/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux og Wondows LAN
Fra : drblah
Vist : 1080 gange
20 point
Dato : 07-02-06 20:17

Hej

Jeg går og tænker lidt i at skifte til Linux men er stærkt i tvivl. En ting som jeg gerne vil have slået fast er: Kan en computer med Linux oprette LAN forbindelse til en computer med Windows.
det ville nemmelig ikke være så fedt at lave netværk med vennerne hvis de forskellige systemer ikke kan snakke sammen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 20:54

En ting er, at etablere forbindelse, men da det er forskellige platforme er det begrænset hvad der kan deles.
Det er grunden til, at jeg holder fast i Windows for hvem er ikke træt af MS monopolagtige ageren.

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 07-02-06 22:28

Jeg er ikke helt enig med BjarneD.

Selvom Linux kører på en Fat32 platform og Windows benytter sig af en NTFS platform, så er der igen problemer med at kunne skabe forbindelse mellem disse systemer.
Der er forskellige programmer der kan installeres på Linux-systemet der gør den kompatibel til at kunne kommunikere med Winodws.

Hvis du er i tvivl, så vil jeg råde dig til at gå ind på www.linuxin.dk og søge i de udemærked artikler og tråde.

Jeg håber at du vælger at benytte dig af Linux og de ufattelig mange muligheder systemet har - og ikke mindst så er det gratis og sikkert.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 22:40

Forbindelse kan etableres, men selv om der findes tværkompatible programmer er der alligevel ikke meget at dele.
Det er jo de problemer der er årsag til at mange af de firmaer der har forsøgt sig med den type programmer har måttet give op.
Jeg har selv anvendt OpenOffice, men bruger det ikke meget længere fordi det ikke er fuldt kompatibelt med MS Office og det giver mange problemer.

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 08-02-06 10:49

Kør begge dele :)
Partitioner eventuelt din harddisk i to dele, og så start med at installere Windows. Linux magter nemlig sagtens at kunne operere med et andet system i baggrunden.

Man kan snildt sætte en LANforbindelse op under Linux med en Windows maskine, og de vil uden problemer kunne snakke sammen.

Men som andre herinde også beskriver, så er problemet nok manglen på kompatible programmer.

Kommentar
Fra : drblah

Dato : 08-02-06 16:26

jeg har også selv tænkt på dette. skal den del med Linux på så være Linux formateret? eller er der en Linux som kan køre på NTFS?

Accepteret svar
Fra : Uranus

Modtaget 20 point
Dato : 21-02-06 05:15

Der findes Linux OS som kan oven på Windows2000/XP
fx http://www.colinux.org/

1. hvis du skal kunne spille på computeren, der findes et kommercial program for at kunne køre windows baseret spil, Et program der hedder WineX og den kan findes på http://www.transgaming.com/

2. med hensyn til fildeling mellem Windows og linux findes der et program der hedder samba http://www.samba.org/.

3. Linux kan godt læse NTFS partition, og den kan man kompilere eller kan installeres fra http://www.linux-ntfs.org/

4. man kan også læse og skrive linux partition fra Windows med programmet der hedder Ext2fsd og den kan hentes fra http://ext2fsd.sourceforge.net/ (windows program.).

5. med hensyn til windows kompatibel programmer, der findes der emulator der hedder wine, og den kan hentes på http://www.winehq.org, eller kan man købe et program der hedder CrossOver Office som kan blandt andet køre Microsoft Office 2003, XP, 2000 og 97 pakker, den kan findes på http://www.codeweavers.com. ellers som nævt openoffice er en mulighed.

Med venlig Hilsen
Uranus

Godkendelse af svar
Fra : drblah

Dato : 23-03-06 13:59

Tak for svaret Uranus.