/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Afskaffelse af Landbrugsstøtte
Fra : nullerbullerpige
Vist : 587 gange
100 point
Dato : 08-02-06 15:22

hej!
Jeg søger nogle sider om hvad der vil ske hvis landbrugsstøtten bliver afskaffet i EU

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-06 15:29

http://www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2004/danmark%20f%C3%A5r%2010/25.htm

De landmænd jeg kender, siger de ikke kan eksisterer hvis støtten fjernes??

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 08-02-06 15:49

det som nordsted1 siger er delvis rigtigt
der er ikke noget landmændene hellere vil end at få fjernet støtten
det kan også godt lade sig gøre at få det til at køre uden støtte , men det kræver at støtten fjernes i alle lande , uden undtagelse , ikke kun i EU og at forbrugeren vil betale det , som det koster at produksere varene
så teoretisk kan det godt køre , men i praksis , bliver det svært at få alle lande med på en gang
og sikket ramaskri der vil komme hvis folk skal til at betale hvad det faktisk koster at produksere varene
så rent realistisk , har det lange udsigter , at støtten kan fjernes helt

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-06 17:25

http://www.tekno.dk/pdf/projekter/p04_BIOSAM-foedevareudbuddet.pdf

Læs dette indlæg af Niels Kærgård så får du det svar du er ude efter...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Sonia112

Dato : 29-03-06 17:29

Støtten flyttes til østlandene og landbruget nærmest afskaffes her.
Det har hele tiden ligget i kortene:
1. lavede inflation så ejendompriserne og dermed ejendomskatterne steg så meget at landbrugerne ikke kunne få det til at hænge sammen
2. Så sendte de dem på støtten og sikrede at de, der skulle aftage deres produkter havde næsten eneopkøbsret, så priserne kunne trykke
3. Efter atter nogle år og landbrugerne var blevet afhængige af støtten, så tog de den fra dem camoufleret af forskellige omlægninger af støtten først, så det blev alt for tydeligt
4. Så gik først malkekvægsbesætningerne nedenom og hjem og siden fulgte meget af det andet

Et eksempel om danske forhold:
Antallet af landbrug blev efter EF-direktiv-planen reduceres fra 137.100 i 1971 til 71.600 i 1993. Antallet af malkekvægsbesætninger faldt fra 86.000 i 1972 til 14.800 i 1995. Malkekvægsbestanden samlet var 1.125.000 i 1972, i 1994 var den 685.000 stk. Det var netop for køernes og landbrugernes skyld vi skulle indmeldes i EF fremgik det af en af tilhængerplakaterne i 1972. Dette fremgår af Kai Pedersens veldokumenterede artikel "Løgnen og virkeligheden" i Frihedsbrevet nr. 6. Årgang 1995.
kilde: http://www.lilliput-information.com/hed/sand/sand7.html

Sonia

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 30-03-06 07:10

Tak for svaret sverola.