/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Ledninger i mast
Fra : ahh8881
Vist : 3182 gange
180 point
Dato : 07-02-06 20:21

Jeg skal have trukket ny ledning i masten til vindmåler, men savner et godt tips til at trække den nye ledning med masten liggende på land.
Hvordan undgår jeg at ledningen vikles om fald i masten ?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-02-06 20:49

Gennemfør ledningerne med noget andet stift kabel.(antennekabel)

Du har vel andre ledninger i masten,
afmonter ledninget til feks. toplanternen, bind en lang snor i ledningerne, og træk ledningerne ud.
når de er ude i bunden , så binder du de nye ledninger med i snoren, og trækker retur.
sådan ville jeg prøve.

pøj-pøj

Mvh. Jørgen

NB. husk at snoren skal sidde godt fast
Det er ikke sjovt, hvis det skiller sig ad midt i masten.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-02-06 08:57

Hej
Nu ved jeg jo ikke hvilken båd/mast det drejer sig om, men i langt de fleste master ligger der et rør hvori kablerne er trukket.
Hvis du fjerner mastetop eller mastefod vil du kunne se det.
Mastetop/fod er normalt fastgjort med rustfri popnitter som skal bores væk.
Ellers er fremgangsmåden som natmaden beskriver, men træk en ekstra "tynd" ledning med igennem og lad den sidde, så du har den som "træksnor" for en anden gangs skyld.
Hvis du ikke kan få flere ledninger igennem røret vil jeg anbefale at trække kablet til vindmåleren ned langs agterstaget og fastgøre det med strips.
Det er aldrig godt at have kabler til at ligge og slaske rund i masten.
Kom igen hvis du har flere spørgsmål ang. dette.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 180 point
Dato : 08-02-06 13:45

Et andet godt gammeldags råd er at bruge en rensespiral til kloakafløb når masten er afmonteret. mankan også med lidt held lade en møtrik med en sytråd "glide igennem" masten når denne holdes lidt på skrå (2 meter er rigeligt). Så "fanger du sytråden i den anden ende evt. med et stykke bøjet svejsetråd og binder nu et stykke sejlgarn i (det er trods alt stærkere end sytråden til at trække den nye ledning igennem med)

PS: Den med møtrikken her er også sådan vi gør når masten er monteret på båden
Held og lykke

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : ahh8881

Dato : 08-02-06 22:16

Tak for svaret pallenoc.