/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Regler for Copyright?
Fra : rolandkorg
Vist : 736 gange
50 point
Dato : 08-02-06 09:06

Hej...
Hvornår må jeg bruge Copyright-tegnet nederst på min hjemmeside, hvad betyder det egentlig ? og koster det noget at beskytte sine elementer på siderne ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 09:19
Kommentar
Fra : peque

Dato : 08-02-06 09:19

Du må benytte dette for at beskytte dine ord og valg af billeder mm på din hjemmeside!
Om det koster noget at registrere dine ting ved jeg ikke, men du kan jo på andre måder vælge at beskytte dine billeder mm på din hjemmeside, men uanset hvad - kan en dygtig IT person altid stjæle fra din side.

Det med selve beskyttelsen er godt nok kun en stakket frist, for uanset hvad senere hen når det kommer til en retsag, skal du nok kunne bevise at personen har stjålet fra din side, så bevisbyrden er din! Jeg bruger det selv på mine sider , men om det hjælper generelt - tror jeg sgu ikke...

Der er kun en måde at gøre dette , beskyt dine biblioteker på hjemmesiden og derefter beskyt dine side imod markering/højreklik mm ved hjælp af diverse javascripts..
Det er nok der jeg tror løsningen til dette spørgsmål findes!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-02-06 09:22

Du må bruge copyrigth tegnet som du lyster

Som udgangspunkt er al meteriale du selv har skrevet/tegnet/udviklet på dine sider belagt med copyright (ophavsret) uanset om du skriver eller angiver dette på anden måde eller ej. Det koster ikke noget og den der overtræder dine rettigheder kan straffes iflg. :

http://www.ytringsfrihed.dk/love/ophavsretsloven.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-02-06 09:25

Har du speciel grafik (..et firmalogo for et eksempel?) kan du mønsterbeskytte dette som en yderligere sikkerhed mod at nogen forbryder sig mod din ophavsret.

http://www.zacco.dk/zacda/moensterbeskyttelse.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 08-02-06 09:26

Jeg er klar over at der er mange regler for området, det er en firma-hjemmeside det skal stå på...
Når jeg laver en side ud fra en skabelon i mit hjemmesideprogram kommer det selv med, men igen... alle skriver det på deres hjemmesider og det ser da osse lidt kosmetisk professionelt ud

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 08-02-06 09:30

Okay, men hvad betyder det helt præcist det der står??

Kig lige nederst på siden engang: Copyright © 2000-2005 kandu.dk

det er særligt årstallene jeg tænker på.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 08-02-06 09:31

Det er et ret kompliceret emne du stiller spørgsmål i

Jeg har flere hjemmesider på nettet, alle med copyright. Det er ganske gratis og bruge.
Men det hjælper ikke et klap, hvis du laver hjemmesider du sælger videre. Der skal du i en kontrakt udførlig beskrive hvad det er du ønsker og have copyright på.

For et par år siden var jeg i retten med en hjemmeside jeg havde designet, - som var blevet solgt videre til tredje part.
I retten valgte man og skelne imellem ”designet komponenter, altså grafik”, billeder som jeg havde taget og kodning.
Grafik og billederne var jeg beskyttet af ”lov om ophavsret”. Men retten krævede at jeg kunne bevise, at det var mig der havde fremstillede disse billeder og designet grafikken. Det kunne jeg uden problemer. Så der fik jeg ret i min sag.

Kodningen kom der en masse diskussion ud af. Men det ende med et forlig i min sag.

Men kig ind på disse hjemmesider, de forklare en masse om din ret.Det er et ret kompliceret emne du stiller spørgsmål i

Jeg har flere hjemmesider på nettet, alle med copyright. Det er ganske gratis og bruge.
Men det hjælper ikke et klap, hvis du laver hjemmesider du sælger videre. Der skal du i en kontrakt udførlig beskrive hvad det er du ønsker og have copyright på.

For et par år siden var jeg i retten med en hjemmeside jeg havde designet, - som var blevet solgt videre til tredje part.
I retten valgte man og skelne imellem ”designet komponenter, altså grafik”, billeder som jeg havde taget og kodning.
Grafik og billederne var jeg beskyttet af ”lov om ophavsret”. Men retten krævede at jeg kunne bevise, at det var mig der havde fremstillede disse billeder og designet grafikken. Det kunne jeg uden problemer. Så der fik jeg ret i min sag.

Kodningen kom der en masse diskussion ud af. Men det ende med et forlig i min sag.

Men kig ind på denne hjemmeside, den forklare en masse om din ret.
http://www.kum.dk/sw527.asp
http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 08-02-06 09:35

UPS - fik hvis sat teksten ind to gange

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 08-02-06 09:37

Helt i orden arnely, man forstår vel altid en tekst bedre anden gang man læser den

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-02-06 09:43

arnely -> Jo flere gange man gentager noget ...jo mere rigtigt bliver det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 08-02-06 10:42

Det med årstallene kunne jeg også godt tænke mig at få uddybet. Skal de rettes hvert år eller sætter man bare startåret på?? Lisbeth

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 08-02-06 10:47

LA5 øhh jeg er ikke helt med

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 08-02-06 10:50

Prøv at kigge nederst på siden...
Copyright © 2000-2005 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.
Hvad betyder årstallene ?

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 08-02-06 10:53

Jeg tro som ikke det betyder andet end kandu vil være sikker på at de har copyrigt på deres produkt i den periode.
Men de skulle måske lige for rettet 2005 til 2006

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 08-02-06 10:56

Jeg ville gætte på at siden har eksisteret siden 2000 og nu til 2006, men jeg ved det ikke

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 10:58

Copyright er tidsbegrænset. På en bog og en artikel kan man kun holde copyright i 70 år, derefter bliver værket givet frit. Derfor angives Copyright med årstal. © Finn Hansen, 2005. Hvis værket er omarbejdet og revideret, da skrives en periode som for eksempel således: © Copyright, 1998-2003.

Kilde: http://www.leksikon.org/art.php?n=5022

Accepteret svar
Fra : arnely

Modtaget 50 point
Dato : 08-02-06 10:59

Hov - prøv lige og klikke på

Copyright © 2000-2005 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.

Godkendelse af svar
Fra : rolandkorg

Dato : 08-02-06 12:58

Tak for svarene

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 08-02-06 14:48

Tak for point rolandkorg