/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Oprettelse af netværk i XP
Fra : Lion36
Vist : 516 gange
50 point
Dato : 07-02-06 14:56

Vi har 3 computere som er tilsluttet en router via en switch. Vi har fået tildelt fortløbende IP adresser; 10.0.0.2 osv.
Efter flere forsøg er det ikke lykkedes at skabe et netværk mellem de 3 computere selvom det ellers burde kunne lade sig gøre.
Vi har flere gange forsøgt os gennem guiden 'Opret kontor- eller hjemmenetværk'
i XP, men altså uden held.
Nu vil i sikkert mene at der skal andre kabler til osv., men vi har fået at vide, at det burde kunne lade sig gøre med den aktuelle opsætning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 15:03

Det kan også godt lade sig gøre, i skal blot sørge for at arbejdsgruppen hedder det samme, og computerbeskrivelsen skal være forskellig på hver pc. Husk også at markerer tillad deling af filer

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-02-06 15:07

De 3 komputere skal have samme indstillinger, der kan oprettes diskette til det.
Du skal også angive hvilke mapper der skal deles, og give tilladelse til det.
Ydermere kan det være der skal rettes i din firewall.
Det kan også være du skal åbne en port, for ind/udgående traffik.
Det skal du også give tilladelse til, i internetindtillinger, vil jeg tro.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 07-02-06 15:18

Arbejdsgruppen hedder bare MSHOME, det gør den alle steder.
Der er også tilladt fildeling - men intet sker.

Instillingerne er de samme, vi har dog ikke oprettet en diskette.
Firewall siger du - Vi har ZoneAlarm, så hvis nogen ved hvad der skal rettes dér så råb endelig op.
Og sofus.dk - 'vil jeg tro' - jeg vil gerne vide og være helt sikker.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 15:21

Har du under computerbeskrivelse givet tre forskellige navne??

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 07-02-06 15:28

Ja

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-02-06 15:30

Har prøvet med et server program, og der skulle gives tilladelse i firewall, til at køre ind/udgående trafik. Ellers kan der ikke oprettes kontakt
Har du Service Pack 2, skal der muligvis også ligges adresser ind i Windows Firewall.
Og det skal laves på alle maskiner.
Men om der skal gives tilladelses i internetindstillinger, er jeg ikke klar over.
Men har du deres IP adresser, kan du bare ligge dem ind, og give tilladelse til at de opretter kontakt til dig. Og omvendt.
Du kan altid slette adresserne igen.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 07-02-06 15:33

Totalt volapyk - tror jeg får en til at fikse det.

Jeg kunne godt tænke mig en guide, så jeg kunne følge den punkt for punkt.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-02-06 15:50

GOD IDE

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-02-06 17:31

Hvad med routerindstillingerne og ipadressen ud til de 3. Den er vel noget med 192.168.x.x.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-02-06 17:33

Er det muligt at pinge hinanden.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-02-06 18:03

Slå alt hvad du har af firewall fra, for så at se om der kommer forbindelse. Gør der det, så tyder det på at firewallen skal trimmes til at køre lokalt netværk.
Det er en god ide at starte op som en simpel opkobling, og når det virker kobler man mere på, indtil alt det der skal være der, fungere tilfredsstillende.

Det bliver mere uoverskueligt, når man knalder det hele op på en gang, for hvor ligger fejlen så hende???

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-02-06 18:14

Her er en guide - godtnok på engelsk. Men måske det kan bruges alligevel?

http://www.windowsnetworking.com/j_helmig/wxphlnch.htm#domain

/berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 19:47

Det er det klassiske problem når man lytter til ukyndige. ;-D
Internetforbindelsen har blokeret TCP/IP protokollen så computerne ikke kan "snakke" sammen.

Løsningen er simpel forudsat, at der er delt mapper og, at delingen er aktiveret via netværksguiden i XP.

Gå ind under egenskaber for LAN forbindelse på alle computerne i netværket og installer protokollen NWLink Netbios (IPX/SPX) desuden skal man ind under Egenskaber for TCP/IP - Avanceret - Wins -
vælg deaktiver netbios over TCP/IP.

Hvis du ikke kan hitte ud af dette så meld tilbage så skal jeg finde link til guider.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-02-06 20:04

Hvad skulle vi gøre uden dig BjarneD

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 20:08

Tak for sidst!

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 08-02-06 17:27

Halleluja for BjarneD !!!, et sidste problem er dog at på en af maskinerne er der lavet et logon, som vi ikke ved hvor vi skal lede efter og få deaktiveret.
Så hvis du lige kunne ryste op med et sidste guldkorn - så bliver vi så glade.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-06 17:37

Hvis det er et Windows logon så prøv denne http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no48

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 08-02-06 17:47

Det lader ikke kun til det er et logon spørgsmål, men at der en administratorprofil på computeren som ikke gør det muligt at komme videre, nogen ideer til hvordan en sådan fjernes ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-02-06 17:50

Bjarne. Der læste jeg sgu også lidt. Jeg har dog ikke deaktiveret netbios .... og mit fungerer fint. ¤ pcer hvor de 2 kører trådløst.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-06 18:09

Deaktivering af netbios på TCP/IP lukker af og den skal ikke anvendes da NW Link har en netbios der kun virker på LAN og ikke Wan og dermed større sikkerhed, hvis noget skulle slippe igennem routerens firewall/NAT.

Netbios er til det interne LAN netværk for at sige det kort.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-06 18:12

Du kan kun fjerne brugere med administratorrettigheder og er det basis administratoren kan den ikke fjernes, men man skal anvende den oprettede logon, hvis der ikke er oprettet en lader mab pw feltet stå tomt og klikker OK.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 08-02-06 18:44

Eftersom der er en administrator på en af maskinerne, kan mapperne/drev ikke deles på denne - jeg ved ihvertfald ikke hvordan det gøres.
For selv om man kan sætte den til deling sker der intet.
At der er en administrator bør vel ikke besværliggøre et lokalt netværk eller ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-06 19:04

Har i aktiveret delingen med netværksguiden?
Her er lidt læsestof: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xps_netguide.htm

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 08-02-06 19:06

Ja delingen er aktiveret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-06 19:19

Der skal jo være admin. på alle, men på XP home kan den ændres
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no5

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-06 20:28

Du skal måske forklare lidt nærmere om hvor og hvordan den administrator fungerer.
Man skal altid have administratorrettigheder for at kunne lave væsentlige ændringer og har du kun brugerrettigheder skal de opdateres til administratorrettigheder.

En standardopsat Windows XP giver administratorrettigheder til den bruger der installerer.
Hvis det er administration af brugerrettigheder der er problemet må du sige til.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 08-02-06 20:47

Det lader det til at være - admin af brugerrettigheder - der kommer to forskellige billeder frem når vi vil dele mapper - hos mig kommer den med, at er du sikker du vil dele osv. trykker man på linket, kan man så dele. På min kones computer er der et andet billede, hvor der faktisk allerede er hakket af i deling af mappen - men der kommer ingen hånd under det nævnte drev, som der burde gøre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-06 21:27

Det tyder på, at deling ikke er aktiveret korrekt.
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/act_share.htm

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 09-02-06 07:10

Problemet er bare at det billede der er vist på det link du sendte aldrig bliver vist - istedet vises et hvor der allerede er tildelt en deling, sharenavn osv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-06 11:12

Det er svært at komme med et bud når man ikke sidder med det, men hvis man kører fast med netværksopsætning kan man komme langt ved at fjerne netværkskortet, deaktivere i BIOS hvis det er onboard.
Genstarte uden kortet, lukke ned og starte forfra med at installere netkortet og opsætte netværk.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-02-06 11:14

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-06 11:33

Hvad griner sofus/Steen af?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-02-06 12:09

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 09-02-06 16:45

BjarneD, hvis jeg får din mailadresse kan jeg sende nogle skærmdumps af problemet, det tror jeg helt sikkert vil forklare noget og gøre dig mere informativ omkring vores problem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-06 18:25

Jeg kan godt se problemet, men jeg har dårlige erfaringer med at bruge mail i denne sammenhæng.
Hvis du kan vise noget med skærmdump burde du også kunne skrive hvad der står/sker.
Jeg ER altså ikke den eneste teknikker på kandu.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 09-02-06 19:10

Glem det, det er immervæk nemmere at lave et skærmdump fremfor at skrive en hel roman, som ingen sikkert får noget ud af.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-06 19:20

Fungerer de to andre som de skal?

Har du prøvet med frakobling af netkort.?
Det er et gammelt velafprøvet supporter trick fordi en lille fejl begået i starten kan følge med og skabe problemer.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 10-02-06 06:45

-- CASE CLOSED --

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-02-06 09:37

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 10:59

Det er dit problem

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 11:05

fildeler sofus.dk>>Det er ellers noget af en indsats at sætte smilies på.

Lion36>> at du ikke gider, at skrive fejlene på dit nummer to problem kan jeg ikke rigtigt hjælpe med, men bare konstatere at du fik lært at opsætte et lokalnetværk.

Annuller spørgsmålet
Fra : Lion36

Dato : 12-02-06 18:26

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål