/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Forsikring og vandskade
Fra : invisible
Vist : 4073 gange
200 point
Dato : 07-02-06 19:03

Hvornår kan man få forsikringen til at hjælpe/betale ?

Jeg har en del skjulte vandrør i vores hus fra 1977, nu kan jeg til min skræk høre at min vandalarm står og hyler og hjulet ikke står helt stille når alt er lukket.

Har lukket alle haner, toiletter m.m. men hjulet flytter sig stadigvæk en lille smule.
Alarmen kan dedektere vandspild ned til 0.8L pr time, og ifølge vandmåleren er det disse mængder som lægger ud.
Hvordan kan jeg finde ud af hvilket rør der er hul i ????
Vil min forsikring acceptere dette som en rørskade, når vandet ikke ligefrem fosser ud ?
Forsikringen acceptere jo ikke en brandskade, hvis der ikke er åbne flammer.

Så man skal vel passe på ikke bare at ringe til forsikringen, så måske hellere vente til røret er sprunget "helt" lægt.

Vi havde et blotlagt rør som gik læk for et år siden, så det er vel ved at være tid til at der ryger nogle af de skjulte rør.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-02-06 19:06

Der er ingen vej uden om. Kun forsikringsselskabet kan svare på dine spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 07-02-06 19:11

Jeg går ud fra du har tegnet en forsikring på skjulte rør. Når du har sådan en skal forsikringen dække, og det kan kun gå for langsomt, med at få stoppet lækagen, ellers kan det også udarte sig til svamp mm. Vi har selv haft mange rørskader, og ved af bitter erfaring, at sådan noget skal laves med det samme. Så ring til dit forsikringsselskab i morgen, så kommer der en med et måle apparat, til at måle fugten, og er det i et vandrør, kommer der en tv-inspektion på.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 07-02-06 19:46

Jeg har en forsikring som dækker udvidet rørskade incl. skjulte rørskader.

Hvad kan man forvente at selv komme til at betale ud over selvrisikoen ??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-06 19:51
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-06 19:52

Ups Skriv "vandskade" i søgefeltet - sorry

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 19:54

Hos os var det sådan at alle rørskader blev dækket 100%, med undtagelse af en vandskade i køkkenet, der fik vi "kun" et beløb til at male vores køkkeninventar, det var ikke til at redde, og var også gammelt, så vi valgte så at købe nyt. Men alle håndværkere, tv-inspektion, affugtere, fliselæggere vvs-mænd, mm alt blev dækket.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-06 20:09

0,8 liter/time, det er alligevel knap 20 liter/døgn, så få du bare fat i forsikringen så hurtigt som muligt.

Du har, for at forsikringen vil dække, pligt til at "standse og begrænse skaden", så den ikke udvikler sig yderligere eller forårsager større følgeskader end nødvendigt.

Og selvfølgelig er det en rørskade når der løber næsten 20 liter ud i døgnet, spørgsmålet kommer så bare bagefter, om forsikringsselskabet vil forsøge at krybe udenom, under henvisning til slitage, altså tæring og ælde af rørene.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 20:12

Vores rør var alle gamle, en rørskadeforsikring dækker selv om der er slitage, mig bekendt, er der ikke nogen der skifter skjulte rør, brækker gulve/indkørsler mm op bare pga alder

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 07-02-06 22:28

Måleren bevæger sig ikke ret meget lige nu, så jeg vil konsultere min VVS mand imorgen, og siden forsikringen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 22:36

Det lyder som en rigtig god ide. Pøj pøj med det videre forløb