så sørg for at have god varme på i rummet. Tit bliver rum klamme og væggene kolde fordi man sparer på varmen. Og et dårligt isoleret gammelt hus er DYRT at varme op.

Det bedste i kan gøre, er at skrue op for varmen over hele lejligheden. Udluftningen sørger det utætte hus jo for, men kortvarigt åbne vinduer et par gange om dagen når I har god varme på, det kan gøre underværker for luftfugtigheden.

Og så selvfølgelig: Nul røg..............

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-06 12:42

Du behøver sådan set ikke undersøge OM der er dårligt indeklima, for det er der vist ingen tvivl om, at der er.

Hvis der i kælderen lugter "muggent/hengemt/ er der skimmelsvamp,
Det er dem der giver lugten.
Ellers kan det som en anden nævnte, skyldes salte der trækker ud af murværket.

Men samtidig fortæller du om tøj der lugter i skabene, hvis det er samme lugt, er der ingen tvivl om skimmelsvamp.
Og der skal heller ikke dannes kondens inde i skabe.

Og den eneste måde at udrydde skimmelsvamp, er godt med varme, samtidig med god gennemluftning.

Og så selvfølgelig at reparere bygningen, så fugtproblemerne fjernes.

Så du bør henvende dig til ejeren og bede vedkommende om at få udbedret og repareret huset, for der er stor sandsynlighed for, at det er derfor din kæreste bliver syg.

Og hvis ejeren stritter imod, kan I henvende jer til lejernes landsorganisation, LLO og høre hvad I ellers kan stille op med ejeren.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 09-02-06 15:52

Hejsa

Tusind takker for alle indlæggene
Tager ikke hensyn til arne´s sure opstød, det er let og springe over...

I badeværelset er der et lille tagvindue som kan åbnes, ellers er der ikke andre muligheder for udluftning i det rum... og i køkkenet er der en emhætte, og et vindue som kan åbnes...

Vi lufter ud flere gange dagligt, og lukker ikke for varmen, når der luftes ud, da radiatorene er meget gamle, og det varer en evighed inden de bliver kolde...

Det hjælper ikke og have skabene åbne i soveværelset, ihvertfald ikke om natten, så bliver der hundekoldt derinde....

På 1.salen er der 2 lejligheder... Efter hvad vi kan forstå er den anden lejlighed også en del utæt...

I underetagen er der erhverv og en lejlighed... Lejligheden er lige blevet lavet, før var det også erhverv...

Vi har før påpeget overfor udlejer at lejligheden er utæt, men fik det svar, at huslejen er billig, og vi nok skulle regne med og betale til ekstra varme... Det mente han gik lige op...

Vores udgift til varme ligger på 8000 kr om året, og lejligheden er på ca. 90 kvadratmeter...

Vi er meldt ind i LLO, da vi tidligere har haft problemer med udlejer....
Vil prøve og kontakte LLO i eftermiddag, og høre hvad de mener, vi skal gøre....

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-06 15:59

Hvis der er svamp i huset, så skal udlejer udbedre skaden.

Hvad er en billig husleje?

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 09-02-06 16:03

Huslejen ligger på 3100 plus forbrug....
Vi bor i nordjylland....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-06 16:06

Et vindue der kan åbnes er ikke nok iht BR95. Så skal der være mekanisk ventilation. I småhusreglementet forlanges det ikke, men den gælder vist ikke her.

8000 kr i varme på 90 m2 er bestemt ikke galt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-06 16:07

Det lyder temmelig billigt, vil jeg medgive!
Men det er jo noget skrammel, hvis man bliver syg af at bo der!

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 09-02-06 16:28

Hej NSP

Jeg tror at det du beskriver som "sne" er salpeterudslag, det har andre også beskrevet ovenfor. Det er ganske ufarligt, og det forekommer ofte i ældre huse, ja sågar også i helt nybyggede. Årsagen til at det kommer er fugt. Gamle huse er bygget på en måde så (især kælderen) trækker jordfugt op i væggene, fugten kan komme temmelig højt, hvis der ikke er indbygget en fugtspærre i konstruktion. Før i tiden blev kældre mest brugt som lagerrum, til kul, koks m.m., kartofler og mange andre ting så da betød lidt fugt ikke så meget. Kondensfugten og mug i skabe tyder mest på dårlig (eller ingen) isolering. Det er altsammen velkendt i gamle og uisolere huse. Men hvis huset ellers er stærkt og stabilt, taget er tæt skuller der ikke være fare på færde. Men det er sikkert dyrt at fyre op. Kan du ikke leve med de problemer et gammel hus uværgeligt giver så er der naturligvis kan et at gøre, nemlig flytte i noget nyt.
Hvilket betyder at varmeregningen nok vil falde betydeligt, men også at huslejen stiger væsentlig.

Det er dit valg

MVH

SkipperSej

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-06 16:44

Skru op for varmen...

Alternativt skal huset renoveres, og det kan jo betyde en væsentlig huslejestigning...

Jeg betaler 5000 kr i varme for et rækkehus/lejlighed på 45 kvadratmeter.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 09-02-06 17:54

Jeg har snakket med LLO, de råder os til og få snakket med udlejeren... Det vil vi så gøre i morgen...
Vi overvejer også på det kraftigste og flytte.... Vi vil gerne flytte i eget hus, så håber vi snart finder et der passer til os...Vi vil helst undgå, og flytte i en anden lejlighed....
Men snakker med udlejer i morgen, så håber der sker noget....

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-06 18:22

Held og lykke med det.....
Eget hus er altså det bedste...

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-02-06 23:58

Hej
Jeg vil lige blande mig med et par bemærkninger: som vicevært/varmemester i en bebyggelse fra umiddelbart før oliekrisen, ser jeg ind i mellem lejligheder, hvor der er fugt problemer. Der er begyndende skimmelsvamp, typisk i bad eller soveværelse. Det viser sig oftest, at det skyldes folks adfærd, idet de, når man går dem lidt på klingen, ofte må indrømme, at der f.eks. tørres tøj i lejligheden, ligesom det er ganske normalt, at man ikke gider gøre sig den ulejlighed, at tørre badeværelset af efter bad. Våde håndklæder bliver ofte smidt over en radiator e.lign.
Nusserpige: Udviser du og din mand sådan en adfærd? HVIS DET ER TILFÆLDET, SÅ START MED AT ÆNDRE ADFÆRD. Vådt tøj eller håndklæder, indeholder en frygtelig masse vand. Når tøjet tørrer, har du vandet i luften som vanddamp. Dette fortættes igen til vand, på alle kolde overflader, der kan give grobund for skimmel. Det ses plamager af små sorte pletter, typisk startende i hjørner eller andre steder, hvor der er stillestående luft (f.eks. i/bag klædeskabet - tøjet isolerer, så varmen ikke kan komme derind). Jeg siger ikke I gør sådan, men hvis i gør, så hold op med det, selv velisolerede nye og tætte bygninger kan ødelægges på denne måde.
Du skriver i dit spørgsmål, at lejligheden ikke er særlig tæt. Det er selvfølgeligt ikke rart at bo eller opholde sig i træk. Er der nogen ventillations kanaler nogen steder, og virker de, eller er de stoppet til, "for at holde på varmen"? Sæt nogen tætningslister på vinduerne, eller køb jer nogen forsats ruder, der er tætte. I kan da muligt vis tvinge jeres udlejer til at gøre det, men jeg synes at kunne fornemme, at det er en privat udlejer i bor hos, så i kommer garanteret til at betale forbedringerne mange gange i årene fremover, når først han har sat huslejen op efter forbedringerne, og her kan LLO sikkert ikke udrette ret meget. Det er nok billigere, at i køber dem selv. Så kan i jo også sælge dem til den næste lejer, hvis i en dag vælger at flytte.
Salt udtrækket i kælderen, kan komme fra mange ting, bl.a. et utæt tag eller en utæt tagrende, men det burde udlejeren sgu da selv være interesseret i at få undersøgt - det er da hans hus, der bliver ødelagt! Hvad bliver rummet forøvrigt brugt til - det er vel ikke en tørrekælder - vel .
Bortset fra det med adfærden, har jeg ikke noget at tilføje til de foregående indlæg.
Vh

Finn

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 16-02-06 23:13

Hejsa
Jeg afventer svar fra udlejer...
I må undskylde den lange ventetid...
Tak for hjælpen til alle...

Hilsner fra Nuserpigen