/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Halv eller kvart?
Fra : Nakita
Vist : 703 gange
23 point
Dato : 21-11-02 21:19

Vi har en diskussion i familien.

Mine børns bedsteforældre er:

Svensk farmor - dansk farfar
Svensk morfar - dansk mormor
begge forældre er danske.

Er børnene halvsvenskere eller kvartsvenskere????

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : Random

Dato : 21-11-02 23:21

Hej Nakita
Vil mene de har halvt svensk og halvt dansk blod i årene... altså er de halvsvenske, ligesom deres forældre :)
mvh
rnd()

Accepteret svar
Fra : viv

Modtaget 23 point
Dato : 22-11-02 16:25

hej Nakita.

Da Far og mor,slægtsmæssigt set,er halvsvenskere,er begge børn det,man kalder kvadroner - altså kvartsvenskere...1/2 x 1/2 = 1/4.

Men er de født i Danmark er de såmænd "bare" danskere ! (men med kvadratisk blod,ku`man måske sige

Kommentar
Fra : Random

Dato : 22-11-02 16:37

@Viv
Er de så også kun kvart-danskere, da far og mor slægtmæssigt er halv-danskere? (efter samme argument).
Og hvis ja, dvs. 1/4 svensk og 1/4 dansk, hvad er den sidste halvdel så?

mvh
rnd()

Kommentar
Fra : viv

Dato : 23-11-02 12:31

Hej Random.

den sidste halvdel er ikke sådan lige at,gøre rede for....
Den består af alt det,der indgår i de tidligere aner..og kan altså i princippet være opdelt i uendeligt mange dele....forestil dig at,den svenske farmor havde en svensk forældre og en polsk...så vil en del bestå af polsk og der vil være lidt mere svensk...men hvor kom så disse forældre fra ?..sådan bliver det ved....

Det er usandsynligt at der kun er svenske og danske aner i slægten og nøjagtigt ligeligt fordelt,men HVIS det var tilfældet..ville man kunne sige om børnene at de var ÆGTE halvsvenske.....men det er der vist ingen her i verden der er,tror du ????

Hvis vi havde alle oplysninger fra en slægt,fra menneskets oprindelse,ville regnskabet komme til at se ganske anderledes ud...men da det kun er teoretisk muligt,regner man slægtandelen ud på ovennævnte måde...og dertil skulle vi nok se,at få sat computeren til,at regne det ud for os.

vh Viv.