/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Startproblemer
Fra : thomazo
Vist : 1146 gange
200 point
Dato : 08-02-06 19:32

Hejsa
Jeg har startvanskeligheder på min Gilera Runner. Den kan godt starte efter lang tids forsøg med elstart(den starter lige før batteriet går dødt). Og når den først er startet kører den. Jeg synes der er en fin blå gnist på den, har skiftet tændrør+hætte, har renset karburator og tændrøret bliver vådt når det er monteret(har også forsøgt at give den en snaps), har tjekket membraner og de ser fine ud, har tjekket de forskellige ledningsforbindelser og kan ikke finde nogen fejl.
Der er fint med kompression, og den trækker når jeg endelig har fået den startet. Kan ikke starte den med kickstarter, andet end når den lige har været startet, for da er der ingen problemer, og den starter uden problemer (også med elstart).
Jeg har prøvet at måle på tændingsdelene, men kan ikke umiddelbart finde nogen fejl, men er dog ikke helt klar over om jeg bruger de rigtige værdier som udgangspunkt. (Har brugt Haynes scooter bog som guide).

Det vil sige, den gnister der er kompression og den får benzin.. Den skal sgu da starte!!!

Den kan bare ikke starte når den er kold. Er der nogen forslag til hvad mit problem kan være??

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 08-02-06 19:49

Jeg tror at den er gal med din karburator.
Kunne godt lyde som om at din svømmer ikke lukker godt når svømmerhuset er fyldt, og den derfor slipper benzin ind i motoren når den er står.

Stiller du den på centralstøttebenet, eller på sidestøttebenet?
Det sker vel når den står på sidestøttebenet?
Se også efter om dit luftfilter er gennemvædet af benzin.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 08-02-06 19:58

Stiller den altid på midterbenet, der er ikke sidestøtteben på. Jeg har benzinhane på, som jeg lukker for når den står stille.(jeg har haft det problem du nævner med svømmeren)
Luftfilteret er tørt.

for øvrigt..tak for den hurtige respons:)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-02-06 20:30

Tændingsdelene er jo ok, når gnisten er fin blå.
Enten får den for lidt eller for meget benzin.
Hvis den får for meget, så startes den ved at holde gashåndtaget i bund, så den udluftes. Problemet er så skidt i din svømmerventil.
Hvis den får for lidt at leve af, så er din tomgangsdyse stoppet, eller autochokkeren er defekt, og du skal ikke give gas når den startes. Ellers vil et par fingerbøl benzin i karburatoren eller gennem tændrørshullet vække den øjeblikkelig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 08-02-06 20:33

hehe, havde lige besvaret et andet spørgsmål og så stod din der.
Du kan bøje den lille nål på svømmeren 1mm måske 2mm opad, så den lukker tidligere.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 08-02-06 20:56

Jeg har haft karburator skilt ad og tjekket at der løber benzin igennem, uden bundkar på. Det løber fint igennem svømmerventilen. Har også prøvet at starte den både med fuld og uden gas. Jeg har prøvet at give den en smule benzin direkte gennem tændrørshullet.
Den står indendørs og der er nogenlunde varmt, så burde den ikke kunne starte uden choker?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-02-06 21:23

Jo, det er helt klart den burde kunne starte uden chokker, når der er over 15 grader.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 05-03-06 16:16

Hej igen.. har lige været væk et stykke tid

Kan ikke få noget til at virke. Den har stadig voldsomt startproblem, og når den endelig starter er den begyndt at hakke meget i det. Nu har jeg endu en gang renset karburator med trykluft, haft alle skruer ude og blæst igennem... samme resultat. Har tjekket luftfilter, der ser ok ud. Har forsøgt med og uden automat choker monteret.. og lige lidt hjælper det. Når jeg hælder en lille smule bezin direkte gennem tændrørshullet er resultatet det samme. Ved snart ikke hvad jeg skal stille op..

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 05-03-06 17:58

Du skal starte uden at give gas, men det kræver at du stiller tomgangsskruerne præsis.
Den store fingerskrue løfter jo kun spjældet, og med den stilles en rimelig hastighed.
Med den lille stilles blandingsforholdet til tomgang, og den skal stilles så motoren går hurtigst.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : thomazo

Dato : 23-04-06 18:46

Tak for svaret pallebhansen. Så kører svinet sgu igen. Tændingen viste sig ikke at være så god alligevel. Jeg endte med at skifte tændspolen, og så startede den sgu. Tusind tak for hjælpen.