/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundeudstillinger
Fra : brokke44
Vist : 2708 gange
50 point
Dato : 07-02-06 16:05

Hvad er jeres mening om hundeudstillinger og bedømmelsesformen ?

Har været på x antal udstillinger med forskellige hunde - Hovawart.
På een udstilling fik vi ck med hele farveskalaen - næste gang et lille forkølet rødt bånd (samme hund).
Tendensen har været at dommere fra Sverige og Østeuropa giver os højeste karakter, medens Vesteuropæiske dommere giver os lavere bedømmelser.
Kan det virkeligt være rigtigt ? Og er det virkeligt nødvendigt at "gå" efter udstillinger med de "rigtige" dommere ?
Har flere gange påtalt det i klubben, men ingen kan/vil give et entydigt svar.
Jeg er naturligvis obs på, at vi kan have en dårlig dag og har taget dette i betragtning.

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 07-02-06 16:17

Hej Brokke44

Umiddelbart vil jeg ikke give dig ret. For mig er det positivt at dommerne ser forskelligt på vores hunde. Nogle vil have kraftige knogler, andre et godt udtryk og endnu andre et flot løb. Men når dommerne ikke dømmer ens omkring temperamentet, koger jeg over. Nogle dommere vælger ikke sky og angste hunde fra, hvilket jeg kan gå helt amok over.

Så længe at din hund får rødt bånd (1. præmier) følger den jo standarden for racen. Hvilke hunde der så efter dommerens smag har kvalitet (CK) bedømmer han jo selv.

Jeg har prøvet en weekend (dobbeltudstilling) hvor min ene hund om lørdagen vinder unghundeklassen ved én dommer og om søndagen bliver kippet (= 0) af en anden dommer pga. løse haseled. Der var jeg vred, for de haseled var også løse om lørdagen, men det lagde den dommer ikke vægt på, hvilket er helt forkert. Det er en avlsfejl, og hunden skal derfor ikke bruges i avl, men blev avlsgodkendt.....???? Det fatter jeg ikke!

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 07-02-06 16:18

Ja, det er desværre ofte sådan, at dommerne dømmer "snor" og ikke hund. Derfor er det tit opdrætteren selv som viser sit opdræt i ringen, selv om hunden ejes af en anden. Jeg tror det er svært at gøre noget ved, vi har selv stået med en tæve som fik certifikat og tre uger senere var hun på udstilling igen og fik en 2. præmie...

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 16:18

Jeg kan kun give dig ret, jeg har godt nok kun været på to udstillinger med min hund, og der var der også stor forskel på udtalelserne, første gang et rødt bånd, anden gang en guldgaffel !!men det kom nu ikke bag på mig, for det hørte jeg allerede på den første udstilling, af to hundeejere der stod og talte sammen, øv er det ham, hvis vi bliver bedømt dårligt, så er der heldigvis en udstilling igen osv.

Jeg ved ikke om de andre ting de andre udtalte er korrekte, men hvis det er rigtigt, at en hvid hund ikke må pudres (kalk?) fordi dommeren så ikke rigtigt kan bedømme farverne, så forstår jeg ikke at man kan tillade åbenlyst at stå i hallen og gøre det.

Jeg har droppet udstillingerne, det var efter min mening alt for hysterisk og kunstigt

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-02-06 16:20

Det kan være meget nødvendigt at gå efter de rigtige dommere. For ved mange udstillinger er der jo mange forskellige hunde. Nogle dommere bryder sig generelt ikke om en bestemt race eller et bestemt udseende. Det kan være meget forskelligt fra udstilling til udstillig hvilken bedømmelse du får. Du skal ikke tage det så tungt, men måske bare vælge udfra hvilken dommer der er. Men som sagt har de forskellige meninger sådan nogle.

Vi har selv prøvet det med vores boxer hund....

Men man skal heller ikke gå for højt op i kun at vinde, man skal også gøre det for hyggens skyld og for moskabens skyld. Hunden skal jo også hygge sig.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-02-06 16:23

er helt enig med nordsted1, mange på de udstillinger går kun op i at vinde og er frygtelig snobbede

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 07-02-06 16:31

Der bliver som regel bedømt efter hvem der er i den anden ende af snoren, det er ikke retfærdigt det der foregår i og på en udstilling, jeg har været bag gardinerne og hørt dommere tale om hvordan det skal foregår i næste omgang, altså i store ring det er grotesk, de udvælger et par bestemte racer inden den store ring kommer igang og så er det dem der bliver trukket lod om. jeg kommer ikke mere så meget på udstillling efter den oplevelse. Så jeg kan godt forstå jeres delte meninger, for de er mange omkring dette emne.

Det er ikke altid det korrekte der foregår. Meget afhænger også af om dommeren er kommet godt ud af sengen om morgen eller om det bare er noget der skal overstås i en fart.

Så læg ikke for meget i det i får at vide. Vær glad for de gange i er afsted, for den hund i tog med ud er den sammen når i tager hjem, uanset hvad der bliver sagt og vurderet. Og alt med løse led ville jeg da lade en dyrlæge afgøre og ikke en dommer for han er ikke auroriseret til at vurdere det.
God aften til jer alle.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-02-06 16:46

Øhh, jeg ved godt nok ingenting om udstillinger, men er der ikke en eller anden uddannelse, en dommer SKAL tage, for at blive dommer på en udstilling?? Det lyder da fuldstændig grotesk, at det kommer an på hvilken dommer det er og om føreren har "grønne eller røde sokker på". Når vi andre arme stakler skal ud og købe hund, har vi jo ikke meget at gå efter, hvis der ikke er nogen mening i bedømmelserne.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 16:47

Så uens bedømmelser kan da ikke være positivt !!!
Meningen med udstillingerne er vel i sidste ende at finde ud af, hvorvidt ens hund hund er racetypisk+ eller ej.
Summarum: Hvis du deltager i tilstrækkeligt mange udstillinger, skal det nok lykkes at få din hund præmieret, og det mener jeg ikke kan være rigtigt. Så kunne man jo lige så godt sige, at hvis den har a-hofter og 0-albuer, har hale og eller ikke er lyserød, så kan den avlskåres, hvis mentaltesten ellers er nogenlunde.
Var for et års tid siden ude for en dommer, der piskede staklerne rundt i ringen, jeg ved ikke, hvor mange gange. En ældre herre (ikke mig) opgav fuldkommen gasblå i hovedet. Han blev bortdømt.

Det er da for dumt - det er da ikke hans kondital, der skal bedømmes, men hans hund.

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 07-02-06 16:56

Jeg kan godt forstå at folk undres, det gør jeg jo også ind imellem selv. Min nu afdøde hanhund har absolut også fået mange forskellige bedømmelser (fra 2. pr. til CACIB og Nordisk Vinder).

Men jeg mener ikke at det kan være anderledes. Det er jo forskellige øjne der ser og udstilling kan ikke blive andet end den enkelte dommers subjektive vurdering af hunden.

Og der findes jo ingen hunde som ikke har en eller anden fejl. Og der vil altid være forskel på hvor vigtige dommerne anser de forskellige fejl for.

Men dernæst skal det dog siges at jeg altid foretrækker udenlandske (helst engelske) dommere. Ikke at jeg siger at dommerne altid dømmer efter hvem der står med snoren, men jeg bliver dog altid lidt skeptisk når nogle udstillere som man ved kender dommeren drikker morgenkaffe med dommeren inden udstillingen og senere vinder 3 klasser.

Og helt generelt synes jeg at det er langt det bedste at få nogle friske udenlandske øjne til at se på hundene, istedet for at vi blot lukker os inde i vores egen lille andedam. Og det giver altså også langt mindre murren i krogene efter en udstilling.

Men at tro at bedømmelser kan gøres standardiserede, det tror jeg er ønsketænkning.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-02-06 16:58

Jeg har godt nok ingen erfaring med hundeudstillinger, men fenomenet er præcis det samme indenfor kattesporten. Også her, oplever man helt forskellige bedømmelser indenfor f.eks. en 2-dages udstilling, hvor de samme katte bliver bedømt begge dage, men af forskellige dommere. Den ene dag går det super godt med certifikat og nominering, og dyst til "bedst in show" - den anden dag får man en negativ bedømmelse med f.eks. "minus"-certifikat og beskeden; "jeg vil ikke se denne kat på flere udstillinger". Dommere er dog kun mennesker, der hver især ser "dyret" med forskellige øjne, men synsindtrykket burde nu alligevel ikke være med så store differencer. Enkelte dommere kan man sågar mistænke for "aftalt spil". Dette gælder ikke kun i Danmark, men også i udlandet, da jeg og flere andre danske opdrættere oplevede et tilsyneladende "aftalt spil" på en udstilling i Nederland for flere år tilbage. Af 18 danske opdrette med "top-dyr", var der ikke en eneste kat, der fik sit certifikat. Ja, man kan blive harm og undre sig! - En anden sag er, hvis der er nogle uger i mellem udstillingerne, ja, - så er der højst sandsynligt ikke de samme dyr der tilmeldes i forhold til tidligere udstilling og hermed bliver selve konkurrencen udarbejdet fra et andet grundlag.
Nogle dommere er positivt anlagt og andre meget negative og kritiske i deres udtalelser, så alt i alt er det svært at være udstiller. Ikke alle dommere er lige godt informerede indenfor racerne de bedømmer. Jeg har selv oplevet at spørge en dommer om visse synlige særpreg ved racen, hvor dommeren aldrig havde hørt om dette, men hvor der imod en publikums-opdrætter kunne informere dommere og mig om, at dette særpreg vitterlig var normalt ved den pågældende race.
Ja, så forstår man, at det ikke kan betale sig at gå så højt op i selve udstillingsræset og disse bedømmelser.
Fortsat held og lykke med udstillingerne, trods alt.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 07-02-06 17:02

Brokke: Du kan dog ikke tillade dig at brokke dig over at have fået CK en dag og den næste dag få 1.pr. Begge dage har du jo netop fået af vide at du har en smuk hund!!!!! En 1.pr. har jo betegnelsen særdeles god repræsentant for racen, så hvad er det du vil mere?

En del af problemet ligger nok også i at nogle bliver for "forkælede" og tror at alt andet end et CK er en skuffelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 17:02

På min første udstilling, fik jeg påtale for mine lange bukser.

Jeg havde også gået til alm. hundetræning, men fandt ud af, at det var forkert til en evt. hundeudstilling, så først lærte han, at når han skulle sidde så var det ved venstre fod, men så måtte han lige lærer, at han skulle være foran mig, ok hunden syntes det var sjovt at gå i skole, men jeg blev sq sur.

Jeg syntes nu også det så temmelig latterligt ud, at se en stor mand i jakkesæt, sidde og føntørrer bruge krøllejern, og slutte af med hårlak på sin lille hund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 17:12

Der er jo stor forskel på, hvad udstilling skal bruges til. Hvis det er for at skaffe trofæer hjem til kaminhylden, så kan det helt sikkert koste mange ærgrelser. Især for de mange, mange hundeejere, der bare har helt almindelige dejlige hunde.

Jeg synes, at udstillinger først og fremmest skal bruges til at få bedømt vores hunde, så man ved om éns hund er "racetypisk" og hvilke fejl den har i forhold til standarden.
Dels er det vigtigt, hvis man har ønsker om at parre sin hund, så man kan finde en partner, der ikke har de samme fejl.
Og dels er det MEGET vigtigt, at opdrætteren får tilbagemeldinger om hvordan hendes hvalpe har udviklet sig, så hun kan tage det med i sine overvejelser om fremtidige parringer.

Dommere er jo da mennesker med forskellige forskellige meninger om deres race. Så selvfølgelig kan de da ikke bedømme hundene 100% ens. Der er da ikke så stor forskel på rødt bånd og på CK.. Jeg ville da være tilfreds med begge delene...

Nordstedt, hvad mener du med at din hund fik en "guldgaffel"??? --Jeg spørger fordi den eneste guldgaffel, jeg har modtaget var da en 1. præmie-gevinst...

Jeg synes også, at alt det der med "store ring" og "BIS" og hvad ved jeg, det er mere show end egentlig racepleje. Men man skal jo også tænke på, at udstillingerne er åbne for publikum, som kan synes at det er spændende at se hvem der vinder af alle hundene. Og selvfølgelig har top-opdrætterne også brug for de gyldne fjer til deres kaminhylde..
Men de fleste af os har jo bare helt almindelige dejlige hunde...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 17:17

ps.

Er helt enig i det sociale aspekt af sagen. Hunden og vi andre har fået gode bekendte med denne fælles interesse, men så behøver det ikke at kaldes udstilling (med konkurrencemoment).
Så kan man da bare tage på fælles skovtur - hvad vi iøvrigt også gør.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-02-06 17:19

Det er sq ik for hundens skyld at man går på udstillinger hvis man først begynder at bruge hårlak og såan. Man skal da vise hundes fra dens naturlige side, så ved man bedst om den er fin.

Det andet sys jeg er sygt og synd for hunden. Man skal gå for hyggens skyld og ikke kun for at vinde....

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-02-06 17:22

Da der ikke er en fast facitliste, hvordan er hund skal se ud, er det et skøn fra dommeren hvilken han/hun kan lide dem han/hun giver 1. og 2. præmier er jo race typiske, så var det den samme der vandt hvergang var det jo kedeligt, alle skal jo have en chance ellers gad man jo ikke at komme.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-02-06 17:22

Nå, nu har jeg jo udstillet i næsten 30 år, har også prøvet at stå med 1 pr, ck, bedste unghund, for dagen efter at ryge YT. Sådan er udstillingslivet.

Lad os vende den om:

Drenge, stil 100 lækre damer op og bliv lige enige om HVEM I vil have med hjem.

Piger, lad os tage 100 gode hug, og vi er dybt uenige.

Så forstår I måske hundedommere lidt bedre.

Nu kender jeg en del dommere, også personligt, en af dem har min knægt faktisk passet hunde for en hel uge, men hverken ham eller mig vinder, når vi går i ringen med vores hunde for den dommer.

Vi får en "flad" 1.pr og det er det.

Så den med at dømme snor skal I nok tage med et gran salt.

Hvertfald i DKK, ved ikke med de andre klubber.

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 07-02-06 17:34

Hej
Ja sådan kan det gå - det jo hunden på dagen der tæller - men jeg vil gi dig ret i,at man er nød til at kigge lidt efter hvilke dommer der står der på dagen - det gør jeg.
Jeg har selv Grønlandshund og har prøvet som du at blive BIS på en stor udstilling med mange hunde og dagen efter blev vi 3.bedst i gruppen i D.K.K så fik vi en flad første gangen efter!!!
Jeg ved hvad mine hunde skal dømmes på og det er gangtøjet og jeg ikke blåøjet - kan sagtens se hvis der er en der er bedre end min egen - så det eneste jeg forlanger når jeg nu skal betale så mange penge - er at jeg får en ordentlig kritik af min hund - og det må jeg desværrer sige IKKE sker hver gang - så ja man er nød til at kigge lidt på de dommer inden man stiller - med mindre man har så mange penge at det ikke betyder noget
Så du må nok til at høre lidt om de forskellige dommer -
Hilsen
Dyma

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 17:36

Næh hov !!!

Jeg har skam ikke knaphulskløe eller ambitioner om mere sølvtøj til den kaminhylde, jeg iøvrigt ikke har.
Mit udgangspunkt var undren over de meget forskellige bedømmelser på den samme hund.
Forklaringerne har endog meget forskellig terminologi.
At opdrættere skal bruge sådanne til evt. markedsføring er een sag.
Vi andre deltager - i hvert fald første gang - fordi det er nødvendigt for at få sin hund avlskåret.

Så på trods af mit "handle" var det ikke brok, men solid undren.

Og ja - jeg er da glad for at andre end jeg synes, at jeg har en dejlig hund.
Og jow - jeg er også godt tilfreds med bedømmelserne generelt, men undres som sagt.

mvh
Brokke44

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 07-02-06 17:40

Det er altså bare SÅ uretfærdigt!!! De gange, MIN hund har fået en "flad" 1.præmie, da har jeg da bare været ovenud lykkelig!!!
Og min søde Silke, der startede så smukt med "SL" i hvalpeklasse, hun dukkede mig totalt den drivvåde efterårsdag hvor hun traskede gennemblødt i ringen og reddede os et gult bånd. Men hun var alligevel "Mors Hund" for hun havde samme morgen fået det røde bånd i lydighed.

Jeg går da ikke rundt og bærer nag til hverken opdrætter eller dommer fordi min hund har fået en 3. præmie. Selvfølgelig er det da skuffende. Men meningen med at gå på udstilling er vel først og fremmest at få vurderet sin hund af nogen, der er mere uvildige end én selv og opdrætteren.
Og jeg har svært ved at se, hvordan systemet kan gøres bedre. De, der går målrettet efter de bedste præmieringer, de HAR jo mulighed for at udvælge de udstillinger med de dommere, der er mest positive overfor DERES racetype. --Lad dem dog..

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-02-06 17:44

Ja man skal gå til udstilling fordi man nyder det og sys det er sjovt.

Ikke for at tilsøle sin hund med hårlak og sådan - nogle går endda så vidt som til at blive sure på hunden hvis de får en 3 plads, eller dumper ud eller noget - total sygt.

Jeg kommer ikke sådanne steder, for ville vidst bare gøre mig upopulær ved dem der gør den slags ;)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 17:44

Opdrætterne bruger forhåbentlig ikke resultaterne bare til "evt. markedsføring", brokke, men til at vurdere om en given parring har været vellykket og om den skal gentages...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-02-06 17:47

Min far tog kun til udstilling for at kunne få sin bokser avlskået....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 17:48

Birgitta..... jeg tror ikke den guldgaffel var en 1. præmie, men en 2. præmie??, øv jeg skulle nok ikke ha' klippet ham, så har han jo ikke muligheden for at vinde en kniv, og han skal da spise ordenligt

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 17:59

Birgitta.

Jamen her er vi jo tilbage til sagens kerne - hvem og hvordan skal den vurdering foretages af.
Når bedømmelserne er sååååå forskellige som indlæggene tyder på, siger de jo ikke noget entydigt om din hund, men blot at Wolfgang Amadeus godt kunne lide din hund den 26. juni 2005, men Birgitte Gøje kunne ikke lide at se dig med tungen ud af halsen på 25. omgang i ringen den 3. juli samme år.
Lidt overdrevet men alligevel - ikk' ?

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-02-06 18:07

Brokke, den seriøse hundeejer, der udstiller, er selv HELT klar på sin hunds gode og dårlige sider.

Så jeg er klar på hvorfor mine whippets ikke topper, de mangler lidt brystdybde, den ene falder lidt i krydset.

Og i forlængelse heraf, de bliver ikke brugt i avl.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 18:27

NEJ, Nordstedt. Det var en forgyldt kagegaffel, Og jeg har aldrig hørt om, at man skulle få "trofæer" med hjem for en andenpræmie... Fik du slet ikke noget bånd ved den præmiering??? Og hvad med den skriftlige vurdering??? Hvad stod der på den? Hvilken præmiering?

En andenpræmie belønnes almindeligvis med et blåt bånd, -og ikke mere.

MEN hvis man har fået et RØDT bånd, så kan det være rigtig fint at få et blåt bånd også, for det betyder at man har fået en anden PLADS. Altså at hunden er blevet valgt til den næstbedste i ringen. Det er jo konkurrence og i og for sig ikke så vigtig for vurderingen af hunden. Det siger kun noget om hunden I FORHOLD TIL de andre hunde lige den dag. Men det er da absolut sjovt for dem, der render med de præmieringer. Det kan vi bare ikke allesammen.

Brokke, jeg synes, du gør bedømmelserne mere "forskellige" end de er. Man får nogle bånd, og så får man en skriftlig udtalelse af dommeren. Og den udtalelse er da det vigtigste man går hjem med. Hvis man går på udstilling en del gange med sin hund, så kan man jo lægge de dommerudtalelser ved siden af hinanden og kikke på, om der er nogen ting som de dommere er enige i. De er sikkert enige i en masse ting, men så uenige i et punkt eller to, -mest uenige på den måde, at de er uenige om hvor meget en eller anden fejl skal betyde. For ingen er altså fejlfri.

Men jeg er sikker på, at det ER sjovt at stå med en tophund med et hav af flotte bånd og præmier. Det har jeg bare aldrig prøvet.. -Og gudskelov for det, for så skylder man jo egentlig racen at lade hunden få et kuld hvalpe, og det er nok de færreste almindelige hundeejere, der er indstillet på det.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 07-02-06 18:34

kikker lige med men skal nok komme med lidt også

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 20:04

Birgitta..... Jeg roder højst sandsynligt rundt i det med båndet, jeg syntes bare at det var noget han fik på den første udstilling, men sikkert er det at han fik en guldgaffel/kagegaffel og en udtalelse med hjem på den anden udstilling, og så fik han nok slet ikke noget på den første. Disse trofæer har datteren fået som minde, det var hende der gik med ham i ringen og ikke mig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 20:41

Nordstedt, hvis det har været en DKK udstilling, så har han helt sikkert fået en udtalelse med hjem. Måske har de glemt båndet. Men når han har fået en kagegaffel, så må han have fået førstepræmie. Sådan en giver man ikke til andenpræmiehunde!

Så du har altså ikke noget at mopse over. Det skulle da lige være, at der ikke var nogen præmie ved siden af førstepræmien på den anden udstilling. Men sådan er det altså indimellem. Det er ikke altid, de har præmier til alle der "bare" har fået en førstepræmie. Måske har datteren bare puttet sedlen i lommen og ikke rigtig kikket på den. Det kan jo godt være noget stresset at være i ringen.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 07-02-06 21:04

Jeg vil ikke skrive noget om den gaffel du/I har fået men bruge den kan du vel og du giver det vel ikke til hunden .

Jeg har selv været til et par udstillinger og der oplevede jeg også det som mange af jer omtaler, at der dømmes som dagen er, jeg har set hvordan hundeejer går op i det med liv og sjæl bare for at få et bånd og hvordan dommer ikke kender til den race de skal dømme, man kan blive godkendt dommer (ved ikke om der er en prøve man skal op til eller det er "vennerne" der indstiller), og derefter dømme alle hunde. Os der SKAL have en avlsgodkendelse bliver skræmt væk af de alle de tasker og alt det hundegrej der er nødvendig for at få en god og ærlig bedømmelse af en god og ærlig dommer der kender racen til bunds, og ikke blive belært om hvordan du skal være påklædt og hvordan man skal gå eller løbe rundt i ringen få at få en første plads, man skulle lave to forskellige udstillinger, en for dem der vil vise hvor "smukke" de kan gøre deres hunde og en for dem der bare vil være sikker på at levere nogle gode og sunde avlshunde, der lever op til de krav som er sat derudover håber jeg da at alle går ind for man ikke er skyld i indavl.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 07-02-06 21:06

Jeg er helt enig med Birgitta!

Umiddelbart mener jeg også at du gør bedømmelserne mere "forskellige" end de er. Har din hund fået rødt bånd, altså førstepræmie, er det da helt kanon. Og herefter er det kun markinalerne der skiller alle hundene med førstepræmie. Og dommerens egen personlige smag, der gør sig gældende. Den hund, der falder bedst i dommerens smag, får 1. præmien, længere er den ikke.

Vi kigger også meget på dommere, inden vi tager af sted på udstilling. I vores tilfælde er dommere fra Holland, Belgien, USA m.m. vores fortrukne, og absolut ikke danske og svenske. Men det afhænger jo også af, hvordan racestandarden for vores race, berner sennen, er i deres hjemland. Taler vi useende, så mangler Holland hvidt på deres bernere. Derfor får min ene hanhund som regel en god placering af en hollandsk dommer, da han har meget "perfekt" hvidt. Til gengæld løber han absolut ikke ret godt og "padler" på forbenene. Så ved en dansk dommer, som går meget på i løb, napper han "kun" et rødt bånd. Men sådan er vilkårene.

Som tidligere fortalt mener jeg at det er grotesk at min anden hund den ene dag vandt unghundeklassen og dagen efter bliver kippet. Dommeren, som lod hunden vinde kunne ikke overse de løse haseled, og burde ikke have givet ham 1. pladsen. I sådan et tilfælde vil jeg give dig ret i at disse forskelligheder ikke må fremkomme. Men det gør de desværre.... Vi har nu taget konsekvensen af de løse haseled, og hunden bruges ABSOLUT ikke i avl. Han er af andre årsager blevet kastreret.

Til Jernladyen:
Jo, dommere under DKK/FCI skal igennem en længere uddannelse, får de bliver dommere. Under uddannelsen vælger de nogle (3-4) racer at bedømme. Og det er så kun de racer, de er uddannet i at bedømme. Ønsker de at bedømme andre racer, er det en ny uddannelse. Uddannelsen foregår ved at de går "i lære" ved en uddannet dommer og bliver dommeraspirant. Eksamen består så i at de skal deltage ved flere udstillinger og bedømme på samme vilkår som den uddannede. Den uddannede laver en bedømmelse på hunden, hvorefter hunden skal forevises dommeraspiranten, som selvfølgelig ikke kender dommerens resultat. I gennem udstillingen må dommer og dommeraspirant kun være uenige om 2 hundes præmiering, eller dumper dommeraspiranten.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 21:23

MissXX, tror du ikke , at dommeren den første dag har taget de løse haseled for ungdommelig ufærdighed, som han ville vokse fra? I unghundeklassen er en bernersennen jo slet ikke færdigudviklet. At din hund får en førsteplacering fortæller ikke mere specielt om DIN hund, men også at de andre hunde på den dag var ringere.
Den næste dommer har nok været mere erfaren. Men hvis din hund fik et KIB (kan ikke bedømmes) så er det ikke helt det samme som et nul, men snarere en tilkendegivelse af, at hunden er for løs i haserne til at dommeren vil præmiere den. Det kan også ske, hvis hunden er helt umulig at vise frem.
Forhåbentlig har du da også spurgt din dyrlæge til råds....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 21:56

Jeg er skam heller ikke utilfreds med at hunden har fået en gaffel men spørgeren spørg jo hvad vi mener om hundeudstillinger, dertil svarer jeg, at jeg har fået to vidt forskellige udtalelser på den samme hund, med kort mellemrum. At jeg så samtidig ved den første udstilling hører to hundeejere sige, at når det var den dommer der var der, og hvis de fik en dårlig bedømmelse, ville tage til en anden udstilling, tja så syntes jeg det er noget hø..... jeg har nu læst flere andre indlæg, og kan så forholde mig til det. Men jeg skal aldrig på flere udstillinger, hunden blev klippet da vi kom hjem fra den anden udstilling, og får nu lov til at være alt det hund han har lyst til, uden jeg skal tænke på om pelsen bliver for slidt, om skilningen og pandehåret sidder perfekt mm. Jeg fik papir på at jeg havde en "hund" det er fint nok til mig, alt det andet hysteri gider jeg ikke.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 07-02-06 21:57

Selvfølgelig talte vi en del med dyrlægen om problemet. Og dengang var han jo kun 1 ½ år. Hans haser er og var så slemme, at de kan "knække" over, dog altså ikke til gene for hunden.

Han blev først kastreret, da han var 2 ½ år, og det var ikke fordi han ikke skulle bruges i avlen men af andre årsager. Men da de grimme haser ikke skal gå videre, var overvejelserne om en kastration ret nemme af hensyn til avlen.

Det kan godt være at dommeren den første dag mente at det var ungdomlighed, men nøjagtig de samme hunde stod i ringen om søndagen. Og jeg mener at der er ret langt fra en 1. plads til til kip. Der skete dog også lidt forvirring omkring kippet, for på bedømmelsen står der ingenting og dommeren sagde til mig at kun var nødt til at give hunden et 0 pga. haserne. Men om han blev kippet eller fik et 0 vides ikke. Udstillingsresultatet kan heller ikke ses på DKK's nye hundeweb, meget mærkeligt.... Men jeg sidder med bedømmelsen her!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 23:02

KIB er vistnok ikke det samme som et 0. Derfor står der intet i udstillingsresultaterne. KIB betyder jo, "Kan Ikke Bedømmes". Og det kommer ikke til at ligge hunden til last, hvis den retter sig på et senere tidspunkt. Det lyder da, som om der på udstillingstidspunktet har været nogen tvivl om hvor alvorligt det var med de haser. Og så er det jo korrekt at lade være med at bedømme. Den første dommer har bare været lidt mere optimistisk. Men ingen af dem er jo dyrlæger... Som regel..

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 23:08

Tak for de forskellige input.

Nu vil jeg gå i seng og høre på min hund, der rumsterer nedenunder.

Go'nat
Brokke44

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 23:12

Go'nat,go'nat.. Min hund rumsterer osse nedenunder, men det er nedenunder min seng

Godkendelse af svar
Fra : brokke44

Dato : 09-02-06 14:45

Tak for "diskussionen".

Vi "ses" nok igen

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-06 14:49

Hejsa, Brokke, -og tak for accepten af mit svar. Ja, vi ses sikkert i et andet spørgsmål..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 17-02-06 19:31

Lidt sent læser jeg dette indlæg, og får sjovt nok det indtryk, at jo mindre man ved om hundeudstillinger jo strærkere holdninger har man til dem.

Eller er det blot nemmere at komme med nogle holdninger, når viden ikke kan nuancere billedet.

At bedømme hunde er et temmelig komplekst foretagne. For nogle år siden var jeg ringsekretær på en races dobbeludstilling. En champion tæve vandt den ene dag og fik en 2. præmie den anden dag af to forskellige dommere. Fra ringsiden ville man som ny udstiller ryste på hovedet, men dommeren anden dag opdagede hundens utroligt dårlige bid og straffede dette. Andre dommere havde i farten ikke set det eller ikke tillagt det så stor betydning. Mange ting ses ikke fra ringsiden.

Ganskevist findes der en facitliste for, hvorledes hunden skal se ud for at være racetypisk, men der er stadigvæk rum og plads til at tillægge til at anlægge subjektive vurderinger såvel på fejls betydning og på hundens type. Det er derfor også fornuftigt at kende dommernes smag for type, men det er selvfølgelig svært som ny udstiller, der er dog intet odiøst ved dommerens valg.

Det er som al anden hobby eller sport, jo bedre man er til det og ved om det, des sjovere er det.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-02-06 20:03

Lige netop!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-02-06 00:01

qfha

Citat
Andre dommere havde i farten ikke set det eller ikke tillagt det så stor betydning.

og
Citat
Ganskevist findes der en facitliste for, hvorledes hunden skal se ud for at være racetypisk

Det er lige der min kæde hopper af, for hvis der findes en facitliste - eller noget der ligner - og det gør der jo, hvordan kan det første citat "komme i spil". Alle hundes bid bliver - mig bekendt - kontrolleret i ringen. Hvis dommeren ikke ser et dårligt bid, så må han til optiker.

Kompleksiteten kunne så ligge i vurderingen af farvetegninger el. lign. og der er jeg enig i subjektiviteten.

Desværre - for mig - har jeg en fornemmelse af, at det er lige som med dansekonkurrencer, hvor favoritterne skal træde skoene af hinanden for ikke at vinde.

Slutteligt: Vi er ikke alle være "eksperter" (og ja-sigere) og har vel lov til at være kritiske/skeptiske for ting, vi holder af at bekæftige os med. Denne holdning har jeg erfaring for ikke er velset i udstillingkredse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-06 13:04

Nææh, alle bid bliver ikke vurderet i ringen. Min pragtfulde og smukke røde retriever har kun fået kikket tænder i lydighedsringen.

Hvis eksteriør-dommerne havde kikket hende i munden så havde de fundet to tandfejl: én manglende tand og én tand for meget.

Men Silke har åbentlyst aldrig været nogen topklassehund eksteriørmæssigt, så der var faktisk ingen mening i at tælle tandfejl på hende også.
Hvis hendes udseende ellers havde været uden væsentlige fejl, så ville dommeren MÅSKE have brug for at vurdere hendes tænder også, for at begrunde hvorfor han/hun valgte en lavere præmiering end man måske ellers kunne forvente. HVIS det ville betyde noget for vurderingen. Nu er tandfejl jo ikke nødvendigvis de mest alvorlige fejl i verden..

Jeg synes, at efter at DKK har lavet deres nye web-side, hvor alle og enhver kan gå ind og se alle de resultater, der ligger på en hund og dens familie, -bare man har et enkelt registreringsnummer, så er der blevet endnu mere grund til at gå på udstilling.
For når man er ude efter en hvalp, så kan man kikke på forældredyrenes resultater. Ikke bare på udstillinger, HD-AA og øjenundersøgelser. Men også på markprøver, mentaltests og lydighedsprøver. Man har en reel mulighed for at kontrollere generne til den hund, man tænker på at købe.

http://www.hundeweb.dk/dkkapp/ET_Reg/openIndex/et_reg/forside.html

Den er ret interessant at kikke på, hvis man har en hund med stambog.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-02-06 15:31

Brokke44.
En standard kan altid kun blive vejledende og er iøvrigt heller ikke fast. Læser man gamle standarder for racen vil man tydligt kunne se en udvikling/forandring i den ønskede type over tid.

F.eks er golden gået fra en mere klein mørk type med et lidt mere spidst hoved til den større lyse type med et rundere hoved, og standarden er fulgt efter. Dvs. der har været nogle indenfor racen som har ønsket den udvikling, og dømt til fordel for den type på udstillingerne. Det har betydet at hvalpekøberne har købt efter den højst præmierede type og dermed udbredt denne. (groft sagt).Hermed kommer også diskussionen om hundene er avlet bort fra deres grundlæggende funktion som jagt hunde eller ikke, og igen disk. om den mørke pr. automatik også er jagthund fordi den ligner de gamle typer.
Der kan være kynologiske forklaringer på ønsket om disse forandringer eller blot modestrømninger. Hvad jeg nok vil mene er gældende for goldens vedkommende. Samt det faktum, at der i en periode blev promoveret avsmateriale fra sverige. Verden er heldigvis blevet mindre og avlsmaterialet dermed større.

Men dommerne har altså den mulighed at vægte betydningen af hundene fejl eller deres typer. Det giver en stor variation i valg af vindere og heldigvis for det, var man 100% fastlåst i hvad der var optimalt, ville avlen lide skade meget hurtigt.

Med hensyn til bid bør problemer fremgå af en kritik, også selvom dommeren har vurderet at man er uden i en 2. eller 3. præmie, man har trods alt betalt for at dommeren gennemgår hunden fra snude- til halespids. Det er korrekt, at ikke alle dommere leverer varen. Der er gode og dårlige imellem hinanden, og jeg har da også af og til diskret raser over en dommers mærkværdige beslutninger, men jeg må også sige at flertallet dømmer sobert og seriøst, hvor man fra ringsiden er helt enig i de trufne afgørelser. Man må blot lære ikke at spilde penge på de dommere man ikke synes om. Det man evt. kunne klandre er rekruteringen af dommere, der er tit og ofte lidt vennernes venner over dette. En mere fagligt funderet rekrutering kunne højne standarden blandt dommerne.

Hvis man er interesseret i at lære lidt mere om hvad der kigges på i ringen og hvilke overvejelser der ligger til grund for nogle af beslutningerne, vil jeg anbefale at man går på biblioteket og låner bogen "Rundt i ringen" af Tom Horner. Det er en bog man kan vende tilbage til alt efter hvor langt man selv er nået i forståelsen af udstillingsverden, og stadig blive klogere af den.

Tag ud og oplev, det er skægt når man begynder at forstå hvad der foregår i ringen.

mvh
qfha