/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kobberør.
Fra : jesper.s
Vist : 3089 gange
100 point
Dato : 08-02-06 13:26

Hej.

Jeg skal opsætte kobberrør til vand. Nu vil jeg spørge om man kan bruge kompressions fittings til bløde kobberrør, eller skal det være hårde kobberrør for at man kan bruge dem?

På forhånd Tak!

Jesper Skrøder.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 110 point
Dato : 08-02-06 13:46

CONEX KOMPRESSIONSFITTINGS Kompressionsfittings til bløde og hårde kobberrør.
http://www.lkvvs.dk/dokument/..%5Cpdf%5CDK_11_A_1_1_0408_screen.pdf

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 08-02-06 13:50

Det kan du godt. Du skal bare være opmærksom på, at de endnu ikke er godkendt i DK. Det er de i Tyskland, så det kommer nok også her. Det er bare vigtigt at du skærer dit bløde rør med en rigtig rørskærer, så det ikke klemmes sammen. Har selv gjort det, og det holder.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 13:52

Jesper... CONEX kan bla. indkøbes her http://www.billigvvs.dk/R%F8r%20&%20Fittings/Conex%20Fittings men dit lokale byggemarkede eller VVS mand har dem også - med garanti.
Ja! CONEX kan benyttes på begge typer, læs det link jeg vedhæftede i første svar

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-06 13:58

Ikke for noget, men hvorfor ikke bruge PEX. Det er om muligt endnu nemmere at have med at gøre!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 14:03

Helt enig med 3773 PEX er lettere at have med at gøre, men mon ikke det er samlingerne ved vandhaner / armarturer, der menes. De er af kobber... pex og kobber samles fint med kompressionsfittings... og jeg har aldrig hørt at de skulle være "ikke godkendt". De medfølger, sidder på 9 ud af 10 armaturer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 14:05

NB: Hvordan kan CONEX opnå et VVS-nummer hvis de ikke er godkendt?

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 08-02-06 14:09

Det er til en opvaskemaskine. Kan jeg bruge PEX-rør til det. Jeg tænker på om de kan klare vandtrykket i København.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 08-02-06 14:09

OK, jeg taler ikke om fittings, men om kompressions-muffer til afløsning for de gamle lodde og klemrings-muffer. Altså til samling af kobberrør.

Sorry

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 14:12

Sagtens... du skal bare huske på at PEX fås til både koldt og varmt vand, så se dig lige for

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-06 14:13

Pex er såvidt huskes tryktrin 16, så der har du ingen problemer.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 14:14

og ja!!!! Du kan sagtens samle kobberrør med en kompressionsmuffe
Den her er ø 15mm men du kan få dem i akke størrelser
http://www.billigvvs.dk/Rør%20&%20Fittings/Conex%20Fittings/b89bc15aa00a757811f177ca139e7911.html

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-06 14:14

Hele min vandinstallation blev skiftet til pex. Det er død-nemt at arbejde med.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 14:15

NNBB: Husk støttebøsninger, hvis du vil trække PEX-rør

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 14:19

Til sidst (fra mig)
Hvis dine kobberrør er blevet for hårde, kan de blødgøres ved udglødning. Varm den røde og afkøl hurtigt i vand... så er de bløde igen

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 08-02-06 14:22

Hmm, ser at Conex omtales som værende kompressionsmuffe, men den har dog omløber og klemring. Der findes en muffe, som samles helt uden brug af værktøj. Det var den jeg talte om

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 14:26

Hmmm! Ikke mit sidste indslag så...
laksepote... 'den ville jeg ikke benytte, da de har en "tildens" til at "glide" af. Hvis du vil være sikker, så benyt typen med omløber og klemring.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 08-02-06 14:34

OK, mine holder endnu, og var perfekte, da de skulle monteres et sted hvor jeg ikke kunne komme til med en nøgle. Alternativet var lodde-muffer, som er en del mere besværlige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-06 14:35

Bløde rør pex eller kobber SKAL have støttebøsninger og må ikke laves som skjulte samlinger.
Der er forskel på støttebøsningerne til pex og kobberrør.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 14:38

laksepote... så lever du livet farligt
Citat
OK, mine holder endnu, og var perfekte, da de skulle monteres et sted hvor jeg ikke kunne komme til med en nøgle. Alternativet var lodde-muffer, som er en del mere besværlige

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 08-02-06 14:42

Der er ikke tale om skjulte samlinger. Og nej, jeg lever absolut ikke livet farligt (i den henseende). Samlingerne er lavet i et vådrum, og sidder desuden i spænd, så de ikke "glider"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 14:45
Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 08-02-06 14:50

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 14:55

Takker for points